Kdo v zimě vyjede na sníh a led na nepřezutých pneumatikách, riskuje samozřejmě bezpečnost a zdraví. Krom toho se nevyhne vysoké pokutě.
Rok se s rokem sejde a nám se blíží datum, kdy budeme muset všichni povinně přezout na zimní pneumatiky. Skutečně? Opravdu věřím tomu, co jsem právě napsal? V obecné rovině ano. V České republice je používání zimních pneumatik povinné od 1. listopadu (letos to vychází na pátek) do 31. března. Za určitých podmínek. Zimní pneumatiky musí být použity v případě, že na silnici leží souvislá vrstva sněhu, ledu nebo námrazy, nebo pokud lze vzhledem k počasí předpokládat, že takové podmínky nastanou.
Co je u auta nejdůležitější? Brzdy a pneumatiky, ty asi nejvíce
Rozdíl v jízdních vlastnostech mezi zimními a letními pneumatikami je natolik výrazný, že je doporučováno přezout již při poklesu teplot pod 7 °C. Při těchto teplotách začínají zimní pneumatiky vykazovat lepší přilnavost a bezpečnost oproti pneumatikám letním či celoročním. Jinak řečeno, vyplatí se nečekat na 1. listopadu, pokud klesnou teploty blízko k nule už v říjnu. A naopak, i v listopadu je možné jezdit na letních gumách, pokud nedojde k naplnění zákonných podmínek. Takto jednoduše ale téma „smáznout“ nelze. Co jsou vlastně zimní pneumatiky?
Samozřejmě že ne každé gumy, které řidič na auto v zimě nazuje. Zimní pneumatiky byly dříve zákonem definovány jako pneumatiky označené symbolem M+S. To se ale změnilo, a pouhý tento symbol už nestačí. Zimní pneumatiky musí mít i tzv. alpský symbol, tedy emblém trojité hory se sněhovou vločkou. Od letošního 1. října už v zemích Evropské unie nebude uznáváno označení M+S jako dostatečné pro zimní pneumatiky. A to přesto, že mnozí motoristé toto označení dlouhodobě spojují s obutím určeným pro zimní podmínky.
M+S, Mud and Snow (bahno a sníh v angličtině), se po mnoho let používalo k označování pneumatik, které měly splňovat minimální požadavky pro bezpečnou jízdu na sněhu či v blátě. Úředníci Evropské unie rozhodli o zavedení přísnějších standardů. Od října je pro uznání pneumatik jako zimních vyžadováno označení 3PMSF, což je zkratka pro Three-Peak Mountain Snowflake. Tedy nám už známý alpský symbol. Ten je grafickým vyjádřením hory se sněhovou vločkou a označuje pneumatiky, jež byly testovány a certifikovány pro zimní podmínky.
Změna se týká EU, přímo se dotýká Německa a Slovenska
Přestože přechod na tento nový systém označování nezaručuje, že pneumatiky s alpským symbolem budou objektivně lepší než ty s označením M+S, je toto značení nyní považováno za základní parametr pro uznání pneumatik jako zimních. Změna, která vstoupila v platnost 1. října, se nejvýrazněji dotýká Německa. Tam se legislativa striktně přizpůsobila novým evropským pravidlům. Pozor i na Slovensku, kde platí stejná pravidla. I tam vás s pneumatikami M+S nenechá hlídka odjet bez pokuty.
Výjimku tvoří pneumatiky vyrobené před rokem 2018. Pneumatiky s označením M+S se přestaly vyrábět na konci roku 2017. Pokud tedy někdo stále používá pneumatiky s tímto označením, jedná se o gumy staré minimálně sedm let. Přestože mnoho lidí staré pneumatiky vyměnilo, je možné, že někteří řidiči, kteří své vozidlo používají jen zřídka, stále jezdí na těchto starších pneumatikách. U těchto motoristů se doporučuje co nejdříve přezout na pneumatiky nové. Zde už nejde jen o absenci alpského symbolu.
Po sedmi letech pneumatiky ztrácejí své původní vlastnosti
Ale o skutečnost, že takto staré gumy už nebudou fungovat pravděpodobně zcela stoprocentně. Pokud řidiči používají pneumatiky starší sedmi let, měli by skutečně zvážit jejich výměnu ne kvůli novým pravidlům, ale právě z hlediska bezpečnosti. Pneumatiky se časem opotřebovávají a ztrácejí své původní vlastnosti. A to i v případě, že nejsou často používány. Proto je důležité pravidelně kontrolovat hloubku dezénu a stav pneumatik. A vyměnit je, pokud vykazují známky opotřebení nebo nesplňují nové legislativní požadavky.
Hloubka dezénu je pro optimální provoz pneumatik zásadní. A i pro naplnění zákonných předpisů. Pro osobní vozidla musí být minimální hloubka dezénu zimních pneumatik 4 mm, u vozidel s hmotností nad 3,5 tuny dokonce 6 mm. Nedodržení této hloubky může výrazně ovlivnit brzdnou dráhu a stabilitu vozidla. Nové zimní pneumatiky mají zpravidla hloubku dezénu kolem 8 mm, ale jakmile se sjetí dostane na 6 mm, prodlužuje se brzdná dráha až o 20 %. Když klesne na zákonem stanovené minimum 4 mm, brzdná dráha se prodlouží dokonce o 50 %.
Se starými pneumatikami se prodlužuje brzdná dráha auta
Pokud hloubka dezénu zimních pneumatik dosáhne 2 mm, může se brzdná dráha prodloužit až o 70 %. To dramaticky zvyšuje riziko nehody. Alpský symbol je pouze legislativní záležitostí, hloubka vzorku už se přímo týká bezpečnosti. Stejně jako samotná podstata v rozdílu směsí letních a zimních pneumatik. Zimní pneumatiky mají oproti letním jiné vlastnosti, které nevyplývají jen z hrubšího vzorku pro lepší záběr na sněhu. Klíčová je i směs materiálu použitá na výrobu běhounu. Zimní pneumatiky obsahují více siliky, což je speciálně upravený oxid křemičitý.
Díky této látce mají zimní pneumatiky lepší přilnavost, zejména na mokrém povrchu a při nízkých teplotách. Letní pneumatiky, jejichž složení je navrženo pro vyšší teploty, při poklesu teplot tvrdnou a ztrácejí své jízdní vlastnosti, což vede ke snížené přilnavosti k vozovce. Silika v zimních pneumatikách umožňuje udržet pneumatiku pružnou a zajišťuje tak lepší kontrolu nad vozidlem.
Letní pneumatiky na sněhu a ledu nikdy nebudou fungovat tak dobře jako zimní obutí Od letošního roku tedy mají řidiči při výměně zimních pneumatik za letní další povinnost. Je tady zákonná definice termínu 1. listopadu, je tady definice týkající se povětrnostních podmínek souvisejících s povinností zimních gum. Motoristé musí sledovat stav pneumatik, zejména jejich stáří, respektive hloubku dezénu. A nově také označení alpským symbolem.