Chytré telefony s GPS jsou fajn, pokud člověk řeší navigaci. Ovšem velmi snadno se z nich stanou dokonalá sledovací zařízení, nikdo neunikne.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Dnes na to musí být člověk do určité míry zvyklý. Má mobilní telefon a přes něj může být monitorován. Což je jen fajnovější výraz pro to, že je občan sledován. Ovšem s největší pravděpodobností k tomu dal souhlas a ani o tom neví. Copak někdo někdy četl pětadvacátou stranu smlouvy s operátorem psanou písmem menším, než je špendlíková hlavička? Jistě to tam někde je. Vyjádření souhlasu kdesi pod čarou.
Mobil v autě – řidič netuší, že je sledován, a politici se radují
Vyjádření souhlasu s tím, že zákazník mobilního operátora může být sledován, respektive že jeho data související s polohou mohou mýt použita pro analýzy. A to i v zájmu dalších stran. Někde jsem před pár dny četl, že řidiči jsou v Praze sledování skrze své mobilní telefony. To je přesně ono, proto ten úvod. Praha zkoumá mobily řidičů, kteří vjíždí do historického centra města, a analyzuje tím dopravu. Hustotu, počet aut v čase a podobně.
Pražští řidiči se tak stali nevědomými subjekty v mobilním sledování. To má tedy poskytnout údaje o jejich pohybu a tranzitu historickým centrem města. Tato netradiční, a do určité míry kontroverzní metoda sběru dat je součástí analýzy, již zadala městská správa mobilním operátorům. Cílem je získat informace o počtu řidičů, kteří pouze projíždějí historickým centrem bez cílové destinace. A proč to všechno?
I přes zaklínání se ekologií a všemi obvyklými ušlechtilými tématy bude na konci nějaký zákaz a povinnost platit. Jinak řečeno jde o více peněz do městské pokladny. Závěry této analýzy budou důležitým zdrojem pro rozhodnutí o zpoplatnění jízdy přes pražské centrum. Podle náměstka Hřiba by mělo zpoplatnění začít platit od října letošního roku v oblastech Smetanova nábřeží a části Malé Strany.
Zákaz, a kdo tam nebydlí, sáhne do peněženky pro pár stovek
Podle navrhovaného plánu budou zpoplatněny trasy na levém břehu Vltavy, včetně Karmelitské ulice a Smetanova nábřeží. Řidiči, kteří projíždějí těmito úseky, budou muset zaplatit 200 korun denně. Navrhované zpoplatnění bude mít jistě výjimky pro rezidenty, osoby se zdravotním postižením, zásobování a sociální služby. Problém je ze strany města postaven na tvrzení o desítkách tisíc kurýrů projíždějících denně centrem.
Jinak řečeno za to, že si necháváte dovážet pizzu, budeme platit mýtné. Téma je ale zásadnější v tom, že jsou data lidí takto použita. I kdyby s tím člověk souhlasil, je to přinejmenším nepříjemné. Podle všeho jsou data anonymní, jde pouze o počet, ne jména a adresy. Ale i tak. Jak to bude trvat dlouho, než kromě prostého průjezdu začnou úřady měřit třeba přes GPS překročení rychlosti nebo špatné parkování? Automatické strhávání pokut je jen dalším logickým krokem.