Pokud vám prasknou na motoru rozvody, pak vám auto přestane jet. Ale také může dojít k zásadnímu poškození motoru a gigantickému nárůstu ceny za zásah automechanika.
Kdy je ten správný čas na výměnu rozvodů na motoru vozu? Zatímco odborníci mají jasno, tak my řidiči často ne. A je nám vlastní tuto záležitost co nejvíce odkládat, protože představuje poměrně citelný zásah do našich peněženek. „Dosud mi rozvody fungovaly dobře a ještě nějakou dobu přece určitě vydrží. Až budu mít nějaké peníze navíc, tak je nechám udělat,“ říkáme si.
Ovšem takový přístup je vysloveně nesprávný. Rozvody mají svoji životnost, o které dobře vědí nejen výrobci vozů, ale také zkušení automechanici. A my bychom je měli nechat měnit včas, protože jinak nám jejich devastace může způsobit další související poškození. A to znamená být podstatně delší dobu bez auta, ale také výrazně vyšší náklady na celkové zprovoznění motoru.
Důležitá součást každého vozu
Rozvody jsou součást motoru, kterou najdeme v každém automobilu. Bez ohledu na to, zda se jedná o staré MBéčko, nebo o zcela nový model vozu. Tzv. rozvodový mechanismus má na starosti v zásadě přívod vzduchu do válců motoru a současně také odvod výfukových plynů z motoru. Práce rozvodů musí být přesně sladěna se vstřikovacím systémem a polohou klikové hřídele, která pohání písty v motoru. U rozvodů dochází mechanickým namáháním postupně k jejich opotřebení. A proto je třeba je kontrolovat a zavčasu měnit adekvátně intervalům servisních kontrol vozu.
Ohnuté ventily nejsou ještě to nejhorší
Pokud nejsou rozvody na vašem autě pod dohledem odborníka, anebo dokonce nedojde k jejich včasné výměně, máte zaděláno na problém. Pak totiž mohou prasknout. A to může vést k fatálnímu poškození motoru. Přitom jejich prasknutí jako takové v daný moment – tedy za jízdy – ani nepoznáte. Neozve se žádné slyšitelné prasknutí, žádná rána nebo jiná jasná indikace. Vaše auto prostě přestane jet, nepůjde nastartovat a vy začnete řešit, co se to vlastně stalo.
To je ovšem ten lepší případ, za který byste ještě mohli být vděční. Může totiž také dojít k ohnutí ventilů, anebo se mohou tzv. potkat ventily s písty. A to je ta nejhorší varianta, která může nastat třeba i v momentu, kdy je rozvodový řemen nesprávně nasazený. V takovém případě bude nutné v autoservise vyndat motor z auta a udělat na něm generální opravu.
Hrozí i výměna celého motoru
Nedá se přesně říci, na kolik vás taková náročná oprava vyjde, protože bude stát u každého auta jinou částku. Ale rozhodně bude extrémně drahá a může se stát, že vám automechanik navrhne třeba v případě staršího auta raději koupi jiného motoru. Může totiž vyjít levněji než celá oprava. Už z toho si můžete udělat obrázek o tom, jak hluboko patrně bude nutné sáhnout do kapsy pro peníze. Výměna rozvodů sice nepatří mezi levné servisní úkony, ale pořád ani zdaleka neatakuje cenu generálky motoru. Za výměnu rozvodů zaplatíte od několika málo tisíc korun až po desetitisícové částky. Záleží na značce vozu, ale i jeho stáří.
Kontroly podle typu motoru, výměna dle konkrétní značky
„No a kdy je tedy ten správný čas na výměnu rozvodů v mojí káře,“ říkáte si? U každého vozu je samozřejmě definovaná doba pro výměnu rozvodů jiná a je nutné si ji ověřit u výrobce vozu nebo v odborném servisu. Nicméně pravidelná kontrola rozvodů už své obecné načasování má. U naftových agregátů by měla probíhat každých 60 000 – 160 000 kilometrů a u benzínových pak ve 120 000 až 180 000 kilometrech. Kontrolu musí provádět odborník, který ví, co dělá. Zapomeňte na to, že byste v rámci úspory prováděli kontrolu rozvodů sami. Nepoznáte totiž patrně vůbec nic. A ve finále si budete rvát vlasy, až vám prasknou a zdevastují motor.
Stejně tak nedoporučujeme provádět výměnu rozvodů doma v garáži svépomocí. Je mi jasné, že byste to chtěli vyzkoušet a opět ušetřit slušnou částku peněz. Klidně může jít o 45 000 Kč. Ale jak už jsme si řekli výše, i jen špatně nasazené rozvody mohou v motoru nadělat paseku.
U ojetin je namístě výměna okamžitě
Co vám naopak doporučí prakticky každý zkušený automechanik, tak to je výměna rozvodů u zakoupené ojetiny. Zvláště u té starší. Nedá se totiž stoprocentně spolehnout na pravdivost najetých kilometrů na tachometru. A pokud k autu nemáte jasně definovanou jeho historii v podobě pravidelně doplňované servisní knihy ani jiný doklad, že k výměně rozvodů již došlo a kdy, nemůžete vědět, jestli k výměně rozvodů došlo. Ale pokud se jedná o vůz skoro nový, zánovní nebo třeba předváděcí automobil s malým nájezdem a jasnou historií, pak je samozřejmě panika ze stavu rozvodů zbytečná.
Kontrolu rozvodů mějte raději pod kontrolou
Každopádně pokud chcete mít klid, raději si u svého auta rovnou prověřte, kdy na vás čeká jak nejbližší kontrola rozvodů, tak jejich předpokládaná výměna. Pokud budete mít toto zásadní téma pod kontrolou, nemusíte se obávat poškození motoru ani s tím souvisejících nákladů. Veškeré aktivity s rozvody přenechte kvalitnímu autoservisu. Ani vlastní kontrola, natož dokonce výměna rozvodů se vám nemusí vyplatit.