Policie nově rozdává superpokuty: Řidiči si na ně musejí brát půjčky. Měří se zákeřně, na jednom místě třikrát za sebou

Jeden a ten samý přestupek, ovšem spáchaný podruhé, jedna pokuta, ovšem v druhém případě už dvojnásobná, to je zákeřnost.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro Autožive
                   

Toto je opravdu zákeřnost. Narazil jsem na ni při studování dopravních situací v okolních státech. Jde o věc, která mě opravdu nadzvedla ze židle. Četl jsem, že v Polsku policie údajně spustila akci, která nemá obdoby. Kaskádová měření rychlosti. O co jde? O opakované kontroly na jednom úseku. Hlídky za sebou se stávají noční můrou pro každého, kdo si na silnici dovolí byť jen trochu přitlačit na plyn do podlahy. A co víc, pokuty, které padají, jsou prý tak vysoké, že někteří řidiči musí sahat po půjčkách, aby je vůbec zvládli zaplatit.

Pokuta za rychlost 37 500 Kč je opravdu hodně vysoká, že?

Jak to celé funguje? Policie se rozhodla zaměřit na bezpečnost na silnicích a spustila prý masivní akci s názvem „Kaskádové měření rychlosti“. Princip je jednoduchý, ale pro řidiče o to zákeřnější – na jednom úseku silnice je rychlost měřena hned několikrát za sebou, a to jak staticky (radary na různých místech), tak i dynamicky (policejní vozy s kamerami). Nejčastěji se kontroly zaměřují na úseky, kde dochází k častým nehodám způsobeným rychlostí. Pokud tedy jedete a překročíte rychlost, můžete být zastaveni, pokutováni a o pár kilometrů dál vás čeká další kontrola. A pokud se proviníte znovu, pokuta se může zdvojnásobit díky pravidlu recidivy. Drsné, že?

iZdroj fotografie: Policie ČR

Superpokuty jsou tedy pokuty, jak to chápu já, které jsou vysoké svou finanční hodnotou. A navíc jsou navyšované v rámci recidivního chování. Překročení rychlosti o 31–40 km/h vyjde řidiče na 800 zlotých (cca 4 000 Kč), ale pokud chytí stejného řidiče podruhé během dvou let, částka se zdvojnásobí na 1 600 zlotých. Tedy na 8 000 Kč. Překročení o 51–60 km/h znamená 1 500 zlotých (cca 7 500 Kč), při recidivě už ale 3 000 zlotých. A překročíte-li rychlost o více než 70 km/h, připravte si 2 500 zlotých (12 500 Kč), při opakování dokonce 5 000 zlotých (25 000 Kč).

„Znovu pácháte dopravní přestupek? Posíláme vás na 20 hodin skupinové terapie.“ Policie našla bič na české řidiče

Takže modelová situace. Řidič jede a je změřen, překročil rychlosti o víc než 70 km/h, dostane pokutu 12 500 Kč v přepočtu. Sedne znovu do auta, šlápne na plyn a po kilometru další měření, další pokuta. Ovšem už jde o recidivu, takže to je 25 000 Kč. Celkem tedy pokuta 37 500 Kč, a to řidič ujel jen pár kilometrů. A to není vše. Kromě pokuty dostanou řidiči i trestné body. Problémem kaskádových měření tedy je, že i když si řidič uvědomí svou chybu a zpomalí, může být během krátké doby znovu zastaven a pokutován.

Opakování je matka moudrosti. V případě pokut se ale prodraží

To vede k situacím, kdy se pokuty sčítají a částky dosahují astronomických výšin. Někteří řidiči prý už přiznávají, že si museli vzít půjčku, aby pokuty zaplatili. Policie však tvrdí, že cílem není vybírat peníze, ale zvýšit bezpečnost na silnicích. Statistiky prý v Polsku ukazují, že rychlost je jednou z hlavních příčin dopravních nehod. No, nevím, jestli to funguje jako prevence. Nicméně podobná věc může nastat i u nás. Tunelový komplex Blanka je plný radarů.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Jiřího K.

Je tam za sebou několik úsekových měření. A může se stát, že člověk projede všechny úseky příliš rychle a přijde mu několik pokut? Odpovím ze zkušenosti. Do redakce nám chodí dotazy čtenářů, kteří dostali více pokut. Přišlo jim více pokut z tunelového komplexu. Datum je stejné, liší se čas. Co to znamená?

Zjevně to, že jde o různá měření různými radary. Tady je navíc jiný problém. Maximální povolená rychlost se v tunelu Blanka v čase mění. Může tam být 70 km/h, ale také nečekaně 50 km/h. A pokud řidič nesleduje rychlostní ukazatele a spoléhá na to, co ví z doby, kdy „tam jel minule“, může se mu to prodražit. Netvrdím, že to je stejně drsné jako polské kaskádovité měření s navyšováním pokut za recidivu. Ale příjemné to opravdu není. 

Je navyšování pokut dobrý nápad?

Diskuze Vstoupit do diskuze
98 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články