Řidiči neví, co mají sledovat a kontrolovat na pneumatikách. Pak jezdí a nevědomky se vystavují riziku nehody a vysokých pokut.
Existují dva přístupy policie ke kontrole. Není možné, aby policie bezdůvodně kontrolovala člověka na ulici. Zákon zcela jasně definuje, kdy a za jakých podmínek může policie zkontrolovat člověka na ulici. Není to tak snadné a bez řádného důvodu to nelze. Až na výjimku, kterou je běžná silniční kontrola, tam naopak policie může zastavit řidiče a provézt kontrolu. Co smí dopravní policie řešit?
Běžně policie nesmí lidi kontrolovat. Na silnici je to naopak
Při silniční kontrole hlídka ověří totožnost řidiče, nechá si předložit doklady od vozidla. Může zkontrolovat technický stav vozu, v rámci toho má oprávnění prověřit i pneumatiky. Řidiči mnohdy ani netuší, v jakém stavu obutí mají a že jim hrozí nezanedbatelná pokuta. Paradoxně nejde o věk pneumatik. DOT je označení, které vyjadřuje, kdy byla pneumatika vyrobena. Je to čtyřmístné číslo, první dvě číslice říkají, v jakém týdnu v roce byla guma vyrobena a druhá dvě čísla popisují rok výroby.
Například pneumatika s DOT 2213 byla vyrobena ve 22. týdnu roku 2013. což už je hodně stará pryž, říká se, že ideální čas na výměnu je nejpozději po sedmi letech od výroby. Zákon říká, kdy je povinnost obouvat zimní pneumatiky je to od 1. listopadu do konce března, pokud hrozí souvislá vrstva ledu, sněhu nebo námrazy (zjednodušeně řečeno). Za porušení této povinnosti je pokuta 2 000 Kč v blokovém režimu nebo 1 500 až 2 500 Kč ve správním řízení.
Co znamená, že hrozí souvislá vrstva ledu?
Povinnost obouvat zimní pneumatiky závisí na počasí a je relativně nesnadné přesně určit okolnosti, které tuto povinnost přikazují. Co je souvislá vrstva? Dokazování, že povětrnostní podmínky byly takové, že řidič měl mít zimní gumy, lze u správního řízení vyvrátit. Což neznamená schvalování jízdy v zimě na letních gumách, jen poukazujeme na určitou neurčitost a benevolentnost.
Policie může udělit pokutu tomu řidiči, který má na autě pneumatiky s nedostatečně hlubokým vzorkem. U letních pneumatik je povinnost minima 1,6 milimetru hloubky vzorku. Zimní obutí musí mít ze zákona vzorek o hloubce minimálně 4 milimetry. Automobil s takovými pneumatikami může být označen za technicky nezpůsobilý k jízdě. Bloková pokuta nemůže být v takovém případě udělena a případ jde do správního řízení.
Za pneumatiky hrozí víc postihů, než řidiči tuší
Tam hrozí peněžitý trest 5 000 až 10 000 Kč, k tomu 5 trestných bodů a zákaz řízení na 6 měsíců až jeden rok. Nutno dodat, že problémy a finanční postih nehrozí jen ze strany policie. Do hry může vstoupit pojišťovna, například v případě dopravní nehody. Pokud by se ukázalo, že řidič způsobil nehodu a měl na automobilu nevyhovující pneumatiky, může pojišťovna krátit plnění.
Což není zdaleka vše, pojišťovna může také vymáhat úhradu škody na řidiči. A to v řádech stovek tisíc korun až milionu. Nemusí jít jen o pneumatiky se špatným vzorkem, problémem mohou být pneumatiky v jiném rozměru, než je homologovaný, uvedený ve velkém technickém průkazu. To je ostatně také důvod, proč auto neprojde na STK technickou kontrolou.