200 tisíc řidičů neplní stanovenou povinnost, často o ní ani netuší. I vy? Neznalost neomlouvá, kdo včas nezaplatí, přijde o 8 500 Kč

Kdo má auto, má nespornou výhodu a svobodu jezdit, kam se mu chce a kdy. Ovšem nevyhne se povinnosti platit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Mít auto je velká výhoda. Člověk má svobodu cestování. Já tohle miluju. Sednout za volant a jen tak někam jet. Samozřejmě že je tady auto jako dopravní prostředek na nutné a „povinné“ cesty. A i během nich má majitel osobního automobilu svobodu v tom, že si může řešit, jak a kudy pojede. A s kým. Na rozdíl od hromadné dopravy. Vlastnictví automobilu s sebou nese ovšem i řadu povinností.

Svoboda volnosti je vykoupena povinnostmi a poplatky

Typicky jde o pravidelný servis a pečlivou údržbu, periodické návštěvy STK, ale také uzavření povinného ručení. To je pojištění odpovědnosti za škody způsobené při provozu vozidla třetím osobám. Mnoho řidičů si však neuvědomuje, že neplnění této povinnosti vede k velmi přísným finančním sankcím. Povinné ručení je zákonem vyžadováno nejen v České republice, ale i v celé Evropské unii.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

U našich polských sousedů to ohledně povinného ručení dost vře. Změny v předpisech a digitalizace systému odhalily miliony řidičů, kteří nemají své vozidlo pojištěno. Následky jsou přitom přísné – pokuty za nepojištěné vozidlo vzrostly a jsou vázány na výši minimální mzdy. Minimální mzda v Polsku vzrostla a pokuty za auta bez povinného ručení to kopírují. Řidiči, kteří nemají auto pojištěné do třech dnů, zaplatí pokutu v přepočtu 8 500 Kč.

Dopravní značka je nečitelná. Jestli platí je podle zákona jasné, zda hrozí pokuta také

Zatímco dříve to bylo „jen“ 7 200 Kč. Pokud je auto nepojištěno mezi třemi a čtrnácti dny, pokuta vzrostla v přepočtu z 18 000 Kč na 21 200 Kč. V případech, kdy je auto nepojištěno déle než čtrnáct dní, se sankce zvyšuje z 36 000 Kč na 42 400 Kč. Pro mnoho řidičů to znamená, že za nepojištěné vozidlo mohou přijít o značnou část svých příjmů, v některých případech dokonce o celý měsíční plat. Jak je to u nás?

Povinné ručení je všem v České republice dané zákonem

V České republice je povinnost uzavřít povinné ručení obdobná. Každý majitel vozidla musí mít uzavřené povinné ručení, které pokrývá škody způsobené při provozu vozidla na zdraví a majetku jiných osob. Výjimkou jsou pouze vozidla, jež mají značky uloženy do depozitu. V takovém případě majitel povinné ručení neplatí, ale s vozidlem nesmí jezdit. Obecně platí, že je v České republice povinné ručení stanovené zákonem.

Musí ho mít každý majitel motorového vozidla. Pojištění kryje škody na zdraví a majetku. Přesto se na silnicích stále pohybuje mezi 100 až 200 tisíci vozidly bez platného povinného ručení. Z toho pak vyplývají pro hříšníky jasné postihy. Jednou z hlavních sankcí je příspěvek do garančního fondu, který spravuje Česká kancelář pojistitelů (ČKP). Tento fond pokrývá škody způsobené nepojištěnými auty.

Kdo nezaplatí, zaplatí tak jako tak později, a mnohem víc

Sankce za neplacení povinného ručení jsou odstupňovány podle objemu motoru a v případě osobního auta se mohou vyšplhat až na 17 155 Kč ročně. Navíc k těmto příspěvkům je připočítáván paušál ve výši 300 Kč jako náklady na jejich vymáhání. Tato částka může výrazně vzrůst, pokud majitel vozidla neřeší platnost povinného ručení po delší dobu. ČKP totiž sankce za auto bez platného povinného ručení vyměřuje za každý den.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Tomáše L.

Jezdit s nepojištěným autem je problém i pro policii. V případě, že se prokáže, že řidič skutečně nemá uzavřené pojištění, může ve správním řízení dostat pokutu od 5 000 Kč do 40 000 Kč. Řidič, který způsobí dopravní nehodu s nepojištěným vozidlem, je povinen uhradit škodu až do výše 300 000 Kč.

Škody způsobené nepojištěným vozidlem jsou sice poškozeným uhrazeny z garančního fondu ČKP, ale poté jsou vymáhány na viníkovi. Je tady jedna jediná pozitivní věc. Dříve musel viník uhradit plnou výši škody, to mohlo znamenat milionové částky. Od roku 2018 se uplatňuje solidární princip. Ten omezuje negativní dopady na viníky a ČKP vymáhá pouze třetinu škody, maximálně však 300 000 Kč. Tak jako tak, jezdit bez povinného ručení se nevyplatí. 

Máte zaplacené povinné ručení?

Zdroj: Wyborca
Diskuze Vstoupit do diskuze
76 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články