Jet 135 km/h nutně nemusí znamenat, že vás policie změří a dostanete pokutu. Dokonce ani 150 km/h nemusí být mimo zákon.
Měření rychlosti. Ať už jste ten typ, co se drží přesně na padesátce, nebo ten, kdo si občas „přišlápne plyn“, pravděpodobně jste se už někdy setkali s radarem. Klidně jen pasivně, přičemž ale nevíte, když nejezdíte se zrakem přilepeným na budíky, jestli vás zrovna změřili, nebo ne. Měření rychlosti a tolerance při překročení povolené rychlosti jsou diskutovaným tématem. Jak to vlastně funguje a kolik můžete jet nad limit, pokud vůbec můžete. Jsou dvě zásadní věci. Měření rychlosti a tolerance pro měření. A odchylka tachometrů.
Radary nejsou přesné, a proto je tady zákonem daná odchylka
Začněme tím, jak se rychlost měří. Moderní radary jsou dnes tak přesné, že byste si mohli myslet, že nemají chybu. Ale pozor, i tyhle technologie mají své limity. Proto se při měření rychlosti vždy počítá s určitou tolerancí. To znamená pro nás, běžné řidiče, že pokud jedete o pár kilometrů za hodinu rychleji, než je povoleno, nemusíte se hned bát pokuty. Každé měřicí zařízení využíváno u nás k měření rychlosti má výrobcem stanovenu možnou odchylku. Jinak řečeno tato odchylka znamená, že měřicí zařízení nemá absolutní přesnost.
V případě naměřené rychlosti do 100 km/h je tato odchylka stanovena ± 3 kilometry. Takže stejná věc je jet 97 km/h stejně jako 103 km/h. Ze stanovené odchylky je zřejmé, že rychlost, která je naměřena, se může lišit o tři kilometry směrem dolů i nahoru. V případě jízdy rychlostí nad 100 km/h je akceptovaná odchylka ± 3 %. Při maximální povolené rychlosti na dálnici 130 km/h je možné jet téměř 134 km/h a stále bez pokuty. Jestliže se mluví o zvýšení maximální povolené rychlosti 150 km/h, pak při měření je tady odchylka 3 %, která ze 150 km/h udělá 154,5 km/h.
Pak jsou tady odchylky tachometrů. Je reálné, že na tachometru je rychlost, která se liší od té skutečné. Tachometry rychlost nadsazují a řekl bych, že důvodem je snaha o vyšší bezpečnost a snaha, aby řidič nevědomky nepřekročil povolenou rychlost. Tady ale neplatí plus a mínus nahoru i dolů, podle směrnice Evropské unie nesmí být zobrazená rychlost na tachometru nikdy nižší než ta skutečná. Podle normy ECE-39, která určuje maximální povolenou odchylku rychlosti, je také v praxi diskutovaná maximální odchylka.
Rozdíl mezi zobrazenou a skutečnou rychlostí může být velký
Tachometr nikdy nesmí měřit méně, než auto jede. A kladná odchylka nesmí být více než +10 % + 4 km/h. Vyjádřeno matematickým příkladem, když jede auto třeba 130 km/h, nesmí displej ukazovat méně. A naopak, může ukazovat maximálně 147 km/h. Takže můžete teoreticky jet se 147 km/h na tachometru, a přitom vás policie nezastaví, pojedete totiž přesně povolených 130 km/h. Ještě jinak, když byste jeli reálně 134 km/h, policie vás stále nezastaví, jste v povolené rezervě 3 %. K tomu 10 % plus 4 km/h a jste na 151 km/h.
V extrému tedy můžete mít na tachometru 151 km/h a stále se na 130 km/h chováte legálně. K neuvěření. Závěrem upozornění, že toto není návod. A že každé auto proměřuje jinak. A teď k pokutám. Překročení rychlosti se trestá podle toho, o kolik jste limit překročili. Pokud jedete v obci o méně než 5 km/h rychleji, než je povoleno, tak to projde bez pokuty. Ale jakmile překročíte limit o víc, stále ale o méně než 10 km/h v obci nebo mimo ni, je to do 1 500 Kč pokuty na místě. A 2 000 až 5 000 Kč ve správním řízení. Body se neudělují.
Každé auto proměřuje jinak, spoléhat se na to tedy nejde
Překročení o 10 km/h a více v obci nebo mimo ni už je za 1 500 Kč až 2 000 Kč na místě, 2 000 až 5 000 Kč ve správku, plus dva body. Pokuta 2 500 až 3 500 Kč, respektive 4 000 až 10 000 Kč ve správním řízení (plus čtyři body) je za překročení o 20 km/h v obci (o 30 km/h mimo obec) a více. Překročení rychlosti o 40 km/h v obci (o 50 km/h mimo obec) a více se už na místě nevyřeší. Jde to rovnou do správního řízení.
Jaké jsou odchylky radaru a tachometru?
- Odchylka radaru do 100 km/h: ± 3 km/h
- Odchylka radaru nad 100 km/h: ± 3 %
- Max. odchylka tachometru: +10 % + 4 km/h
Jaké jsou pokuty za překročení rychlosti (v obci)?
- Do 5 km/h: bez pokuty, 0 bodů
- O 5–10 km/h: do 1 500 Kč (na místě), 2 000 – 5 000 Kč (správní řízení), 0 bodů
- O 10–20 km/h: 1 500 – 2 000 Kč (na místě), 2 000 – 5 000 Kč (správní řízení), 2 body
- O 20–40 km/h: 2 500 – 3 500 Kč (na místě), 4 000 – 10 000 Kč (správní řízení), 4 body
- Nad 40 km/h: 7 000 – 25 000 Kč (správní řízení), 6 bodů, zákaz 6–18 měsíců
Pokuta je 7 000 až 25 000 Kč. K tomu polovina bodového konta, takže šest trestných bodů a zákaz řízení na 6 až 18 měsíců. Jak se vyhnout pokutám za rychlost? Nejjednodušší je dodržovat rychlostní limity. Můžete si pořídit detektor radarů. Ale pozor, v některých zemích jsou detektory zakázané. U nás ne, další možností je aplikace v mobilu, která upozorní na místa, kde se často měří. Tyhle aplikace jsou většinou zdarma. Ale pozor, i ty jsou někde nelegální.