Nastartovat, zařadit a rozjet se je to nejhorší, co může řidič autu udělat. Chce to počkat, trochu času navíc je zapotřebí.
Motor je obecně velmi odolný stroj, ale nevydrží všechno. Potřebuje správné zacházení, pravidelný servis, doplňování správných technických kapalin a vhodné palivo. A také člověka, který jej nebude zbytečně ničit. A to od prvních vteřin, co usedne za volant. Nejde o druh paliva. Benzín nebo diesel, na tom nezáleží, řidiči špatně startují všechny typy motorů. U všech hrozí poškození a nákladné opravy.
Co dělat, když řidič nastartuje? Rozhodně neřadit a nevyjíždět!
„Startovací proceduru začínají dvě třetiny řidičů tím, že nastartují motor, ihned zařadí rychlost a vyjedou na silnici,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. Je to vlastně pochopitelné, jen málokdo má čas a nespěchá do práce nebo s dítětem do školy. Že čas jsou peníze? „Právě, tak proč je utrácet za zbytečné návštěvy u automechanika,“ řeže pod sebou pomyslnou větev tak trochu pan Pavlíček.
„Nastartovat a ihned vyjet je chyba, které by se měl každý motorista vyvarovat,“ dodává odborník. „Než uvedeme auto do pohybu a vyrazíme na cestu, vždy je dobré pár vteřin počkat,“ radí expert. Pozor ale, nezaměňovat s otrockým zahříváním na pokojovou teplotu. Je důležité ihned po nastartování nechat auto v klidu „nadechnout či uvolnit“. Umožnit, aby se olej dal do pohybu a začal mazat.
Mezi řidiči panuje představa, že je třeba toto dělat pouze v zimě, pravda je to ale jen částečně. Bez ohledu na počasí, vyjma vyloženě horkých teplot, je olej ztuhlý. V zimě až na hustotu medu. Než začne plnit svou mazací funkci, zabere to nějaký čas. Nezáleží na tom, zda jde o benzínový či naftový motor. Vždy je dobré chvilku před jízdou počkat. Neznamená to trápit staticky auto na místě a čekat čtvrt hodiny, než se zahřeje.
Je třeba dát motoru chvíli na zahřátí a pak teprve vyjet
Myšlenka je jednoduchá, poskytnout motoru pár okamžiků, dát vozu čas. Čas a možnost, aby se uvedl do provozního stavu. Studený agregát nepracuje s maximální účinností, mazání není stoprocentní. V okamžiku, kdy nastartujete a rozjedete se, nejsou všechny komponenty ani zdaleka promazány. Nadměrně se namáhají a opotřebovávají. Tak, že může dojít po čase a opakovaných rychlých startech k jejich poškození.
Řešení je snadné. Stačí nastartovat, napočítat do deseti a pak teprve vyrazit. Nebo, což je správnější, nastartovat, zapnout si pásy, zkontrolovat zrcátka a vše, co je před jízdou ke kontrole potřeba, a pak teprve vyrazit. Pár vteřin vás nezachrání před pozdním příjezdem do cíle, a naopak pomůže zabránit poškození motoru a vyššímu opotřebení. A zbytečné návštěvě autoservisu.