Pravidlo pravé ruky neplatí a řidiči o tom nevědí. Pak dělají jeden přestupek za druhým, riskují zdraví a platí vysoké pokuty.
Přednost zprava je jedním z nejzákladnějších pravidel silničního provozu, které musí znát každý řidič v České republice. Tento princip říká, že pokud přijedete na křižovatku bez dopravních značek, měli byste vždy dát přednost vozidlu, které se k vám blíží zprava. Toto pravidlo je základem bezpečné jízdy na silnicích, ale ne vždy platí bez výjimky. Existují situace, kdy přednost zprava neplatí, a tyto výjimky mohou být pro mnohé řidiče matoucí.
Pravidlo pravé ruky je základ, jde o přednost v jízdě zprava
Neznalost těchto výjimek pak může vést k nebezpečným situacím na silnici a v krajních případech i k dopravním nehodám. Křižovatky bez dopravního značení: Kdo má skutečně přednost? Jednou z častých situací, kde dochází k nejasnostem, jsou křižovatky, které nejsou označeny dopravními značkami upravujícími přednost. Většina řidičů má tendenci myslet si, že přednost má vždy vozidlo, které přijíždí zprava. Jeden příklad za všechny.
Představme si situaci, kdy na křižovatku přijíždí tři auta – modré, zelené a červené. Logika mnoha řidičů by pravděpodobně vedla k tomu, že nejprve projede zelené auto, poté červené auto a nakonec modré auto. Tento názor je však chybný a může vést k nebezpečné dopravní situaci. Tedy k nehodě, která může skončit skutečně nepříjemným kontaktem. Ve skutečnosti je správné pořadí zcela jiné.
Jako první by mělo projet červené auto, za ním modré auto a nakonec zelené auto. Důvodem je, že červené auto má přednost před modrým autem, protože v této situaci platí obecné pravidlo přednosti zprava. A modré auto má přednost před zeleným. Výjimka z pravidla pravé ruky ale nastává, když se změní okolnosti. Stejná auta, ve stejné pozici proti sobě, ale jedno z nich najíždí ze zpevněné komunikace mimo asfalt. Jak to bude teď?
Kdo má přednost? Stejná křižovatka, jedna jediná odlišnost
Červené a zelené auto jedou proti sobě, projedou současně najednou. Modré auto nemá přednost, naopak dává přednost jak zprava, tak zleva. To projede situací jako poslední. Kdyby náhodou červené auto blikalo doleva, chtělo odbočit. Tak dává přednost protijedoucímu vozidlu. Ale to jen jako doplnění. Z tohoto druhého příkladu je tedy jasné, kdy výjimky z přednosti platí. Je jich ale víc. Pravidla, která určují, kdo má přednost na křižovatkách, jsou jasně definována v zákoně č. 361/2000 Sb.
A zákon říká, že pokud přijíždíte na křižovatku, která není označena dopravními značkami, musíte dát přednost nejen ostatním vozidlům, ale také jezdcům na zvířatech, skupinám chodců a průvodcům stáda zvířat, pokud přicházejí zprava. Toto pravidlo je klíčové pro zajištění bezpečnosti všech účastníků silničního provozu, a proto by mělo být vždy respektováno. Tím je vyřešena věc přednosti zprava na klasických zpevněných komunikacích.
Při nájezdu z polní cesty nemá řidič přednost před auty vlevo
Přestože je přednost zprava základním pravidlem, existuje několik situací, kdy toto pravidlo neplatí. Jednou z těchto situací je například vyjíždění z obytné zóny, pěší zóny nebo cyklostezky. Pokud se nacházíte v některé z těchto zón a chcete vjet na silnici, musíte vždy dát přednost všem vozidlům, bez ohledu na to, z které strany se k vám blíží. To znamená, že v těchto případech nemáte nárok na přednost a musíte vyčkat, až všechna vozidla projedou. Podobná situace nastává i v případě, kdy se napojujete na silnici z tzv. účelové komunikace.
Účelové komunikace jsou cesty, které vedou například na parkoviště u obchodních center, k čerpacím stanicím, do firemních areálů a podobně. I v tomto případě musíte dát přednost všem vozidlům, která se pohybují po hlavní silnici, bez ohledu na to, z které strany se blíží. Existují situace, kdy se na vás dopravní pravidla vůbec nevztahují. To platí například na loukách, polích či zamrzlých vodních plochách, pokud nejsou cesty jasně vyznačeny.
Na poli nebo louce přednost zprava neplatí, někdo ji dodržuje
V takových případech je třeba řídit se pokyny vlastníka pozemku nebo pořadatele akce, pokud se jedná například o tuningové srazy na letištích, offroadové parky a podobně. Na těchto místech nemůžete spoléhat na běžná pravidla silničního provozu a musíte dbát na to, abyste neohrozili ostatní účastníky. Nicméně spousta lidí i na takovýchto místech a na takových akcích považuje pravidlo pravé ruky za platné. A vlastně to může být i v pořádku.
Minimálně proto, že se auta proti sobě zastaví, zauvažují, kdo má jet, a dají si přednost. Výjimka samozřejmě platí i v tom ohledu, pokud vyjíždíte na zpevněnou komunikaci z této plochy. Opět, i kdybyste měli po levé straně automobil, nemáte přednost. Naopak vy přednost dáváte. A opět v obou směrech. Jak se vyhnout chybám na křižovatkách? Pokud jde o skutečně běžnou křižovatku, uprostřed města, je zapotřebí sledovat dopravní značky.
Bez značek platí pravidlo pravé ruky, až na zmíněné výjimky
Tam zřejmě budou, pokud půjde o frekventované místo. Jestliže tam jsou, pak se musí řidič značkami řídit. Pokud značky nejsou, platí přednost zprava, jak jsem uvedl výše. Pozor ale, jakmile křižovatka není typicky uprostřed města. V návaznosti například na sídliště už může jít o výjezd z obytné zóny. A tam je to jinak, jak jsme si řekli. Když například přijíždíte na křižovatku z vedlejší silnice, měli byste se ujistit, že nejedete z obytné zóny, účelové komunikace nebo jiné zóny, kde nemáte přednost.
Stejně tak je důležité mít na paměti, že pokud odbočujete vlevo, musíte dát přednost protijedoucím vozidlům, i když byste za normálních okolností měli právo přednosti zprava. A připomenu i zmíněnou stezku pro cyklisty.
Pokud najíždíte, předpokládám, že na kole, dáváte přednost ze všech stran. Cyklista v tomto ohledu nemůže spoléhat na to, že by měl přednost zprava. Na stezce pro cyklisty s autem asi nebudete, to tady nehrozí. Ale skutečně, člověk na kole nemá přednost, naopak ji dává do obou stran. Přednost zprava platí, ale ne vždy. Týká se to všech řidičů, kteří najíždějí v uvedených případech. Pozor na to.