Nové pravidlo nutí řidiče mít v povinné výbavě oranžové světlo. Dá se koupit za 1 200 Kč, tím ale náklady na jeho provoz nekončí

Trojúhelník funguje dlouhé dekády, teď ale někdo rozhodl, že je tady lepší věc. Je na baterky, to doslova, navíc potřebuje připojení.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Tahle věc začíná „procházet“ Evropou jako mor. Nové nařízení, které se dere na scénu, by mělo změnit způsob, jakým přemýšlíme o bezpečnosti na silnicích v oblasti povinné výbavy. Nejde o žádnou revoluci v technologii vozidel nebo o další povinné asistenční systémy. Řeč je o jednoduchém a do určité míry velmi účinném bezpečnostním prvku – oranžovém výstražném světle. To se má stát povinnou výbavou pro řidiče. Nové pravidlo bylo nedávno zavedeno ve Španělsku, teď začíná rezonovat třeba v Dánsku.

Kapalina do ostřikovačů jako povinná výbava? Pokuta je vysoká, za prohřešek se můžete dostat až před soud

Povinná výbava se má změnit, trojúhelník už nebude potřeba?

Nařízení vyžaduje, aby každé auto bylo vybaveno tímto světlem, má sloužit jako výstražná pomůcka v případě nouzové situace. Tedy jakási náhrada za výstražný trojúhelník. Oranžové světlo má být viditelné na vzdálenost minimálně 100 metrů a jeho hlavním úkolem je upozornit ostatní řidiče na odstavené nebo porouchané vozidlo. Ať už jde o nehodu, technickou závadu, nebo jinou nouzovou situaci, toto světlo má zajistit, že auto bude na silnici nepřehlédnutelné. Tomu rozumím. A ano, klidně to tak může fungovat.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Světlo je navrženo tak, aby bylo snadno přenosné a mohlo být rychle umístěno na střechu vozidla nebo jiné viditelné místo. Jenže jsou tady podle mého názoru i negativní stránky. Světlo musí být napájeno bateriemi. Výdrž baterie? Minimálně 12 hodin nepřetržitého provozu, což je prý dostatečné i pro ty nejhorší scénáře, kdy musíte čekat na pomoc delší dobu. Tady bych byl ale s prognózou 12 hodin opatrný. Pokud vozíte světlo v autě, jakože ano (od toho tam má být), je to i v zimě.

Až 2 500 Kč pokuta pro ty řidiče, kteří nemají tyto 2 povinné položky s sebou v autě. Policie o tom vůbec nediskutuje

Skutečně vydrží baterie nabité a v pohotovosti dlouhou dobou, i když bude auto vystaveno teplotám pod nulou? Nemyslím si. Chápu, že ve Španělsku, kde byla věc zavedena, tohle třeba neřeší. Zimy tam nejsou v průměru takové jako u nás. Ale víme, co se děje s bateriemi, když u nás začne mrznout. Skutečně, tady bych byl hodně, hodně opatrný. Myslím si, že může nastat situace, kdy by člověk potřeboval zapnout oranžové světlo, a ono by nefungovalo. Nebo by se vybilo v tu nejméně vhodnou chvíli.

Oranžové světlo je vhodný doplňek, ale má své stinné stránky

Proč zrovna oranžová barva? Odpověď je jednoduchá – oranžová je jednou z nejlépe viditelných barev za různých světelných podmínek. Na rozdíl od červené, která může splývat s brzdovými světly, nebo modré, která je spojována s majáky záchranných složek, oranžová okamžitě upoutá pozornost a je univerzálně vnímána jako výstražná barva. Tady nic nenamítám. Navíc je dobře viditelná i za zhoršených podmínek, jako je mlha, déšť nebo sněžení. A v noci je její účinnost ještě výraznější.

i

Oranžové světlo tak představuje ideální doplněk k výstražnému trojúhelníku, který je sice povinný, ale jeho viditelnost je často omezená, zejména na frekventovaných silnicích nebo za špatného počasí. Doplněk, to je to, co si myslím, že by bylo správným řešením. Ne nahradit výstražný trojúhelník tímto novým oranžovým světlem, ale brát světlo jako doplněk. Podle navrhovatelů je použití tohoto světla jednoduché a intuitivní. V případě nouzové situace ho stačí aktivovat a umístit na střechu vozidla nebo jiné vyvýšené místo, aby bylo viditelné z co největší vzdálenosti.

Připojení na data, GPS, nutné baterie? To není úplně ideální

Důležité je, aby světlo bylo zapnuto co nejdříve po zastavení vozidla, ideálně ještě předtím, než řidiči s posádkou vystoupí z auta. To má snížit riziko, že ostatní řidiči osoby v nouzi přehlédnou. Skutečně si umím představit, že by bylo u nás oranžové světlo doplňkem, nikoliv náhradou za standardní bezpečnostní prvky. Vyjde podle toho, co jsem se díval, zhruba na tisíc korun, možná dvanáct set. Nicméně to nemusí být jediná a konečná investice. Když jsem se díval na španělský koncept, jestli jsem to pochopil správně, tak tam mají být oranžová světla napojena na GPS. Na nějaký lokální systém. To znamená, že je zapotřebí buď data, nebo nějaké datové připojení. A za to se platí.

Jak se vyhnout placení všech pokut? Vyzkoušel jsem „zaručený“ způsob za 6,50 Kč, který jsem našel na Facebooku

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě

Operátor vás nenechá komunikovat na své síti zadarmo. Takže potřebujete pokrytí, potřebujete elektřinu, potřebujete datový tarif. Tady mi přijde, že klasický výstražný trojúhelník se začíná jevit jako praktičtější věc. Nic z toho, co jsem právě uvedl, nepotřebuje. Z auta ho vyndá a složí podprůměrně zručný člověk. Oblečený do výstražné vesty ho umístí do správné vzdálenosti od auta a je to. Znovu se zamyslím a připustím, že oranžové světlo jako doplněk může být v pořádku, jako položka povinné výbavy, náhrada za trojúhelník, mi přijde nevhodné.

Je to změna k lepšímu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
55 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články