Řidič dostal pokutu v autě, které nebylo jeho, policajt mu navíc radil, že měl jet rychleji. A prozradil, že nás všechny sledují přes mýtné brány.
Ten pocit je skutečně nepříjemný, i když řidič nic neudělal. Jede po dálnici a najednou se za ním rozblikají majáky policejního auta. A po chvíli ho prostřednictvím světelného nápisu hlídka „stáhne“ na nejbližší čerpací stanici. Své o tom ví pan Ludvík, který nám poslal 6. 11. 2023 do redakce e-mail. My jsme se ho rozhodli po přečtení zveřejnit i s přiloženou fotografií. Vše se odehrálo před pár dny na dálnici z Ústí do Prahy. „Jel jsem po Teplické ve firemním Volkswagenu Passat,“ píše pan Ludvík.
Mýtné brány se týkají i řidičů osobních aut. Je to Big Brother!
„Dodržoval jsem maximální povolenou rychlost, jel jsem tak, jak se má.“ Nic nenasvědčovalo tomu, že by si měla pana Ludvíka vyhlédnout hlídka dálniční policie. „Pár kilometrů před Prahou se za mnou rozblikala světla policejního majáku,“ pokračuje čtenář, „dodávka ve služebních barvách mne předjela a navigovala, abych sjel na nejbližší pumpu.“ Tam vše pokračovalo podle klasického scénáře.
„Policajti mne požádali o doklady a dali mi dýchnout,“ vypráví pan Ludvík, „samozřejmě jsem nic nenadýchal.“ Ovšem pak jako kdyby do pana Ludvíka uhodil blesk, policisté mu sdělili, že na autě není zaplacen dálniční poplatek. „I když jsem se ve firmě ptal, jestli je vše s autem v pořádku,“ znovu se rozčiluje čtenář, „nebylo tomu tak, i přes ujištění správce vozového parku.“ Pan Ludvík pokračuje: „A to jsem se cíleně ptal právě na zaplacenou dálniční známku!“
Firemní auto bez dálninčí známky? Smůla, pokutu zaplatí řidič
Řidiči bylo sděleno, že se dopustil přestupku, za který je pokuta od 500 Kč do 5 000 Kč. Následovala otázka, jestli je ochoten na místě uhradit pokutu 500 Kč a zda bude platit hotově, kartou nebo na složenku. Pan Ludvík se dohodl na platbě na místě v hotovosti. Pak ale následoval šok. Policista mu vysvětlil, jak došlo k tomu, že byl zastaven, respektive prověřen automobil, ve kterém jel. Policie se napojila na mýtné brány a sledovala projíždějící auta.
Na cca třicátém kilometru prý na bráně zaregistrovali auto pana Ludvíka a to, že není uhrazen dálniční poplatek. Vyjeli za ním. Na cca čtrnáctém kilometru opět po připojení na mýtnou bránu viděli auto s panem Ludvíkem. Dojeli ho skutečně téměř před Prahou, kde ho zastavili. Co následovalo, už víme. Nicméně šokem bylo, když policista sdělil, že pokud by pan Ludvík jel rychleji, tak by ho nedohonili.
„Nechápal jsem, co mi policajt říká?“ ptá se sám sebe pan Ludvík. „Že jsem měl ujíždět policii? Že jsem měl jet vyšší než povolenou rychlostí?“ Těžko spekulovat, jak to policista myslel. Pro pana Ludvíka se nic nezměnilo. Musel zaplatit pokutu, dojel do Prahy bez dálniční známky a pak už „byl v bezpečí.“ Z celého příběhu je třeba vzít si dvě věci. Že policie někdy mluví tak, že to běžný řidič nechápe. Viz to, že měl jet řidič rychleji, aby jim ujel.
Policie sleduje řidiče online, hlídá nezplacené dálniční poplatky
Druhá věc, že mýtné brány neslouží pouze k odečítání mýtného pro nákladní automobily. Je pravda, že za jízdu vozidlem s hmotností nad 3,5 t se po dálnicích a po označených úsecích silnic I. třídy platí mýtné. Automobil musí být vybaven palubní jednotkou (OBU). Ta je nepřenosná a její užití je vázáno na konkrétní vozidlo zaevidované v Systému elektronického mýtného. Výše mýtného se stanoví součinem sazby mýtného a ujeté vzdálenosti po zpoplatněné pozemní komunikaci. To asi jen tak pro zajímavost, běžných řidičů osobních aut se to netýká.
Ale je třeba vědět, že přes mýtné brány může policie sledovat každého řidiče, včetně těch v osobních autech. Brány umí opravdu hodně, byť „zatím“ jejich potenciál nemůže policie plně využít. Technicky by nebylo nerealizovatelné například měření rychlosti. Nahlížení do kabiny auta, zda řidič nedrží za jízdy v ruce telefon. Aktuálně policie „pouze“ monitoruje zaplacenou dálniční známku, už nemusí stát u krajnice s dalekohledem a mžourat, jestli má řidič na čelním skle vylepený kupon.