Systém, který v autě nikdo nechce, ale zbavit se ho vlastně nelze. Sleduje řidiče a říká mu, co má dělat.
Povinná výbava není jen to, co řidič musí vozit v kufru pro případ, kdyby se něco stalo. Jistě, v jednom slova smyslu je tady povinná výbava, kterou chápeme jako výstražný trojúhelník a podobně. Tady nijak výrazné novinky nejsou. Mezi povinné prvky výbavy v ČR patří autolékárnička, výstražný trojúhelník a reflexní vesta pro řidiče. Dále je třeba mít sadu pro opravu pneumatiky nebo náhradní kolo, pokud vůz není vybaven pneumatikami run-flat nebo nemáte sjednanou asistenční službu pro opravu pneumatiky na celém území České republiky.
Co je třeba mít v kufru, to je na řidiči. EU rozhodla o nás bez nás
Existuje i doporučená výbava, ta zahrnuje třeba formulář záznamu o dopravní nehodě, reflexní vestu pro každého pasažéra, hasicí přístroj, náhradní žárovky a pojistky, tažné lano, silnou svítilnu a nůž na řezání bezpečnostních pásů. V některých zemích EU je povinný hasicí přístroj nebo reflexní vesty pro všechny pasažéry. Zmínkou o EU se oslím můstkem dostávám k jádru pudla. Je tady nová povinná výbava v širším slova smyslu.
To, co musí být v autě už z výroby – povinnost tedy není závislá na řidiči. Evropská unie danou legislativu schválila již v roce 2019. Plně v platnost vstoupila v červenci 2022. Ačkoli o tom EU příliš nemluví – nebýt médií, tak skoro vůbec – systém ISA (Intelligent Speed Assistance) se stal povinným pro všechny nově homologované modely vozidel na silnicích EU. Od července tohoto roku je povinný pro všechna nová auta.
Tento systém je navržen tak, aby zvýšil bezpečnost silničního provozu a snížil riziko nehod způsobených překročením povolené rychlosti. Systém ISA monitoruje dopravní značky pomocí kamer, analyzuje mapové podklady s uvedenými rychlostními limity a sleduje aktuální polohu vozidla. Pokud řidič překročí povolenou rychlost, systém ho varuje. To už tady bylo, říkáte si možná. Ano, ale teď jde systém ještě dál. Dělá krok za pomyslnou čáru.
Auto sleduje řidiče, a pokud se mu nelíbí rychlost, samo zpomalí
Podle mého za hranici, přes kterou by jít neměl. V některých případech automaticky sníží rychlost na daný limit. Pokud si říkáte, že tohle už tady je dávno, není to tak. Není to to samé, jako když auto samo zabrzdí před překážkou. To je jiný systém. Auto reaguje na to, že má před sebou překážku. Za mě to taky není ideální řešení, velmi často systém totiž zmatkuje. Mnohokrát se mi stalo, že auto zabrzdilo razantně, a nebyl k tomu důvod.
Když za mnou jelo jiné vozidlo, bylo to o to horší, že řidič vůbec netušil, co se děje. Reálně hrozilo, že do mě zezadu narazí. A pak tady vidím také situaci, kdy mohu chtít do překážky před sebou narazit. Sněhová bariéra, překážka, která je pro mě jako pro řidiče přijatelnější než třeba čelní srážka s rozjetou dodávkou. Ale jak říkám, to není ono. Tady systém reaguje na to, že má před sebou problém, a ten řeší.
Řidič přestává být řidičem, stává se otrokem názoru počítače
Nový systém sleduje řidiče neustále, a pokud má pocit, že řidič jede rychle, brzdí. Není to akutní řešení nečekané situace. Je to systematický dohled nad člověkem. De facto stroj diktuje člověku, co má nebo nemá dělat. Existují výjimky, kdy lze systém buď vypnout, nebo překonat. Za mě je tohle ale prostě špatně. Řidič má mít právo rozhodnout se, jak rychle pojede. A pokud jede rychle a je to ilegální, má nést následky.
Ale ne aby to za něj rozhodoval počítač. V rámci veřejnosti kolují dotazy, jestli se lze systému nějak zbavit. Existuje možnost jej vypnout, ovšem s dalším nastartování motoru se systém znovu aktivuje. V některých případech ho lze překonat tím, že člověk šlápne na plyn a nohu na pedálu podrží.
Systém by si měl myslet, že řidič toto dělá záměrně za nějakým vyšším cílem. Přesto ale pak začne hlásit problém, varování. Demontovat systém, fyzicky ho nějak vyndat z auta, to ale nejde. Jedinou možností bude do budoucna zřejmě obejít to pomocí softwaru. Už teď je mi ale jasné, že i to bude buď nelegální, nebo minimálně záruce odporující krok. EU tohle vymyslela a my to jako řidiči odneseme.