Policie ČR a Celní správa nestačí: Na silnicích bude v roce 2025 řidiče bez výjimky zastavovat třetí instituce. Jak bude vypadat?

Když nestačí dvě složky na výběr pokut a stát potřebuje více peněz, udělá jedno. Založí třetí divizi, která nám sáhne hluboko do kapes.

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Zeptám se na jednu zásadní věc, otázku, kterou vám možná trošku zvednu tlak. Nechtěně. A tak nějak znám asi odpověď. Chcete, aby na silnicích byla další instituce, která může pokutovat řidiče? Bez ohledu na to, jestli je vaše odpověď negativní, máte smůlu. Máme smůlu, všichni řidiči v České republice. Policie ČR a Celní správa jsou dvě složky, jež dlouhodobě jako řidiči známe. Mohou nás zastavovat, kontrolovat, pokutovat. Mohou a dělají to. Pořád nemohu dostat z hlavy to, jak jsem dvakrát za sebou dostal pokutu za nezaplacenou dálniční známku.

Stát potřebuje peníze, tak tady máme další způsob pokutování

No, moje chyba. Celní správa a policie, nejsme prostě kamarádi. A teď je tady INSID. O co jde? Rok 2025 prostě přináší pro české řidiče další důvod k tomu, aby si na silnicích dávali větší pozor. A skutečně teď nemluvím o klasických policejních kontrolách, na něž jsme si už všichni zvykli. Hovořím o třetí instituci, která se přidává k Policii ČR a Celní správě. A co je na tom nejlepší? Tedy „nejlepší“. Že tihle inspektoři budou mít pravomoci, které vás možná nepříjemně překvapí. Takže, co to znamená pro nás, běžné řidiče? Nová instituce se v letošním roce zapojí do kontrol a jmenuje se Inspekce silniční dopravy (INSID).

iZdroj fotografie: Policie ČR

Možná jste o ní už slyšeli, ale pokud ne, teď je ten správný čas se s ní seznámit. V rámci novely zákona o silniční dopravě schválené vládou se k 1. červenci 2025 změní Centrum služeb pro silniční dopravu právě na Inspekci silniční dopravy (INSID). Kromě nových pravomocí získají silniční kontroloři zaměřující se zejména na kamiony i nové mobilní jednotky na kontrolu emisí či technického stavu přímo na silnicích. Jestliže jsem v roce 2024 psal právě o mobilních kontrolách, tak tady je to znova. V novém kabátě, a to doslova, o uniformách za chvíli. A s novými pravomocemi, s novým názvem.

Belgická policie nemůže využívat auta kvůli emisním normám EU

INSID bude mít na starosti především technický stav vozidel a dodržování emisních limitů. A co to znamená v praxi? Inspektoři budou vybaveni mobilními jednotkami, které jim umožní provádět kontroly přímo na silnici. Takže žádné cesty na STK nebo emisní stanici. Pokud vaše auto nevyhoví, může vám být na místě odebrán technický průkaz, zakázána další jízda nebo uložena pokuta.

Od poloviny roku nás to čeká, nové uniformy a nové pokuty

„V případě zjištěných nedostatků budou moci inspektoři sami uložit pokuty či zabránit v další jízdě. Změna zákona o silniční dopravě dále umožní vznik nového druhu veřejné dopravy. Obce budou moci cíleně reagovat na potřeby svých občanů, tedy na to, kdy a kam se lidé aktuálně potřebují dopravit. Projednán byl i rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka. Půjde o kontroly emisí anebo technického stavu vozidel přímo v provozu bez asistence policie či celní správy. Jinak řečeno svěření větší pravomoci kontrolorům.  

iZdroj fotografie: Policie ČR

To prý patří mezi hlavní „přínosy“ přeměny Centra služeb pro silniční dopravu na Inspekci silniční dopravy (INSID). Součástí INSIDu bude 22 mobilních jednotek, každá se dvěma inspektory. Vzniknou dvě nové jednotky zaměřené na kontrolu emisí a další dvě speciální jednotky s tzv. mobilní STK. Ty budou přímo v provozu kontrolovat technický stav vozidel. Takže znovu, ne vy na STK, ale STK za vámi, přímo na silnici. Takže jestli máte na autě nějaký tuning nebo jste si katalyzátor „opravili“ tím, že jste ho demontovali, máte smůlu. Kontroloři budou moci používat modré majáky k odklánění vozidel a jejich zastavení. To dosud nešlo bez přítomnosti PČR nebo Celní správy.

Kdo bude mít auto v nepořádku, dostane vysokou pokutu

Mezi nejzásadnější změny bude patřit možnost ukládat pokuty příkazem přímo na místě a vybírat kauce, jednotky budou moci zabránit v další jízdě či odebrat doklady anebo SPZ. Čtete správně. Narazíte na dva „strejdy“ a už neodjedete s autem. Policie ČR a Celní správa samozřejmě budou fungovat dál. Myslet si, že Policie ČR nějak poleví, by asi bylo bláhové.

iZdroj fotografie: ŠJů / Creative Commons / CC-BY-SA

Celní správa se nadále asi zaměří klasicky především na kontrolu dálničních známek a mýtného. Pokud nemáte platnou dálniční známku, hrozí vám pokuta až 5 000 Kč. No, jak jsem říkal na začátku, já vyjel bez dálniční známky a stálo mě to 500 Kč. „Udala“ mě mýtná brána. Jak to bude s INSID probíhat v reálu? Počkejme na polovinu roku. Já už jsem zadal vyjádření u našeho právníka. Zajímá mě, jaké pravomoci INSID bude skutečně mít. Co bude moct, co nebude a jak se bude třeba proti neoprávněnému přístupu inspektorů INSIDu bránit. 

Je INSID potřeba?

Zdroj: MD ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
73 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články