Vymyslet název automobilu není jen tak, a pokud by se někdo chtěl inspirovat u konkurence, pravděpodobně skončí u soudu.
Spory o názvy modelů aut jsou jedním z těch témat, která na první pohled působí jako něco, co se běžného řidiče vůbec netýká. A když se nad tím zamyslím, vlastně to tak je. Spor o název auta je většinou něco, co se zákazník, běžný člověk, dozví až mnohem později. Na druhou stranu ale chápu, proč je kolem toho takové „haló“. I když dneska mám pocit, že už se to tak moc neděje. Když si ale uvědomím, jak obrovské peníze automobilky do svých modelů investují, ať už jde o vývoj, marketing, nebo samotnou výrobu, je mi jasné, proč je otázka názvů tak citlivá.
Co prodává? V první řadě vzhled, v druhé řadě jméno
Název auta totiž není jen nějaké slovo na papíře nebo na zadní části vozu. Je to značka, identita, něco, co má zákazníkovi okamžitě evokovat určité pocity, hodnoty a kvality. A právě proto se automobilky o názvy svých modelů často přetahují jako psi o kost. A někdy to není vůbec hezká podívaná. I když, ani tohle úplně moc neplatí. Některé automobilky označují teď své modely tak, že to připomíná spíš nějaký tajný kód než atraktivní název. Myslím tím, že rozhodně na mě hezky zapůsobí třeba Cadillac El Dorado než třeba Toyota bZ4X.
Jsou ale známé případy, kdy došlo tak říkajíc na krev. Když se jedna automobilka soudila s druhou, a v žádném případě nešlo o smírná jednání. Jedním z nejznámějších případů v této souvislosti je konflikt mezi automobilkami Peugeot a Porsche. Na první pohled by se mohlo zdát, že tyto dvě značky nemají mnoho společného – jedna je francouzská, druhá německá. Jedna se zaměřuje spíše na masový trh, druhá na luxusní sportovní vozy. Přesto se jejich cesty zkřížily, a to kvůli číslům. Neprodejným číslům, ale číselným kombinacím v označení modelu. Už asi tušíte. Peugeot si už od 20. let minulého století chrání práva na tříčíselné označení modelů s nulou uprostřed.
Ani čísla nejsou jen tak, pokud si usmyslíte nulu uprostřed
Tak jako je například 205, 308 nebo 508. Když tedy Porsche v 60. letech přišlo s modelem 901, Peugeot okamžitě zasáhl a donutil německou automobilku změnit název na 911. A i když se dnes může zdát, že to Porsche vlastně pomohlo – koneckonců, kdo by neznal legendární „devětsetjedenáctku“ – tehdy to pro ně byla velká komplikace. Museli měnit nejen označení na autech, ale i veškeré marketingové materiály, což stálo nemalé peníze.
Mimochodem, jestli se nepletu, myslím si, že existují některé modely Porsche s označením 901. A ty jsou dnes považované za skutečně raritní, za investiční kusy. Jistě, je to jenom číslo, ale přesto. Podobných sporů bychom ale našli víc. Například Seat a Fiat se kdysi přely o název Marbella. Seat tento název používal pro svůj malý městský vůz, který byl vlastně licenční kopií Fiatu Panda. Když ale Seat začal spolupracovat s Volkswagenem a od Fiatu se odtrhl, Italové si název Marbella nárokovali jako svůj. Spor nakonec skončil mimosoudním vyrovnáním, ale ukázal, jak složité může být rozdělení práv mezi dvěma automobilkami, které spolu dříve úzce spolupracovaly.
Ford a Ferrari, to je příběh dávné rivality a poměřování ega
Další případ se údajně týká Fordu a Ferrari. V 60. letech, kdy se tyto dvě značky přetahovaly o dominanci na závodních tratích, se Ford rozhodl pojmenovat svůj nový sportovní vůz GT40. Ferrari údajně tvrdilo, že název příliš připomíná jejich model 250 GTO, a snažilo se Fordu zabránit v jeho používání. Tady nevím, do jaké míry to je pověst, nebo realita. Pokud by to tak bylo, tak historie ukazuje, že Ford nakonec název uhájil. A nejenom to, rivalita tady byla zjevná a vyvrcholila legendárním soubojem na Le Mans. Tam Ford, jako první americká značka, multinásobně vyhrál a deklasoval veškerou další konkurenci.
Zajímavé je, že spory o názvy se nemusí omezovat jen na samotné modely aut. Automobilky se často přou i o názvy technologií, které ve svých vozech používají. No jen si zkuste být novou automobilkou a nalepit si na model označení Quattro. xDrive, Hybrid Synergy Drive nebo AMG. Uvidíte, co se stane. Někdy si ale problémy způsobí samotné automobilky, už jenom tím, že vyberou skutečně nevhodný název v rámci globálního trhu. Například Chevrolet měl kdysi problémy s názvem Nova, který na některých trzích, zejména ve španělsky mluvících zemích, znamená „nejede“. A to nechcete.
Název auta, to není jen tak, když to může někde být i nadávka
Španělština je obecně zřejmě dost problematická. Podobně Mitsubishi muselo přejmenovat svůj model Pajero na některých trzích na Montero, protože ve španělštině má slovo „pajero“ vulgární význam. Slušně bych to přeložil asi jako „samohonič“. Zpátky ale ke sporům mezi automobilkami, takříkajíc zpátky do současnosti. Další zajímavý případ se týká Audi a značky Nio. Audi vyhrálo soudní spor v Německu proti čínské automobilce Nio, která chtěla použít název pro svůj model název „ES6“ a „ES7“.
Audi argumentovalo, že tento název je příliš podobný jejich modelu „A6“ a „A7“. A vyhrálo. Za mě, já bych toto asi bral spíše jako jakousi zajímavost z automobilové historie než něco, co by bylo aktuální, zejména pro koncové zákazníky. Dnes už se asi nestane, že by si někdo koupil model 901 a pak vlastně po čase zjistil, že jezdí modelem 911. Myslím tím příklad skutečné změny názvu modelu už za provozu, za prodeje. Případ z Porsche byl jeden, a jak jsem psal, neposlední. Dnes už toto automobilky asi skutečně hlídají a nenechají dojít tak daleko. Ale kdoví, třeba někdy nějaká čínská značka přijde s modelem, který se bude jmenovat 458 Atilia. A pak uvidíme věci.