Pravidla platí pro každého, a pozor! Ten, kdo vezme do ruky koloběžku, nesmí pít, jezdit rychle nebo po chodníku.
Cyklistika je v posledních letech stále populárnější a populárnější. A to nejen jako forma sportu, ale také jako alternativní způsob dopravy. Ono to bylo vždycky, nevím jak vy, ale já jako dítě, které prožívalo prázdniny na venkově, si na to pamatuji. Babičky a dědové, kteří jezdili brzy ráno na kole značky Ukrajina do JZD a zase zpátky. Ti starší si možná vzpomenou na pejorativní pořekadlo: „Chceš-li poznat, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit.“ Já měl kolo Favorit a nevím, jako šíp jsem létal do té doby, než jsem se „zabodl“ do svodidel na jedné z velkých křižovatek. A tím se vlastně dostávám k tomu, o čem chci v tomto článku psát.
Cyklista je účastníkem provozu a musí dodržovat pravidla
Pravidla provozu, rychlost jízdy a bezpečnost. S rostoucím počtem cyklistů na silnicích se zvyšuje i nutnost dodržovat pravidla silničního provozu. Mnozí si možná myslí, že cyklisté jsou jaksi „mimo hru“, že se jich pravidla netýkají, ale opak je pravdou. Cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky silničního provozu a mají povinnost dodržovat stejná pravidla jako motoristé. A to zahrnuje i dodržování rychlostních limitů. Ano, slyšíte správně. Cyklisté mohou dostat pokutu za překročení rychlosti, a to i přesto, že nemají tachometr.
Tachometr na kole není povinný, ale povinnost dodržovat nejvyšší povolenou rychlost tady je. Podle zákona o silničním provozu jsou cyklisté považováni za účastníky silničního provozu. To znamená, že se na ně vztahují stejná pravidla jako na řidiče motorových vozidel. Nevědomost není omluvou, pokud cyklista překročí povolenou rychlost, má smůlu. Že to nejde? Ale kdeže, obec, rychlostní limit 30 km/h a cyklista si to žene z kopce „na plný pedál“. Na tohle nemusí být jeden jako Sagan, aby rychlost překročil. Trestné body cyklista nedostane, o řidičák nepřijde, ani kdyby naplnil parametry, které by třeba řidiče auta o papíry připravily. Ale pokuta? To už je jiná.
Nejvyšší postih může cyklista dostat za více než 40 km/h v obci nebo o více než 50 km/h mimo obec. Ani na to nemusí být závodníkem na profesionálním silničním kole, v obci na úseku s nízkým limitem to lze. Fakticky jsou jen omezené možnosti, jak cyklistovi pokutu udělit, to je pravda. Nemá značku, radary jsou na něj krátké. Jediná možnost je, že by byl jezdec na kole změřen hlídkou s manuálním radarem a ihned zastaven. Pak ano, tady je reálná šance, že cyklista dostane pokutu za rychlost. Ale jinak to v reálu asi nenastane. Nejde ale jen o rychlost, tam cyklista v případě kolize zraní zejména sám sebe.
Pokud cyklista jede rychle, může být změřen a dostane poktu
Pokud podle statistik v posledních letech roste počet cyklistů, tak s tímto nárůstem přichází i zvýšené riziko nehod. Je důležité si uvědomit, že cyklisté nejsou chráněni plechovými karosériemi. Dodržování pravidel silničního provozu je pro ně jedním z nejlepších způsobů, jak snížit riziko nehod. Dalším důležitým aspektem je, že cyklisté mají povinnost používat cyklistické stezky, pokud jsou k dispozici. Pokud cyklista jede po silnici, měl by se držet co nejvíce vpravo a dávat pozor na ostatní účastníky provozu. Je také důležité signalizovat své záměry, ať už se jedná o odbočení, nebo zastavení.
Mnozí cyklisté si neuvědomují, že nedodržování těchto pravidel může vést k nehodám, které by se daly snadno předejít. Ano, podle mého názoru by si tady měl každý cyklista sáhnout do svědomí. Policejní hlídky mohou u cyklistů kontrolovat prvky povinné výbavy jízdního kola. Ověřit, jestli je vpředu odrazka bílé barvy, vzadu červené barvy, oranžové odrazky na paprscích kol a na pedálech. Málokdo ví, že musí být zaslepeny trubice řídítek. Za snížené viditelnosti musí mít kolo bílý světlomet vpředu a červené světlo vzadu. Za porušení daných povinností může cyklista dostat pokutu až dva tisíce korun. Stejnou sankci může očekávat i za jízdu po chodníku, při přejíždění přechodu pro chodce.
Kdo pije před jízdou a nadýchá, přijde o peníze, o řidičák ne
Pokuta hrozí při jízdě více osob na jednomístném kole, pokud bude mít cyklista na řídítkách různé předměty, pojede po špatné straně vozovky, nebo dokonce po dálnici. Za jízdu pod vlivem hrozí cyklistům ve správním řízení pokuta ve výši až 20 tisíc korun, za odmítnutí podrobit se vyšetření na zjištění alkoholu je dokonce pokuta až 50 tisíc korun. Mimochodem, jízdním kolem se z hlediska provozu na pozemních komunikacích rozumí také koloběžka, tudíž se pro jízdu na ní vztahují stejné povinnosti jako pro osobu jedoucí na jízdním kole. Co bych chtěl také zmínit, je chování cyklistů na železničních přejezdech.
Pokud blikají červená světla a cyklista vjede na přejezd, není to samozřejmě bez trestu. Když odhlédnu od extrémního rizika, jež cyklista na sebe tímto nezodpovědným chováním bere. Podtrženo a sečteno, je důležité si uvědomit, že cyklisté jsou plnohodnotnými účastníky silničního provozu a mají povinnost dodržovat stejná pravidla jako motoristé. Rychlostní limity, používání cyklistických stezek, signalizace změn směru a nošení ochranných prvků jsou klíčové pro bezpečnost na silnici. Pokud se cyklisté rozhodnou porušovat pravidla, čeká je pokuta. V tom lepším, méně bolestivém případě.