Tuto otázku vám nově může položit policista při silniční kontrole. Neznáte odpověď? Hrozí pokuta až 15 000 Kč

Mluvit stříbro, mlčet zlato. Tohle je pravidlo, které platí i pro silniční kontrolu, netřeba zbytečně mluvit.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Pane řidiči, víte, co jste udělal? Víte, proč jsme vás zastavili? Otázky, které by teoreticky mohl položit policista při kontrole řidiče, kterého zastaví. Teoreticky se to stát může. Prakticky by nemělo, ale o tom až za chvíli. K tomuto článku mě inspirovala věc, kterou jsem zaznamenal u našich polských sousedů. Tam skutečně existuje otázka, na niž musí řidič umět odpovědět. A pokud neví, dostane sám sebe do problémů. Ale ani v Polsku se netýká inkriminovaný dotaz toho, co řidič udělal. Jde o povinnou výbavu. Je zajímavé, že třeba ani v zimě není v Polsku povinnost mít na autě zimní pneumatiky. Takže pokud bych měl reflektovat na aktuální zimní období – u nás je to jasné, asi to každý zná, pokud hrozí souvislá vrstva ledu a sněhu a tak dále a tak dále.

Zimní pneumatiky jsou v zimě povinné u nás, u sousedů už ne

V Polsku jsou zimní pneumatiky pouze doporučené. To jen jako zajímavost, jdu k avizované povinné výbavě. Reflexní vesta je jedním z prvků, je povinná pro všechny pasažéry, kteří při mimořádné situaci vystoupí z vozidla. Pak je to výstražný trojúhelník, v Polsku je výstražný trojúhelník povinný pro všechna motorová vozidla s více než dvěma koly a maximální rychlostí větší než 25 km/h. V případě mimořádné události musí být trojúhelník umístěn minimálně 50 metrů za vozidlem (100 metrů na dálnici) a vůz by měl mít zapnutá výstražná světla. Při tažení vozidla na laně musí být trojúhelník umístěn za oknem v zadní levé části vozu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Zároveň musí mít zapnutá minimálně obrysová světla a výstražná světla. To se hodí vědět, pokud tam jezdíte třeba na nákupy. Další zajímavost, podobně jako zimní pneumatiky, povinná není ani autolékárnička. Ta je v Polsku povinná pouze pro vozidla zajišťující komerční přepravu, tedy autobusy, taxi a podobně. A nakonec ta nejzásadnější, věc, kolem které se točí tento článek. Hasicí přístroj, který je v Polsku povinný pro všechna dvoustopá motorová vozidla. Takže policista může zkontrolovat technický stav automobilu, může si ověřit povinnou výbavu. A pokud to chápu správně, tak podle tamní legislativy nestačí mít hasiči přístroj v autě. Řidič musí vědět, kde tento přístroj je.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Takže otázka, na kterou se může policista zeptat, zní, jestli řidič ví, kde má hasicí přístroj. Pokud ano, je to v pořádku. Pokud ne, má problém, pokutu v přepočtu až 15 000 Kč. A to i kdyby inkriminovaný hasicí přístroj v autě skutečně měl. Nejsem odborník na polské právo, tak doufám že vás nějak nezklamu. Skutečně tento úvod má být jen jakousi zajímavostí a oslím můstkem k tomu, jaká je situace u nás. Znovu se tedy vrátím na začátek, k otázkám, které jsem tam uvedl. Pokud vás policejní hlídka zastaví a zeptá se vás takto, nemusíte na to vůbec nijak odpovídat. Naopak by bylo velice nerozumné, kdybyste začali mluvit o tom, co si myslíte, že jste udělali. De facto byste se tím přiznali k něčemu, o čem policie ani neví. Obvykle kontrola probíhá následujícím způsobem.

Dokud policista neoznámí důvod kontroly, není třeba mluvit

Řidič motorového vozidla musí nejdříve na výzvu policisty zastavit vozidlo. Tady je kladen důraz na bezpečnost. Neznamená to, že jakmile řidič uvidí policejní výzvu, musí auto okamžitě zastavit, nedej bože uprostřed dálnice. Tam jsou policisté školení k tomu, aby řidiče odvedli mimo dálnici. Na čerpací stanici, na nějaký sjezd. I ve městě ale nemusí řidič nutně zastavit okamžitě, pokud by to bylo proti bezpečnosti. Pokud by signalizovali policisté zezadu dopředu, řidič měl tedy policejní auto za sebou, může klidně jet dál, ideálně pokud dá gestem ruky najevo, že o policii ví. A pak zaparkuje na nejbližším možném bezpečném místě. Pozor na blikání výstražnými blinkry.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Už jsem o tom psal, to je nelegální, člověk by za to dokonce mohl dostat i pokutu. Řidič tedy zaparkuje a pak je vyzván k předložení všech předepsaných dokladů. To dříve znamenalo mít u sebe platný řidičský průkaz, malý technický průkaz od automobilu, doklad prokazující pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a osoby starší 65let věku musí mít platný doklad o zdravotní způsobilosti. Dnes už je to jinak, řidičský průkaz, technický průkaz, dokonce ani takzvanou zelenou kartu u sebe mít nemusíte. Není to přestupek. Jen to může protáhnout celou kontrolu, rozhodně ji to ale nijak dnes komplikuje. Toto vše je legální.

Nahrávat policistu na mobil můžete, ale slušně a s odstupem

Řidič musí poskytnout údaje pro ztotožnění. Takže když nahlásí svoje jméno příjmení a rodné číslo, úplně to stačí. Policisté si vše další dohledají. Policisté při silniční kontrole ověřují technický stav vozidla a mohou kontrolovat povinnou výbavu. Co vše patří do povinné výbavy? Ve vozidle musí určitě být výstražný trojúhelník, reflexní vesta, autolékárnička. Tady se již nehlídá doba expirace. Zvedák, klíč na matice kol a náhradní kolo nemusí mít vozidla vybavená prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik nebo vozy se sjednanou asistenční službou či auta s detekcí defektu a zároveň pneumatikami umožňující nouzový dojezd.

iZdroj fotografie: Senado Federal / Creative Commons / CC-BY-SA

Se železnou pravidelností policejní hlídka provádí u řidiče dechovou zkoušku na zjištění alkoholu. Pokud je její výsledek pozitivní, po pěti minutách je opakována, z důvodu objektivnosti měření. Při zjištění hodnoty nad 0,24 promile anebo přítomnosti drog ve slinách řidiče je zahájeno řízení o zadržení řidičského průkazu. Motorista je při kontrole poučen, že pokud odmítne podrobit se vyšetření na ovlivnění alkoholem či jinou návykovou látkou, dopouští se přestupku, za který mu hrozí pokuta od 25 do 50 tisíc korun a zákaz činnosti až na dva roky. Pokud je test negativní a řidič nespáchal nic dalšího, kontrola končí a řidič odjíždí.

Policejní kontrola má jasná pravidla, řidič by neměl být kreativní

Jestliže se řidič dopustil nějakého přestupku, policista je povinen mu toto sdělit a vést s ním další řízení v rámci právě tohoto přestupku. Nelze ale očekávat, a ze strany řidiče by to bylo skutečně hloupé, kdyby sám vypovídal a vyjmenovával, co všechno provedl. Pokud tedy policista sám nesdělí řidiči, co s ním chce řešit, řidič může mlčet. Otázka ve stylu toho, co jsem naznačil, tedy zda řidič ví, co udělal a proč ho policie zastavila, je skutečně nemístná. Policista ji teoreticky může položit, ale v pořádku to není. A řidič na ni nemusí odpovídat.

Pokud to udělá, je to jenom jeho hloupost. Zcela legitimní je si jednání s policisty nahrávat. Není to nezákonné, naopak na to má každý občan právo. Tady bych ze zkušenosti jenom doporučil, aby toto probíhalo slušně a korektně ze strany řidiče. Ideálně pokud policii oznámí, že vše bude nahrávat, nahraje si číslo odznaků, ale nemává telefonem policistům před obličejem. Ne tak, aby to mohlo být považováno za nějaké ohrožení policistů. Ani to, že si řidič celé řízení nahrává na mobil, nemůže být důvodem, aby policie jednala s řekněme vyšší důsledností. Stejně tak nelze, pokud třeba policie zastaví řidiče, že nemá zaplacený dálniční poplatek, aby pak začala prohledávat auto. Policie není všemocná, řidič jako občan má svá práva. Je na něm, jestli je využije.      

Jak jednáte s policisty?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články