Nové postihy pro české řidiče už platí: Kdo od 1. října 2024 zapomněl, zaplatí dnes pokutu od 1 500 Kč do 50 000 Kč

Není to levná záležitost, pokud řidič zapomene a nepošle tisícovku, zaplatí pak padesátkrát víc. Je to zbytečná a drahá chyba.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Platit. A platit včas. To je jednoduchá odpověď na otázku, jak se vyhnout placení postihů ve výši až 50 000 Kč. Lakonicky řečeno. O čem že to mluvím, co mám na mysli? Jde o povinné ručení. Věc, na kterou řidiči často zapomínají. Od října je tady novinka. Týká se placení, respektive uzavírání smluv. Povinné ručení není platné, tedy smlouva není platná, do okamžiku připsání první platby na účet pojišťovny. Pozor na to.

Pravidla se změnila, už nestačí smlouva a podpis, ale peníze

Znamená to třeba to, že není možné podepsat smlouvu, sednout do auta třeba v bazaru a jet pryč. S tím, že „zaplatím v klidu doma“. Tohle šlo, byla to běžná praxe. Teď už to nelze. Tedy od 1. října 2024. Povinné ručení je povinností, a kdo ho nemá, zadělává si na značný problém. Povinné ručení je pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla. Musí ho mít uzavřené všechny motorové prostředky splňující předepsaná kritéria.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Zákon č. 30/2024 Sb., který vešel v účinnost 1. dubna 2024, stanovuje, že každé vozidlo poháněné mechanickou silou schopné překročit rychlost 25 km/h, nebo 14 km/h v případě vozidel těžších než 25 kg, musí být pojištěno. To je tedy také novinka a týká se mobility donedávna bez povinnosti pojištění. Do této kategorie spadají například různé druhy elektrokoloběžek, segwaye, zahradní traktůrky, motorová golfová vozítka a další podobné prostředky, které splňují výše uvedená kritéria.

Akutálně: Kdo urychleně nezaplatí poplatek z autorádia, tomu policie napaří pokutu 5 000 Kč. Vyhnout se tomu nejde

Pokud takové vozidlo nemá uzavřené povinné ručení, hrozí dnes jeho provozovateli pokuta ve výši od 1 500 Kč do 50 000 Kč. A to rozhodně není málo. Je důležité vědět, že odpovědnost za škodu způsobenou vozidlem nese provozovatel, nikoliv nutně jeho vlastník. To je pro řadu lidí také nová informace. Ve většině případů se jedná o stejnou osobu, takže z praktického hlediska k žádné změně nedochází. Výjimky z povinného ručení platí například pro elektrokola, jejichž motor funguje pouze jako doplněk k lidské síle při šlapání.

Nově platí povinnost pro traktůrek, a jezdíte-li na koloběžce

Dále pak pro mopedy a motokola, která mají pohon závislý na šlapání. Invalidní vozíky, které jsou užívány výlučně osobami s tělesným postižením, rovněž spadají do kategorie výjimek. V případě elektrokoloběžek platí povinnost mít sjednané povinné ručení, pokud jejich konstrukční rychlost překračuje 25 km/h nebo 14 km/h při hmotnosti přesahující 25 kg. Tato povinnost se vztahuje i na neregistrovaná vozidla, pokud jsou užívána na veřejně přístupných místech. Pokud tedy vlastníte elektrokoloběžku a nejste si jisti jejími parametry, můžete nahlédnout do dokumentace, kterou jste obdrželi při jejím pořízení, případně se obrátit na prodejce nebo výrobce.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Ale ano, chápu, jsme AutoŽivě a ne KoloběžkaŽivě, tak tohle nemusí být úplně aktuální podtéma. Výjimku z povinného ručení mají vozidla, která nejsou určena k provozu na veřejně přístupných komunikacích, jako jsou například zahradní traktůrky používané výhradně na uzavřených oplocených pozemcích. Jakmile však takové vozidlo vyjede na veřejnou komunikaci, povinnost pojištění opět platí.

Zelená karta nemusí být zelená, ale bílá. A netřeba ji mít u sebe

Při silničních kontrolách Policie ČR je pak nutné mít uzavřené povinné ručení, jinak hrozí pokuta. Od 1. října 2024 není nutné mít při jízdě po České republice u sebe zelenou kartu, která dokládá pojištění. Policie totiž bude provádět kontrolu povinného ručení dotazem do databáze České kanceláře pojistitelů (ČKP). Pro cesty do zahraničí ale bude zatím nutné mít u sebe zelenou kartu v tištěné podobě.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Doporučuji to i do budoucna, kdy teoreticky bude stačit i v rámci EU elektronická verze. Zpět k tomu, když někdo nemá zaplacené povinné ručení. Pokud dojde k dopravní nehodě, při které škodu způsobí nepojištěné vozidlo, poškozený má právo na odškodnění z garančního fondu ČKP. Postup uplatnění nároku je stejný, jako byste řešili škodu s pojišťovnou – po nahlášení škody a dodání potřebných podkladů ČKP prozkoumá případ.

Poškozený nehodou o plnění nepřijde, ČKP se o to postará

Následně pak vyplatí náhradu škody poškozenému. Tento proces probíhá relativně rychle u materiálních škod, zatímco u škod na zdraví může být odškodnění dlouhodobým procesem, protože některé nároky, jako například ztížení společenského uplatnění, mohou být uplatnitelné až s větším časovým odstupem. ČKP se po vyplacení náhrady z garančního fondu snaží vymáhat vyplacené částky od odpovědných osob, což jsou zpravidla provozovatel a řidič vozidla společně. Pokud dluh není splacen v přiměřené lhůtě, ČKP se může obrátit na soud, což vede k navýšení dluhu o soudní poplatky a náklady právního zastoupení.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Pokud ani soudní rozhodnutí nevede k úhradě dluhu, je možné zahájit exekuční řízení. Zmínil jsem padesátitisícovou pokutu. Ano, ta skutečně hrozí. Tresty za neplnění této povinnosti ukládají správní orgány, mezi něž patří obecní úřady obcí s rozšířenou působností a Policie ČR. Česká kancelář pojistitelů se na ukládání těchto sankcí nepodílí. Správní orgány mají možnost ukládat pokuty až do výše 50 000 korun a zajistit odstavení vozidla z provozu. Sankce hrozí každému provozovateli nepojištěného vozidla, a to jak za chybějící povinné ručení, tak za delší období bez pojištění. Takže pozor na to.

Máte uhrazené povinné ručení?

Zdroj: ČKP
Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články