Kdo přidává plyn takto, šetří peníze za servis i palivo. Změňte návyk co nejdříve, ideálně hned

Jak platit za benzín a naftu co nejméně? Je to relativně jednouché, stačí znát jeden trik a okamžitě ho začít používat.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Chtěl bych začít větou „ačkoli ceny benzínu a nafty na pumpách v poslední době klesají“, ale bylo by to jen zbožné přání. Ceny nafty a benzínu sice před časem klesly, ale to je minulostí. Teď se opět zvedají a myslet si, že se trend zásadním způsobem zvrátí a my budeme jezdit pro litr dieselu za 30 Kč, je jen bláhový sen. O to víc byste měli věnovat pozornost spotřebě svého auta. Protože ceny pohonných hmot se mohou rychle změnit a ne, nebude to k lepšímu. Chtěl bych se zaměřit v tomto článku na praktické tipy, jak snížit spotřebu paliva a jezdit úsporněji.

Plynový pedál přímo ovlivňuje spotřebu, a tím také náklady

S akcentem na používání plynového pedálu. Že to je jednoduché, prostě chci jet, šlápnu na plyn, nechci jet, dám nohu z plynu? Ale kdeže, tak jednoduché a samozřejmé to není. Záleží na tom, „jak“ šlapu na plyn a jak tím, dost zásadně, můžu ovlivnit spotřebu motoru. Úsporná jízda ovšem nejenom šetří peníze, ale také zvyšuje bezpečnost na silnicích a má pozitivní dopad na životní prostředí. Snižování spotřeby paliva je klíčovým prvkem v ekologii a udržitelnosti. Tady je to reálný dopad na věc, ne jenom prázdné eko-řeči.

Kdo brzdí takto, šetří peníze za servis i palivo. Přivykněte si co nejdříve

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Lidský faktor byl, je a bude hlavním vlivem na spotřebu paliva. Jak tedy můžete řídit úsporněji a ekonomičtěji? Je třeba velice uvážlivě pracovat s plynovým pedálem. První rada? Udržování motoru v nižších otáčkách. To je základní pravidlo pro úspornou jízdu. Pro benzínové motory je ideální neřadit nad 2 500 ot./min a pro dieselové motory nepřesahovat 2 000 ot./min. Sledujte otáčkoměr a ovládejte plynový pedál lehce. Řaďte včas. Nevytáčejte motor.

Až 6krát levnější palivo, než je dnešní benzín a nafta? V Evropské unii bude již brzy novou realitou

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Styl jízdy hraje velkou roli. Agresivní jízda, kdy prudce šlapete na plyn a brzdu, výrazně zvyšuje spotřebu paliva. Pokud budete plynový pedál ovládat s citem, ušetříte pohonné hmoty. Ve výsledku možná zjistíte, že styl jízdy brzda-plyn není o mnoho rychlejší. A určitě je nákladnější. Nejenom na palivo, ale i na brzdové destičky, kotouče, spojku a další komponenty. Rada číslo dvě? Pokud to jenom jde, tak dbejte na využívání setrvačnosti auta. To může výrazně pomoci snížit spotřebu paliva. Naučte se předvídat situace na silnici.

Klíčová pro trvale nízkou spotřebu paliva je plynulost jízdy

Pokud vidíte, že se blížíte ke koloně nebo křižovatce, kde svítí červená, sundejte nohu z plynu. Nechte vůz dojet setrvačností. To samé platí při jízdě do kopce – rozjeďte se z kopce plynule a do kopce jen lehce šlapejte na plyn. Pokud to otáčky motoru dovolí, nepodřazujte, protože by to zvýšilo spotřebu. Ale pokud otáčky klesnou pod 1 500 ot./min, raději zařaďte nižší stupeň. Je tady ale jedno nadřazené pravidlo, které je „nad“ spotřebou. A to je bezpečnost. Neexistuje, aby řidič řešil spotřebu, jel setrvačností a ohrozil tím sebe nebo ostatní.

Jak natankovat více paliva za stejnou cenu? Čeští řidiči přišli na slabinu všech benzínek a zveřejnili svůj „tajný“ recept

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

A s tím jde ruku v ruce ohleduplnost a neomezování ostatních. Nelze jet 30 km/h jen proto, aby člověk ušetřil pár kapek paliva. S akcelerací souvisí další věc, a to je používání tempomatu. Tady řidič nešlape přímo na plynový pedál. Nicméně použitím tempomatu ovlivňuje, jak auto zrychluje, jak akceleruje. Tempomat může být užitečný, pokud je používán správně. Na dálnici může zajistit plynulou jízdu a šetřit palivo.

Brzdit motorem, dojíždět na neutrál, to všechno je žádoucí

Na kopcovitých silnicích však raději spoléhejte na sebe. Tam se tempomat bude snažit udržet konstantní rychlost, ale za cenu zvýšení spotřeby paliva. Existují i další faktory, které ovlivňují spotřebu. Důležité je pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách. Podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor, a tím i spotřebu paliva. Pravidelná údržba vozidla je také zásadní a klíčová, včetně výměny oleje a filtrů.

1 litr nafty / benzínu za 72,50 Kč? Banka varuje, ceny PHM mohou v ČR bleskově vzrůst. Co to znamená pro elektromobily?

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Je nezbytná pro optimální provoz motoru a nižší spotřebu. Další tipy zahrnují minimalizaci zbytečné zátěže vozidla – například vyklizení nepotřebných věcí z kufru nebo střechy. Čím lehčí je vozidlo, tím méně paliva spotřebuje. O tom ale podrobněji někdy jindy. Závěrem jen chci říct, že chápu, že úsporná jízda vyžaduje trochu praxe a trpělivosti. Ale výhody jsou jasné. Ušetříte peníze, ale také drobně přispějete k ochraně životního prostředí.

Jakou spotřebu máte vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
111 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články