Řidiči by k sobě v provozu měli být ohleduplní. Místo ohleduplnosti je ale často vidět hulvátství a hloupost.
Každému se to asi někdy stalo, když přijel z vedlejší ulice na křižovatku. Chtěl se zařadit na hlavní, ale byl takový provoz, že se na hlavní nedalo vůbec najet. Je pochopitelné, že řidič v takové situaci ztrácí trpělivost, možná i nadává sám pro sebe a vlastně neví, co má dělat. Nezbývá mu nic jiného než čekat. Čekat, než se vytvoří dostatečná mezera pro bezpečné připojení se. Anebo dokud ho někdo před sebe nepustí.
Mezi ohleduplností a hulvátstvím je velmi tenká hranice
Aby bylo jasno, nemám nic proti tomu, aby řidič, který jede po hlavní, pustil řidiče, který čeká ve vedlejší. Musí to mít ale nějakou štábní kulturu, jak se říká. Jediný správný postup, jak takový manévr zvládnout, je, že řidič na hlavní dá dostatečně dopředu najevo, ideálně zřetelným gestem, že řidiče z vedlejší pouští. A ten bez otálení musí dynamicky vyjet na hlavní a zařadit se.
Pro řidiče na vedlejší silnici je zde riziko, že pokud dojde k nehodě, on bude viníkem. Byl by to on, kdo měl dát přednost. V případě nehody padá vina na jeho hlavu. To není žádné teoretizování, ale skutečný zážitek bývalého kolegy. Ten využil nabídnuté místo, vyjel z vedlejší, v tu chvíli řidič na hlavní akceleroval, došlo ke srážce. Bývalý kolega v tom byl až po uši. Jsou-li však úmysly řidiče na hlavní silnici upřímné a řidič na vedlejší akceptuje riziko a chce nabídku využít, musí to proběhnout všechno rychle, hladce, plynule.
Systém hlavních a vedlejších silnic má určitý koncept
Je ale naprosto hulvátské, aby řidič na hlavní silnici zastavil a pouštěl více než jedno auto z vedlejší. Za to by zasloužil pokutu mastnou jak anglická slanina. A vrátit se do autoškoly. Systém hlavních a vedlejších ulic zejména ve městech je koncipován podle určitého schématu, tak aby na nich nedocházelo k zácpám. Aby byl provoz co nejplynulejší. Pokud rádoby ohleduplní řidiči pouštějí auta z vedlejší, omezují tím ostatní řidiče, kteří zvolili trasu po hlavní a nemají povinnost dávat přednost autům z vedlejších ulic. Hulváti narušují koncept.
Nejhorší situace pak nastává, když takzvaně ohleduplný řidič na hlavní silnici zastaví, pouští auta z vedlejší a ta nejedou. Třešničkou na dortu je pak kolize, která nastane, když se znechucený řidič na hlavní rozjede a vynervovaný řidič z vedlejší najednou také. Výsledkem je autonehoda, ucpaná křižovatka a mnohonásobně větší zdržení pro všechny. Pokud pouštět na hlavní z vedlejší, tak jedno auto a rychle. Nebo raději jet v klidu a plynule dál a nechat žít dopravní provoz vlastním životem.