Povinné airbagy pro cyklisty od začátku roku 2024? Speciální vybavení může zachránit život, majitelé jízdních kol to ale ignorují

Ochrana hlavy a krční páteře je asi to nejdůležitější při dopravní nehodě. Nejenom u řidičů, ale i u cyklistů, i ti mohou používat airbagy.

i Zdroj fotografie: Hövding
                   

První měsíc roku 2024 je pryč, a přestože nový rok přinesl řadu změn v pravidlech, řidiči o nich stále neví. Anebo ví, ale nedodržují je. Do redakce přišel během ledna e-mail ohledně tématu airbagů pro cyklisty. S dotazem, jestli není taková výbava povinná a zda by povinná být měla. Tazatel narážel na produkt značky Hövding. Ono ve skutečnosti nejde o žádnou novinku, cyklisté ji ale povětšinou neznají. Anebo dělají, že ji neznají.

Airbagy v autech jsou povinné, tak proč ne pro cyklisty?

Airbagová helma pro cyklisty je jistě do určité míry revolučním počinem. Jde o systém pro ochranu před úrazem hlavy. A nejenom hlavy, snižuje také riziko poranění krční páteře. Systém má dvě části, límec a ochranný vak. Ten je v límci vyrobeném z voděodolné tkaniny. Límec má cyklista kolem krku při jízdě na kole. Jak Hövding 3 funguje? Airbag se aktivuje na základě dat, která vycházejí z akcelerometrů a gyroskopů.

iZdroj fotografie: Hövding

Ty reagují na cyklistovy nestandardní pohyby vyvolané pádem či nehodou. Čidla sledují 200x za sekundu pohyby cyklisty a posílají signál do pyrotechnického zařízení. V případě potřeby dojde k nafouknutí airbagu za desetinu vteřiny. Podle výrobce je tato technologie 8x bezpečnější než tradiční cyklistické přilby. Nicméně jde o poměrně sofistikované zařízení, které vyžaduje určitou péči a přístup. Není to helma, kterou jen nasadíte a jedete.

Brutální agresivita na silnici. Rozzlobení cyklisté napadli a rozmlátili BMW X5

Systém je třeba nabíjet, to probíhá pomocí USB kabelu. Po dvou hodinách nabíjení vydrží akumulátor asi 15 hodin aktivní cyklistiky. Kolem krku se fixuje pomocí aretačního kolečka, velikost systému je univerzální. Je zde i aplikace, která v případě nehody může automaticky zaslat textovou zprávu určeným osobám, včetně souřadnic. Podle kompetentních zdrojů Hövding používá asi 185 tisíc cyklistů. Více než 4 tisíce z nich už údajně systém ochránil nafouknutím airbagu během nehody.

Bez připojení k USB a nabíječky to nejde, není to helma

Záběry na přiloženém videu vcelku zřetelně a jasně ukazují, jak systém airbagu pro cyklisty funguje. Když dojde k pádu, data z gyroskopů vyhodnotí pohyb cyklisty jako nestandardní a dojde k aktivování napouštění airbagu plynem. Než cyklista dopadne na zem, airbag je kolem hlavy a krční páteře plně nafouknutý a plní svou ochrannou funkci. Samozřejmě že zbytek těla chráněn není. Hlava ale ano.

A teď k otázce položené naším čtenářem. Je systém airbagu pro cyklisty povinný? Není. Starší ročníky se můžou divit, za „jejich časů“ nebyly povinné ani helmy. Myšlenka airbagu může být tedy pro řadu lidí až nemístná. Nicméně tak, jak ukazuje video, dává airbag jistě pro někoho smysl. Zejména při nehodě s automobilem se může plná ochrana hlavy a páteře vyplatit. Mimochodem na našem trhu vyjde Hövding asi na devět tisíc korun.

Mají být airbagy cyklistů povinné?

Zdroj: Hövding
Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články