Dynamikou se auto řadí někam mezi klasické sporťáky a monoposty F1, rodokmen je ryze český. Tohle vzniklo tady u nás.
Praga Bohema. Už jen to jméno zní jako něco, co by mělo být zapsáno zlatým písmem do historie českého automobilového průmyslu. A přesně toto auto má ambice stát se legendou. Po dlouhých 77 letech se tradiční česká značka Praga, která má kořeny sahající až do roku 1907, rozhodla na konci minulého roku vrátit na scénu s něčím, co by od ní čekal málokdo. Zapomeňte na nákladní vozy, motocykly nebo vojenskou techniku.
Historie značky sahá na začátek 20. století, nejde ale o retro
Praga Bohema je supersport, který má ambice konkurovat těm nejlepším na světě. A co je na tom nejlepší? Je to auto, které vzniklo u nás, v České republice. Abych upřesnil. Jde o silniční auto, aby mě někdo nechytal za slovo. Vím, že Praga v minulosti už představila několik automobilů, šlo ale o závodní speciály. Pamatuji si na R1. Ale i méně divoké modely, tuším postavené na původním slovenském automobilu K-1 Attack. Mimochodem, to bylo příjemné auto, první svezení na Slovakiaringu se mi líbilo. A designér Attacku, Juraj Mitro, se podepsal i pod vzhledem Bohemy. Zpátky tedy k ní. Jak dlouho trval proces od návrhu k výrobě prvního kusu?
Dva roky po odhalení předprodukčního prototypu Bohema dodal český výrobce Praga první zákaznický vůz. „Nikdy jsme neslibovali koncepty, upoutávky a podobně, jen čisté, lehké, velmi rychlé a krásně vybavené závodní auto pro omezený počet zákazníků, kteří mohou skutečně řídit. A to jsme také dodali,“ řekl Tomáš Kašpárek, majitel společnosti Praga. Ta je bez přehánění zhmotněním snu o dokonalém spojení techniky, výkonu a designu. Už na první pohled je jasné, že tohle není jen tak nějaké auto.
Nízká, široká a agresivní silueta okamžitě přitahuje pozornost. Karoserie je kompletně vyrobena z karbonu, což nejenže snižuje hmotnost, ale také zajišťuje maximální tuhost. Hmotnost vozu „za mokra“ je pouhých 1 000 kilogramů, což je na dnešní poměry v kategorii supersportů naprosto neuvěřitelné číslo. Pod kapotou tohoto lehkého stroje se ukrývá motor, který by mohl pohánět i závodní speciál. Srdcem Bohemy je 3,8litrový šestiválec twin-turbo, který pochází od Nissanu GT-R.
Poměr výkonu a hmotnosti je dechberoucí, 713 koní na tunu
Tento legendární motor byl však pro potřeby Pragy výrazně upraven britskou společností Litchfield Engineering. Výsledkem je drtivý výkon. A když si tohle číslo spojíte s hmotností pod jednu tunu, je jasné, že Bohema bude na silnici doslova raketou. Zrychlení z 0 na 100 km/h sice výrobce oficiálně neuvádí, ale dá se očekávat, že se bude pohybovat kolem 2,3 sekundy. Maximální rychlost pak přesahuje 300 km/h. Praga a Litchfield navrhnuly řadu úprav pro zvýšení spolehlivosti a výkonu původního agregátu. Včetně výměny přeplňování za nové dvojité turbo.
V základní specifikaci Litchfield poskytuje sériový vůz Bohema výkon 700 koní při 6 800 ot./min a točivý moment 725 Nm od 3 000 do 6 000 ot./min. Ale Praga Bohema není jen o rychlosti. Je to auto, které bylo navrženo s ohledem na maximální aerodynamickou účinnost. Při rychlosti 250 km/h generuje přítlak až 900 kilogramů, což je hodnota, která se blíží závodním vozům kategorie GT3. To znamená, že Bohema bude na okruhu jako doma. A právě tam se cítí nejlépe. Vývoj vozu probíhal na závodních tratích, kde inženýři ladili každý detail, aby dosáhli co nejlepšího výkonu a ovladatelnosti.
Auto nemá kufr, ale decentní úložné prostory tady jsou
Jan Martinek, technický ředitel Praga Cars, k tomu řekl: „Vyrobit něco složitého je snadné. Dodat něco údajně jednoduchého je obtížné a my jsme se rozhodli poskytnout vybrané skupině lidí to, co je v podstatě závodní superauto: lehké, celokarbonové, s dokonalou aerodynamikou a vysokým výkonem.“ A pokračuje dál. „Můžete ho používat na silnici i na závodní dráze, v jeden den. Každý den. Chtěli jsme, aby to bylo nejlehčí superauto na světě, nejrychlejší na trati a aby to bylo krásné. Nikdo jiný nevyrábí takové auto.“ K tomu asi není co dodat.
Snad jen to, kdo se na ladění auta podílel. Třeba bývalý pilot F1 Romain Grosjean anebo známý testovací jezdec Ben Collins. Auto je nádherné. Kdybych to dělal já, dopadne to asi tak, jako když šlápnete na kompaktní SUV. Zkusil jsem si pohrát s grafickými programy a klobouk dolů před autorem. Vymyslet krásné kupé je prostě složité. Interiér Pragy Bohema je stejně působivý jako její exteriér. Minimalistický, ale zároveň luxusní. Vše je podřízeno funkčnosti, ale zároveň zde najdete prvky, které připomínají, že sedíte v něčem výjimečném.
Karbon je všude, a to i tam, kde není na první pohled vidět
Karbonové sedačky, digitální přístrojový štít a volant inspirovaný závodními vozy. To vše dohromady vytváří atmosféru, která vás okamžitě vtáhne do světa rychlosti a adrenalinu. Ne, zavazadlový prostor na čtyři kufry a psa tady nenajdete. Pokus o vtip. Ale místo na klíče nebo mobil ano. A to není v této kategorii úplně zvykem. A teď to nejdůležitější – cena. Praga Bohema rozhodně není auto pro každého. To chci říct na rovinu. A tak to je. To, že jde o české auto, neznamená, že jde o auto levné. Cenovka začíná na 1,28 milionu eur, což je v přepočtu zhruba 32,3 milionů korun.
Jde o cenu bez daně. Takže je třeba připočíst DPH a pak jsme bratru na 44 milionech Kč. A to řadí Pragu Bohema mezi nejdražší české vozy všech dob. Nebo úplně nejdražší, pokud se nepletu. A teď myslím jako nové auto, ne starou Tatru prodanou v rámci nějaké dražby klasických automobilů. Chci ale říct, že za tyto peníze dostanete něco, co nemá obdoby. Praga plánuje vyrobit pouze 84 kusů tohoto vozu, což z něj dělá sběratelský klenot. Každý kus bude navíc ručně vyráběn a přizpůsoben přání zákazníka. Jde o unikát, to bezpochyby. A my jako Češi můžeme být na tohle dílo patřičně hrdí.