Mít dobrého a poctivého mechanika je základní předpoklad dlouhodobé spolupráce. Některé servisy ale podvádějí.
Člověk by neměl být životním pesimistou a vidět hned vše v černých barvách. Nicméně stále díky reakcím našich čtenářů narážíme na případy nespokojených zákazníků. A autoservisy, které podvádějí a okrádají. Naposledy se nám 22. března 2023 ozval e-mailem pan Mgr. Jan Norvál z Prahy s tím, že byl v servisu podveden. Objednal si originální díl, zaplatil originální díl. Ale dostal levnou a nekvalitní náhradu.
Když jsme tuto skutečnost zjistili, ještě tentýž den jsme panu Norválovi zavolali a pomohli mu celou situaci vyřešit. Tam jsme ale nezůstali, oslovili jsme anonymně několik pražských servisů s tím, že bychom chtěli podobnou věc na našem autě také opravit. Zjistili jsme, že podvody automechaniků jsou v Česku doslova morem. Do akce jsme tedy přizvali ještě člověka z oboru, pana Pavlíčka, aby nám poskytl zákulisní info z první ruky. Naší zkušenost přinášíme níže.
Podvody v autoservisech probíhají, v Česku je to doslova mor
„Musel jsem jet do servisu a zaplatil jsem originální vodní pumpu,“ vypráví pan Jan. „Několikrát jsem se ptal, jestli je to značkový díl, a byl jsem mechanikem ubezpečen, že ano.“ Skutečně? Ne tak docela. „Ze servisu jsem jel rovnou do nedalekého obchodu. Mluvil jsem s prodavačem a ten mi řekl, že díl, který jsem dostal od mechanika, nevydrží ani 10 000 km,“ pokračuje rozhořčený čtenář. „Vrátil jsem se do dílny a žádal výměnu. Rozdíl v ceně originálu a náhrady byl trojnásobný.“
Jak mechanici podvádějí? Existuje mnoho způsobů, jak podvádět. Obvykle to začíná ve fázi prvotního nacenění zakázky. Přibližná cena opravy, která není písemně potvrzena, dává mechanikům velké možnosti si přivydělat. Zaměstnanci autoservisu obvykle na začátku kalkulují za opravu relativně nízké částky. Ale v průběhu práce se objevují další, často v řádu tisíců korun, které počáteční kalkulaci i několikanásobně navýší.
Zásadní je předem domluvená cena, která by neměla růst
„Běžné u podvodníků je připočítání poplatků za provozní chemikálie do celkového účtu,“ říká expert na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Je nepřípustné přidávat zákazníkovi použité silikony, odstraňovače, lepidla nebo jiné čisticí přípravky do celkového účtu. Jejich cena by měla být zahrnuta v ceně opravy.“ Samozřejmě že se nejedná o provozní kapaliny typu výměna motorového oleje a podobně. Ale položka na faktuře „lepidlo, 2 ml za 650 Kč“ je drzou krádeží.
„S navýšením původní kalkulace to není tak jednoduché, může se stát, že se ceny zvýší,“ dodává odborník, „ale mělo by to být maximálně o 10 %. A vždy s předchozím souhlasem zákazníka. Znám zákulisí mnoho autoservisů, tyto podvody jsou v Česku běžná praxe. Spoléhají na to, že zákazníci autům nerozumí. V krajních situacích jim i vyhrožují.“ Jiná situace je u celkových renovací starých aut. Tam skutečně nelze finální částku vyčíslit hned na začátku a musí se jít metodou „jeden krok – jedna faktura“, ale běžné servisní úkony moderních aut musí umět přijímací technik nacenit.
Automechanik může vysát palivo z nádrže nebo autem jezdit
Podvodníci mezi autoservisy a automechaniky také kradou palivo. Stalo se už mnohokrát, že dal zákazník do servisu vůz s plnou nádrží, a když si ho přebíral, nádrž byla prázdná. Zloděj na dílně palivo vysál a použil pro sebe. Pokud se zvedl nájezd na tachometru, je to ještě horší. Zákazník nebyl okraden, ale jeho auto posloužilo mechanikovi pro vlastní pojezdy, palivo prostě vyjel.
To, že nepoctiví mechanici dávají do aut staré použité díly nebo levné náhrady a účtují si vysoké ceny originálních komponent, už bylo naznačeno na začátku. Jak se chránit před podvody dílen a mechaniků? Zákazníci nejsou v boji s podvodníky bezbranní. Na návštěvu dílny se ale vyplatí řádně připravit a před předáním vozidla specialistům je zásadní sepsat předávací protokol. Ten by měl obsahovat stav vozidla v době předání, ujeté kilometry, dále množství paliva. Ideálně si auto vyfotit. A vyplatí se také navštěvovat mechanika a jeho práci průběžně kontrolovat.