V ČR je bouraných aut tak moc, že téměř nejde koupit ojetinu a nespálit se. Vyplatit se může pořídit si auto po prověřené autonehodě.
Koupit ojeté auto je vždy sázkou do loterie. Nejlepší je koupit automobil ideálně od důvěryhodného známého, ale ani to není bez rizika. K tomu musí být i tak kompletní servisní historie, opravy doložené fakturami, ideálně také fotodokumentace. Na otázku, zda má smysl kupovat ojetý automobil, který je bouraný, existuje jednoznačná odpověď. Kolik je u nás havarovaných aut? V České republice je skoro 40 % ojetin po nějaké havárii. Horší už je to jen na Slovensku, v Litvě a v Polsku. Tam je bouraných aut asi polovina.
Ojetiny v ČR jsou bourané, zejména ty z dovozu bez kontroly
Říká to dlouhodobá statistika online portálu na prověřování CarVertical. I tuzemská Cebia varuje před tím, že skutečný počet bouraných aut je vyšší než ten oficiálně udávaný. Proč jsou ojetá vozidla prezentována jako nebouraná? Důvod je jednoduchý, bouraná ojetina má nižší cenu než ta nebouraná. „Problémem je to, že lidé kupují ojetiny a neprověřují je,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. A pokud auto koupí a později zjistí, že je bourané, při následném prodeji se to snaží zamlčet.
Faktem zůstává, že neodborná oprava karoserie může zabíjet. „Nejde v takovém případě pouze o cenu, o to, že je automobil předražený,“ říká expert. Ale že neodborně opravený vůz může při další nehodě působit na posádku destruktivně. Záleží na tom, jaký incident má stroj za sebou. Nárazy přední částí při nedobrzdění a následné zničení nárazníku a chladiče neznamenají při odborném servisu fatální problém. Pokud je ale poškozen prudkým nárazem pevnostní rám karoserie, představuje to seriózní problém. Při neodborné opravě karoserie ztrácí tuhost a tím se stává nebezpečnou.
Na druhou stranu automobil, u kterého je oprava přiznaná, má svou cenu. Jinak řečeno, pokud byl automobil bouraný a existuje záznam jak, není důvod od něj dávat ruce pryč. „U některých značek a modelů jsou šrámy, nehody a opravy na denním pořádku,“ dodává odborník Pavlíček, „typicky to ví třeba majitelé Subaru STI.“ Dobře opravené auto, nejenom Subaru, může být ve skutečnosti zajímavým zbožím. V případě, že je znám rozsah poškození a o opravu se starala kompetentní firma, je to v pořádku.
Bourané auto s historií a dokumentací nemusí být problém
Pokud jsou opravy doložené účty a fakturami, výtečně. „V našem servisu zaměřeném na značku Porsche se setkáváme s automobily, které jsou po nehodě,“ říká vedoucí servisu Porška pan Jiří Kotyk. „Dobře opravené je ale důvěryhodnější než neznámý kus bez historie, s podezřele lakovanou karoserií a vyhýbavými reakcemi prodávajícího.“ Právě v servisu Porška se specializují kromě oprav a renovací vozu značky Porsche na prověřování automobilů před nákupem.
Investice do placené služby je mnohonásobně nižší než náklady na generálku vozu, který je po blíže nespecifikované nehodě. „Náš specialista pozná nejenom to, zda bylo auto bourané,“ doplňuje vedoucí servisu Porška Jiří Kotyk, „samozřejmostí je analýza dat získaných diagnostikou, zejména kondice motoru.“ Podle Jiřího Kotyka není problém koupit dobře opravenou ojetinu. Větší riziko i on vidí u aut, která jsou bez historie a jeví známky poškození.
Znamená to, že u aut, která člověk kupuje na ulici nebo někde v bazaru, se vyplatí nekupovat bez podrobné prohlídky. Pokud zájemce nemá znalosti a vybavení na to, aby automobil sám prohlédl, investice do komerční služby či mechanika se jistě vyplatí. Nákup ojetého auta by se neměl obejít bez statického prověření. Prohlídka na zvedáku je „povinná“. Kontrolou pomocí diagnostiky má prověrka pokračovat. Dynamickou kontrolou při testovací jízdě to pokračuje. Pokud něco z toho prodávající nechce umožnit, je to podezřelé a vyplatí se dát od auta ruce pryč. Samozřejmostí je i online prověření, napoví ještě před cestou za prodejcem.