Tažné zařízení nelze mít jen tak nasazené na autě. Řidič musí poslouchat předpisy a kouli sundávat.
Tažné zařízení je užitečnou výbavou pro mnoho řidičů, kteří potřebují připojit přívěs nebo jiné přípojné zařízení ke svému vozidlu. Zejména v českých podmínkách, s odkazem na komunistickou minulost a chataření, je možnost tahat vozík pro mnoho lidí důležitá. Leckdy jde o poměrně zásadní rozhodovací parametr při nákupu nového i ojetého auta. Tažné zařízení také víc a víc slouží k upevnění nosiče jízdních kol. A Češi jsou cyklisti!
Tři druhy tažného zařízení, na každý trochu jiná pravidla
Důvodem pro otevření tohoto tématu je dotaz, který přišel e-mailem 18. května do redakce od čtenáře Jiřího B. My jsme se rozhodli zveřejnit e-mail v plném rozsahu. „Koupil jsem si ojetinu, má tažné zařízení s bajonetem,“ píše pan Jiří, „a kluci u piva říkali, že s ním nesmím jezdit na autě, pokud netahám. Je to tak?“ Existují tři různé typy tažného zařízení a u některých není možná jízda bez zapojeného vozíku.
Pevné tažné zařízení je napevno montované. Sklopné zařízení lze pomocí ovladače uvolnit a zajistit pro tažení a pak zase uvolněním aretace sklopit a schovat pod zadní nárazník. Odnímatelné tažné zařízení lze demontovat ručně, tažná část se ukládá do auta. Nicméně vzniká otázka, zda je možné jezdit s nasazeným tažným zařízením i v případech, kdy není připojeno žádné přípojné zařízení. Problematika je definována ve vyhlášce č. 341/2014 Sb., která se zabývá schvalováním technické způsobilosti a technickými podmínkami provozu vozidel na pozemních komunikacích.
Nejpohodlnější je mít elektricky ovládaný sklopný systém
Podle této vyhlášky platí několik důležitých pravidel pro nasazení tažného zařízení. Pokud je čep tažného zařízení třídy A50-X namontovaný na vozidle, nesmí zakrývat místo pro zadní registrační tabulku ani zhoršovat její čitelnost. Stejně tak nesmí zakrývat předepsané osvětlení vozidla. V případě, že tyto podmínky nejsou splněny, musí být část tažného zařízení s koulí odmontovatelná bez použití nářadí, případně s nářadím povinně uloženým ve vozidle.
Jestliže je vozidlo vybaveno tažným zařízením se schválenou sklopnou spojovací koulí, která může být odstraněna bez použití nářadí, musí být tato koule odejmuta, pokud není využívána ke spojení s přípojným vozidlem nebo jiným zařízením. Z velké části tak nejde ani tak o tažné zařízení jako takové, ale o registrační značku a její čitelnost. Vyhláška nemá až tak perzekvovat řidiče kvůli nasazenému či nenasazenému tažnému zařízené.
Řidič nesmí být líný, musí tažné zařízení sundavat
Jde hlavně o to, aby byla čitelná SPZ a auto jasně identifikovatelné. „Myslel jsem,“ dodává pan Jiří, „že bych tažné měl jako ochranu, kdyby do mě chtělo najet zezadu nějaké jiné auto.“ To není dobrý nápad, koule tažného zařízení možná chrání zadní nárazník při malém nárazu. Ovšem při velké ráně může dojít k přenosu energie přes tažné zařízení a k poškození nosníků, na kterých je tažné zařízení namontované. To snad raději řešit popraskaný plast na nárazníku.