Co dělat, když v zimě zamrznou brzdy při zatažené parkovací brzdě? Možnosti tady jsou, nutností je vysoká opatrnost.
Zima je specifickým časem, a to nejenom díky tomu, že jsou vánoční svátky a konec roku. Zejména, s ohledem na motorismu, se jedná o teplotní výkyvy a změny počasí spojené se sněhem a mrazem a vliv na technika auta i techniku jízdy. Provoz automobilu v nízkých teplotách podléhá specifickým pravidlům. Ta by měl každý řidič znát a respektovat.
Zima má svá specifika týkající se stylu jízdy i péče o vůz
Velká důležitost je po právu věnována stavu baterie, její kapacitě a nabití. Dále také zahříván motoru a zamrzání či zamlžování interiéru auta. Výměna letních pneumatik za zimních je samozřejmost definovaná zákonem. Některé méně známé skutečnosti ale mohou řidiči podceňovat. Patří mezi ně správné používání brzdového systému. Zvláštní pozornost je zapotřebí věnovat automobilu při parkování.
Pokud řidič zatáhne v mrazivém počasí parkovací brzdu, mohou zadní destičky zamrznout. A tím pádem dojde pak při nastartování a pokusu o jízdu k omezené hybnosti vozidla. Tento problém se týká zejména automobilů s pohonem předních kol a bubnovými brzdami. Dochází v nich ke tvorbě vlhkosti a pokud stojí automobil se zataženou ruční brzdou v mrazivém počasí dva až tři dny, dojde k zamrznutí.
Brzdy mohou navlhnout a pak při stání v mrazu zmrznout
Problematické a záludné je, že si řidič auta s pohonem předních kol ane nemusí nejprve všimnout, že se zadní kola netočí. Typicky u aut s vyšším výkonem a na silnici, která je pokrytá sněhem či ledem a klouže. Auto se pohybuje po silnici, ovšem závěsné mechanismy a pneumatiky jsou vystaveny značnému zatížení a velkému opotřebení.
Automobil s pohonem zadních kol zvládne uvolnit zamrzlé brzdy díky hnací síle, vůz s přední hnanou nápravou bude zřejmě potřebovat pomoc. Uvolnění zaseknutých brzd lze provést poklepáním na okraj bubnu kouskem dřeva nebo paličkou. Je riskantní použít kladivo nebo jiný, tvrdý předmět. Zmrzlý materiál je obvykle křehčí, a i když se jedná jinak o odolný díl, je zbytečné jej poškodit hrubou silou.
Při uvolňování brzd je třeba dbát extrémní opatrnosti
Ideální je realizovat toto ve dvou lidech. Jeden člověk sedí za volantem a snaží se rozjet, druhý se snaží uvolnit poklepáním brzdy. Zde je však zapotřebí zdůraznit riziko s tím spojené. Oba účastníci celého procesu musí dbát zvýšené opatrnosti, aby nedošlo k nečekanému rozjetí auta nebo přejetí člověka vně automobilu.
Alternativou k uvolnění brzd je zahřívání, například pomocí mobilního topného tělesa, zde ale zase hrozí poškození vlivem tepla, dokonce vznícení a s čistým svědomím nelze ani tento postup jednoduše doporučit. Navíc je poměrně zdlouhavý, pokud nemá motorista více teplometů, musí postupně obcházet kola postupně.
Nepoužít parkovací brzdu? Pouze na vlastní riziko
Doporučit nelze ani to, byť podle reakcí od našich čtenářů víme, že se to děje, ruční brzdu nepoužívat. Zaparkovat ideálně na rovném povrchu, aby nedošlo k samovolnému rozjetí automobilu a nechat stát vůz pouze se zařazenou rychlostí či zpátečkou. Bez zatažené ruční brzdy.