Změna pravidel na přechodech pro chodce: Nové značení diktuje jiné předpisy. Řidiči tleskají, chodci běsní

Mobil v ruce, to je špatně nejenom u řidičů aut, kteří přijdou o body a o peníze. Problém se týká každého, i obyčejných chodců.

i Zdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě
                   

Máte rádi filmy o zombie? Já se přiznám, že ne. Popravdě nevidím důvod pro to, abych ztrácel čas u televize sledováním špinavých postav, které se komíhají ulicemi, chroptí, a přestože chodí rychlostí hlemýždě, jsou schopné dohnat zdravé a silné lidi. Nicméně téma zombie není od věci ani v rámci článku o veřejné dopravě. Problém telefonování je aktuální. Jde o palčivé téma a řidiči s mobily v ruce jsou právem perzekuováni.

Chodci mají také své povinnosti a ano, i jim hrozí pokuta

Za držení telefonu za jízdy je pokuta 2 500 Kč až 3 000 Kč podle nového bodového systém, platného od ledna 2024. Ve správním řízení to je 4 000 Kč až 10 000 Kč. K tomu jsou čtyři trestné body. Problém se ale netýká pouze motoristů. Každý, kdo telefonuje, potažmo se dívá do displeje mobilu a nestojí u toho nebo nesedí, je v ohrožení. Chodci jsou na tom v tomto ohledu stejně jako řidiči aut. Ovšem s tím rozdílem, že pokud chodec narazí do chodce, je to sice nepříjemné, ale obvykle to nekončí zraněním, nebo dokonce úmrtím.

iZdroj fotografie: Policie

Chodec sice může v teoretické rovině dostat také pokutu, ale důležitější je ohrožení zdraví a života. Novinka na přechodech pro chodce se tak stává tématem diskuzí nejen v zahraničí, ale i u nás. Jak připravit chodce o mobilní telefony? Na přechodech se objevují nové nápisy, které mají lidi přimět, aby byli více pozorní. To už mluvíme o zahraniční zkušenosti, u nás jsem nic takového ještě neviděl.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Mobilní telefon skutečně představuje problém nejen za volantem, ale i v rukou chodců. Bez ohledu na to, kdo se věnuje mobilu a nesleduje cestu před sebou, pro každého to může být riziko. Tohle teď řešili třeba v sousedním Polsku. U chodců se dokonce začalo mluvit o takzvaných „zombie chodcích“, protože lidé s mobilním telefonem v ruce jsou schopni narazit do sloupu, zakopnout o díru nebo vstoupit před auto do silnice. Teď už víte, proč jsem o těchto „nemrtvých“ mluvil na začátku. Nové nápisy tomu mají předcházet.

Kdo se dívá na telefon, logicky nesleduje provoz před sebou

Nápad tedy nepochází z našeho prostředí, ale z polských měst. Tam se již objevily na chodnících a silnicích jedenácti metropolí. Hlavní myšlenkou je upozornit chodce, aby odložili své mobilní telefony a věnovali pozornost okolí a bezpečnosti. Nápis, který v překladu znamená „Položte telefon a žijte“, je doplněn o výraznou značku. Důvod vzniku tohoto projektu je jasný. Statistiky ukazují, že každá čtvrtá dopravní nehoda v Polsku je způsobena používáním mobilních telefonů.

iZdroj fotografie: S vědomím Oficjalny Portal Gminy Brzesko

Tento problém se týká i chodců, kteří svým nedbalým chováním ohrožují sami sebe a často se stávají obětí dopravních nehod. Nápisy jsou provedeny pomocí speciálních šablon a reflexních barev. To zaručuje jejich vysokou viditelnost, zejména za špatných světelných podmínek. A pomáhá to chodcům i řidičům rychle si uvědomit důležitost odložení telefonu při přecházení silnice. Součástí plánu městské samosprávy je také instalace aktivních přechodů pro chodce a zvýraznění a osvětlení přechodů. Tohle možná znáte.

Kolize auta a chodce se snad nikdy neobejde bez zranění

Přechod svítí, bliká, zejména pokud se k němu blíží auto nebo na něj vstupuje chodec. V zahraničí se často objevují různé formy upozornění a výstrah. Například v Japonsku jsou na některých frekventovaných křižovatkách instalovány speciální LED osvětlené nápisy, které se aktivují, když přechází chodci. V Německu se na některých místech experimentuje s podzemními světelnými signály, které jsou umístěny přímo na zemi a upozorňují na přechod i ty chodce, kteří se dívají dolů na svůj telefon.

Zákon mluví jasně

Podle § 54 je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod vyznačený dopravní značkou „Přechod pro chodce“, „Podchod nebo nadchod“, musí chodec přecházet jen na těchto místech a na přechodu pro chodce se chodí vpravo. § 74 hovoří o řízení provozu světelnými signály. „Signál pro chodce se znamením Stůj!“ znamená, že chodec nesmí vstupovat na vozovku. Za tyto dopravní přestupky lze na místě uložit blokovou pokutu až dva tisíce korun.

V USA se v některých městech zavádějí speciální pokuty za používání mobilů na přechodech. Taková opatření by mohla být inspirací i pro naše města, kde by mohla pomoci zvýšit bezpečnost a snížit počet nehod způsobených nepozorností chodců. Nový projekt umístění výstražných nápisů na přechodech pro chodce má být důležitým krokem směrem k bezpečnější dopravě a omezení nehod způsobených nedbalým používáním mobilních telefonů.

Chodci jsou ohroženi, riziko si ale velmi často vytvářejí sami

Umístění výstražných nápisů na přechodech pro chodce je součástí širšího trendu, který se rozšiřuje i do dalších polských měst. Podobná opatření se již objevují na přechodech v různých částech země. Jak je to tedy u nás? Ano, „mobilní zombie“ jsou i mezi námi, a skutečně jde o život. Ale v českém prostředí zatím nevím o ničem, co by takto intenzivně mělo chodce varovat. Plánuje se aspoň něco takového i u nás?

iZdroj fotografie: S vědomím Oficjalny Portal Gminy Brzesko

Zatím ne, nevím o tom. Vláda a kompetentní orgány mají jiné priority, jako například zdražování dálničních poplatků. Nicméně problém chodců, kteří se nevěnují okolí, ale mobilu, se týká i českého prostředí. Jak by také ne, jde o globální problém řešený různými způsoby po celém světě, včetně pokutování chodců za používání mobilů na přechodech.

Jak často se díváte na mobil?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články