Nový výmysl EU? To snad ne. Za právo vlastnit jakékoli auto zaplatíte „nehoráznou sumu“ peněz

Koupit si nové auto je jedna (drahá) věc, ale zaplatit tu samou cenu za povolení ho vlastnit je absurdní. Ovšem reálné, začněte šetřit.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
                   

Platit, platit, platit. Za všechno, a nejlépe ve jménu bezpečnosti nebo společného blahobytu. Popřípadě také „protože je to ekologické“. Evropská unie nás zásobuje téměř každý den nějakými „špeky“ a občan se nestačí divit. Co byste říkali na to, že by právo vlastnit osobní automobil bylo zpoplatněno? Není to nereálné, a funguje to. Ne u nás. A je třeba říct, že to není ani z pera EU. Zatím. Teď ale jedna rychlá a jednoduchá otázka ze zeměpisu.

Platit za auto jako takové plus navíc za povolení ho vlastnit?!

Víte, kde leží Singapur? Je překvapivé, jak moc lidí o tomto asijském státu má malé povědomí. Udělali jsme mezi našimi čtenáři rychlý průzkum a ukázalo se, že třetina neví, kde Singapur leží, a to ani přibližně. Polovina lidí netušila žádné historické souvislosti. A nikdo netušil, jak to tam mají s daněmi za to, že někdo vlastní auto. Singapur je městský stát v jihovýchodní Asii. Zahrnuje stejnojmenný ostrov a dalších 63 přilehlých ostrůvků. Nachází se přibližně jeden stupeň zeměpisné šířky, asi 137 kilometrů, severně od rovníku, jižně od Malajského poloostrova.

iZdroj fotografie: Jiří Louthan pro AutoŽivě.cz

Tolik zeměpis, tohle vědět nám teď určitě stačí. Ne, Singapur není v Číně, jak si také někdo myslel. S populací okolo 5,87 milionu obyvatel má Singapur třetí nejvyšší hustotu osídlení na světě. Oficiálními jazyky jsou angličtina, čínština, malajština a tamilština. Moderní historie Singapuru začíná rokem 1819, kdy byl založen jako obchodní základna Britského impéria. Během druhé světové války byl okupován Japonskem, po ní se vrátil pod britskou správu.

Evropská unie zakáže přesně za 6 měsíců spalovací motory. Běžní lidé tomu doteď nevěří, o svá auta nenávratně přijdou?

Z tohoto historického okénka je třeba nezapomenout a zaznamenat ten britský prvek. Ano, v Singapuru se jezdí na druhé straně silnice. V žebříčku lidského rozvoje OSN je Singapur na devátém místě a má druhý nejvyšší HDP na obyvatele na světě. Je jedinou zemí v Asii, která získala rating AAA od všech hlavních ratingových agentur. Singapurci se těší jedné z nejdelších průměrných délek života na světě, nejrychlejšímu internetovému připojení a jedné z nejnižších kojeneckých úmrtností. Jinak řečeno, v Singapuru je blaze. Blaze, ale draze. Ne tak jako v Praze, nutno podotknout, když už si tady hraju se slovíčky a rýmy.

Koupit auto je luxus, který si nemůže dovolit každý. I u nás?

Singapur je také známý svou přísnou regulací automobilového trhu. Ta má za cíl omezit počet vozidel na silnicích a podpořit využívání veřejné dopravy. Díky tomu se tento malý městský stát s populací přibližně 5,5 milionu obyvatel stal nejdražší zemí na světě pro koupi auta. Hlavním důvodem jsou vysoké náklady spojené s certifikátem opravňujícím k vlastnictví vozidla. Takzvaný COE – Certificate of Entitlement – je nutný pro každého, kdo si chce auto pořídit. COE byl zaveden v roce 1990 jako reakce na rostoucí počet vozidel a s ním spojené dopravní problémy.

iZdroj fotografie: iStock

Je to zřejmé, pokud máte malý stát s jasně dimenzovaným územím, nemůžete jej zahltit auty. Certifikát má platnost 10 let a jeho cena se neustále zvyšuje. Aktuálně dosahuje skutečně „rekordních“ hodnot. Náklady na COE pro velké rodinné auto v Singapuru vzrostly na 146 002 singapurských dolarů. To odpovídá přibližně 2,5 milionu Kč. Certifikáty se prodávají v aukcích každé dva týdny, vláda kontroluje jejich počet na základě množství starších aut vyřazených z evidence. Náklady na pořízení automobilu samotného jsou v Singapuru výrazně vyšší než v Evropě.

Auto za milion stojí miliony čtyři, včetně povolení ho vlastnit

Například Toyota Camry Hybrid, která v Evropě začíná cca na průměrné ceně 950 000 Kč, v Singapuru stojí i s certifikátem, daněmi a cly v přepočtu přes 4 miliony Kč. Nejlevnější certifikát pro malé auto stojí v přepočtu 1,7 milionu Kč, za nejdražší dokument, který umožňuje koupi auta bez omezení, se platí 2,5 milionu Kč. Singapurská vláda takto reguluje počet aut na silnicích a zároveň motivuje obyvatele k využívání veřejné dopravy. Ta je považována za jednu z nejlepších na světě. Takže vlastně není důvod ji nevyužívat.

Do rozšíření a obnovy železniční sítě bylo loni investováno více než 60 miliard amerických dolarů, což má dále zvýšit kvalitu a kapacitu veřejné dopravy v této zemi. Jaké jsou ekonomické a sociální dopady? Může si auto koupit každý, protože jsou všichni bohatí? Ne tohle není Monacké knížectví. Vysoké náklady na vlastnictví auta mají výrazný dopad na ekonomické chování obyvatel Singapuru. Pro mnoho lidí je auto luxusem, který si nemohou dovolit.

iZdroj fotografie: mobile.de

Je tady pozitivní věc – situace má pozitivní dopad na životní prostředí a kvalitu ovzduší. Na druhou stranu ale také vyvolává otázky ohledně sociální spravedlnosti a přístupnosti dopravy pro všechny vrstvy společnosti. Inspirace pro ostatní země? Ano i ne. Samozřejmě nikdo nechce, aby se tohle stalo i u nás. Nebo v rámci EU. Žádné zdražování aut. Ale investice do hromadné dopravy tak, aby tato fungovala bez potíží, proti tomu nelze nic namítnout.

Je třeba platit vyšší daně?

Zdroj: Reuters
Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články