Na český trh vstoupí (staro)nová značka a „musí“ uspět. Líbí se vám její auta? Ve světě se jí nedaří, ale potřebuje nahnat zisky

Dřív to byl dvorní tuner, dnes se společnost snaží etablovat jako zarytý výrobce elektrických aut. A čeká úspěch.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
Další 1 fotografie
Další 1 fotografie
                   

Značku Volvo jsem měl svého času rád. XC70 Crosscountry pro mne bylo synonymem rodinného auta. Takový koráb na čtyřech kolech, se spoustou příjemných a uživatelsky praktických detailů. Nikdy jsem nepovažoval značku Volvo za sportovní. Na rozdíl třeba od Saabu. A sportovnosti ji podle mne nepřidávala ani sportovní divize Polestar. Když vezmu, že STI udělalo z Imrezy legendu, stejně jako třeba divize M z BMW řady 3, tak vztah Polestar–Volvo takhle nevnímám. Dnes je Polestar automobilka specializující se na výrobu elektromobilů.

Začalo to závodním týmem a končí to výrobou elektromobilů

Jejím vlastníkem je Volvo. Společnost sídlí v Torslandě nedaleko Göteborgu ve Švédsku. Už roky to není dvorní tuner. Zajímavé na Polestaru je to, že ačkoliv jde o reativně významného výrobce elektromobilů, nevlastní žádnou vlastní továrnu na výrobu aut. Polestar své automobily nechává vyrábět v závodech kontrolovaných společnostmi Volvo Cars nebo její mateřskou společností Geely Holding. Švédská auta? Výrobní továrny se nacházejí v několika zemích, včetně Číny, Spojených států a Jižní Koreje. Samotná značka má kořeny v týmu Flash Engineering, který vznikl v roce 1996. To se vracím zpátky do minulosti, té skutečně sportovní.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Tým soutěžil ve skandinávském šampionátu cestovních vozů. V roce 2005 došlo k prodeji týmu, ten byl následně přejmenován na Polestar Racing. Došlo k tomu, že se tým transformoval na produkční tuningovou divizi pod názvem Polestar Performance AB. V roce 2015 se Volvo Cars rozhodlo značku Polestar koupit a o dva roky později, v roce 2017, změnilo její pozici na výrobce elektromobilů. Mohl bych teď mluvit o prototypech, které tuner připravil, ale to už by bylo zbytečné.

Logo Volvo na masce chladiče má praktickou funkci, o které řidiči netuší

Jistě v situaci, když v roce 2017 bylo oznámeno, že Polestar se stane samostatnou značkou zaměřující se výhradně na výrobu elektromobilů. Prvním modelem, který byl pod touto značkou uveden, byl Polestar 1. To bylo kupé 2+2 inspirované konceptem Volvo Concept Coupé. Další roky se Polestar snažil prorazit na všemožné trhy, sám jsem viděl pár aut s německými registračními značkami. Ale to nebylo dost. Další expanze musela přijít na pořad dne. Polestar se tak chystá rozšířit své působení na sedm nových trhů, mezi nimi bude i Česká republika. Vedle Česka zamíří také na Slovensko, do Francie, Polska, Maďarska, Thajska a Brazílie.

Ze sportovní divize výrobce elektromobilů, byl to dobrý nápad?

Toto nedávné oznámení představuje klíčový krok v expanzi společnosti, která v posledních letech hledá způsoby, jak zvýšit svůj podíl na globálním trhu s elektrickými vozidly. Musí hledat. Elektromobily se neprodávají v rámci Evropy hůře, než by jejich výrobci chtěli. Nicméně podle vyjádření firmy jde o strategický tah, který má zvýšit prodejní objem a posílit pozici Polestaru mezi výrobci elektromobilů v době, kdy konkurence v tomto segmentu výrazně roste. Expanze na nové trhy přichází v době, kdy se Polestar snaží vyrovnat s poklesem dodávek vozů.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

V prvním čtvrtletí letošního roku se dodávky propadly o 40 %, což je pro společnost značně nepříznivý vývoj. Polestar věří, že vstup na nové trhy jim pomůže zvýšit objem prodeje a dosáhnout lepších vyjednávacích podmínek s dodavateli. Zároveň se tím otevře možnost rozšířit povědomí o značce na trzích, kde dosud nebyla příliš známá. Mezi potenciálními zákazníky jsou jak jednotlivci, tak i firmy, které hledají ekologičtější alternativy k tradičním automobilům s benzinovým a naftovým pohonem. Ovšem jedna věc je zbožné přání vedení firmy a druhá věc je realita. Nechci být špatným prorokem, ale nemyslím si, že Polestar u nás zažije nějaký zásadní úspěch.

Český trh má být pro Polestar spásou, stejně jako okolní země

Jakkoli se všude píše, že poptávka po elektromobilech roste, tak růst není tak rychlý, jak se původně očekávalo. Vysoké ceny, obavy z omezeného dojezdu a nedostatečná infrastruktura veřejných nabíjecích stanic zpomalují širší přijetí elektrických vozů mezi spotřebiteli. Logicky. Tato situace se týká nejen Polestaru, ale i dalších výrobců elektromobilů, kteří se snaží prorazit. Polestar pracuje na zvýšení atraktivity svých vozů, zejména modelů Polestar 3 a Polestar 4, jež by měly přispět k navýšení prodeje v druhé polovině roku.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Jedním z hlavních taháků Polestaru je technologická inovace a důraz na ekologickou udržitelnost. Automobily Polestar jsou navrženy s ohledem na minimalizaci dopadu na životní prostředí a využívají nejmodernější technologie, které zajišťují vysokou energetickou efektivitu. Za to dávám palec nahoru. Ale volit já, dívám se na čínská auta, která stojí málo. Tedy stála by, pokud by na ně EU nedala vysoká cla. Ekonomické výsledky Polestaru byly v posledních měsících pod drobnohledem investorů a analytiků. A nejde o výsledky nijak radostné.

Hospodářské výsledky jsou tajné? To určitě nebudí důvěru

Společnost již několikrát odložila zveřejnění svých hospodářských výsledků. Tento odklad vyvolal určitou nervozitu na trzích, kde se Polestar obchoduje, a přispěl k poklesu hodnoty akcií společnosti. Nicméně v poslední době akcie Polestaru zaznamenaly růst, zejména díky očekáváním spojeným s expanzí na nové trhy a uvedením nových modelů. A tím jsem zase zpátky u vstupu na český trh. Polestar je stále relativně mladou značkou.

Díky svému propojení s Volvo Cars a čínským gigantem Geely Holding má solidní základy pro další růst. Cílem firmy je dodat v příštím roce 155 000 až 165 000 vozů, loni jich firma dodala na trh 54 600. Polestar si tak klade za cíl stát se jedním z lídrů na trhu s elektromobily a expanze na nové trhy je dalším krokem k dosažení tohoto cíle. Jestli se povede? Já bych za to ruku do ohně nedal.

Galerie

Další 1 fotografie
Další 1 fotografie

Bude mít značka úspěch?

Zdroj: Polestar
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články