U nás tohle zatím není a snad v dohledné době ani nebude. Ovšem ten, kdo za čas pojede k moři, se bez nového zařízení možná neobejde.
Proč měnit něco, co funguje? To si říkám stále dokola, zejména když vidím, jak nová řešení prostě nejsou tak efektivní jako roky prověřené koncepty. Platí to podle mého názoru o novince, která se zavádí na španělských dálnicích. O co jde? Španělsko, populární destinace na jarní prázdniny, se rozhodlo udělat zásadní krok v oblasti bezpečnosti silničního provozu a zavádí novinku, jež mění povinnou výbavu automobilů. Od roku 2026 bude ve Španělsku povinné používat místo klasického výstražného trojúhelníku moderní výstražné světlo.
Nehoda při umísťování povinné výbavy je opravdu zbytečná
To je tam známé jako „nouzový maják“ nebo „oranžové světlo“. Změna má zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit riziko nehod při umisťování trojúhelníku. To je prý činnost, která se v minulosti ukázala jako velmi nebezpečná. Tak nevím, funguje to roky a najednou je to nebezpečné? Ano, možná, pokud si řidič nevezme výstražnou vestu a nejde v protisměru umístit trojúhelník za svodidly. Nové výstražné světlo je navrženo tak, aby bylo snadno použitelné a zároveň maximálně efektivní. Stačí ho připevnit na střechu auta pomocí magnetické základny.
Aniž by řidiči museli opustit vozidlo. To znamená, že už nebudou muset riskovat svůj život při umisťování trojúhelníku na dálnici nebo jiných frekventovaných silnicích. Já nesouhlasím. Myslím, že je bezpečnější vzít si reflexní vestu, vyndat trojúhelník, přelézt přes svodidla a za svodidly popojít kus v protisměru. Umístit trojúhelník a nadále zůstat za svodidly. Lepší než vyndat ruku z okna, připlácnout světlo na střechu a zůstat na krajnici v autě. Světlo vyzařuje jasné žluté nebo oranžové světlo, které je viditelné až na vzdálenost jednoho kilometru.
Praktické dopady na české řidiče
Redakce AutoŽivě.cz se dne 13. února 2025 obrátila na španělský dopravní úřad Dirección General de Tráfico (DGT) s dotazem na novou povinnost výstražného světla. Podle vyjádření DGT bude tato povinnost platit od 1. ledna 2026 pro všechna vozidla registrovaná ve Španělsku. Na otázku, zda se tato povinnost bude vztahovat i na zahraniční turisty, úřad odpověděl, že o této možnosti se stále jedná a konečné rozhodnutí zatím nepadlo.
Redakce AutoŽivě.cz přesto doporučuje koupi výstražného majáku při cestě do Španělska. I když zatím není jasné, zda bude povinnost platit i pro české řidiče, vyhnete se tím možným komplikacím. Už jen samotná kontrola ze strany španělské policie může být zdlouhavá a bez tohoto zařízení by se mohla proměnit v nepříjemnou diskuzi o platných předpisech.
Díky 360stupňovému záběru je zajištěna viditelnost ze všech směrů. A co technologie? Nouzový maják je vybaven vestavěnou SIM kartou, která každých 100 sekund odesílá informace o poloze vozidla do digitální platformy DGT 3.0. Tato data mohou být využita záchrannými složkami, správci silnic, nebo dokonce ostatními řidiči, kteří jsou připojeni k systému. Díky tomu se ostatní účastníci provozu dozvědí o překážce na silnici v reálném čase, což může výrazně snížit riziko dalších nehod. Výhoda? Za mne ne. K SIM kartě je třeba tarif, bez toho mobilní data nefungují.
Jednoduchá věc končí, nahradí ji elektronika se SIM a baterkou
Trojúhelník nepotřeboval SIM, nepotřeboval data, nemuselo se nic platit navíc. Tady se bez pravidelné platby řidič neobejde. Samozřejmě, že každá novinka má své výhody i nevýhody, ale výhody já moc nevidím. Výstražný trojúhelník byl jednoduchý, levný a nevyžadoval žádnou údržbu. Na druhou stranu, nové výstražné světlo je technologicky pokročilejší, ale také dražší. Cena se pohybuje kolem 1 200 až 1 400 Kč, to je výrazně více než u klasického trojúhelníku. Navíc je potřeba počítat s tím, že zařízení bude vyžadovat pravidelné nabíjení a údržbu.
To může být pro některé řidiče komplikace. To je další věc. Pokud něco funguje na elektřinu, je třeba to dobíjet. To odrazky na trojúhelníku nepotřebují. A co to znamená pro turisty? Pokud plánujete cestu do Španělska po roce 2026, měli byste si ověřit, zda se tato povinnost vztahuje i na zahraniční vozidla. Zatím není jasné, zda budou muset i turisté používat nouzový maják, nebo zda jim bude stačit klasický trojúhelník. Každopádně je dobré být připraven a sledovat aktuální informace. Tento krok Španělska je považován za průkopnický. Je otázkou, zda se podobná opatření postupně rozšíří i do dalších zemí Evropské unie. Nedivil bych se tomu.