Přehledná tabulka ojetin s nejčastěji stáčenými tachometry. Tato populární auta jsou nejvíce riziková

Stáčení tachometrů kvůli „omlazení“ vozu je v Čechách tak běžný jev, že snad nestojí ani řeč. Nemyslíme si to, bojujeme proti tomu a přinášíme tak 20 „nejvíce stáčených aut“.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V dřevních dobách mechanických tachometrů bylo „stočení“ tachometru většinou záležitostí rozebrání palubní desky, vytažení bowdenu tachometru (mnozí už asi ani neví, co je bowden) a připojení např. elektrické vrtačky. Její zpětný chod, resp. opačný ke smyslu otáčení lanka náhonu tachometru pak zajistil přes noc patřičné hodnoty. Chápeme, i takto napsáno to vypadá neskutečně „old school“, že to snad ani nemůže být pravda. Byla, pamětníci prohrábnou šediny a upomenou se.

Stočení tachometru snadné jako smska

Dnes? Přijde usměvavý klučina s notebookem v jedné ruce a kelímkem horkého espressa v druhé ruce, s úsměvem se připojí k vašemu vozu přes servisní sběrnici, chvíli se prsty pohybuje po touchpadu notebooku, popíjejíce u toho stále kávu, aby naposledy stisknul „Enter“, zaklapnul „noťas“ a odpojil kabely. A váš vůz je náhle „mladší“ třeba o 150 tisíc kilometrů. Místo 340 na tachometru svítí 190 tisíc. Magické. A vám v peněžence „přistálo“ třeba 50 tisíc. Ale klidně také 250 tisíc, podle typu vozu. Kdo by odolal?

iZdroj fotografie: Škoda

Není divu, že tohle po léta tiše tolerované „podnikání“ se konečně překlopilo do tuhé ilegality a stalo se regulérním trestným činem. Škoda nad 10 000 korun (hranice pro trestný čin) totiž vznikne téměř vždy a téměř vždy to tedy je trestný čin podvodu, s veškerou trestní odpovědností z toho vyplývající. Celkové škody vzniklé stáčením tachometrů přitom dosahují astronomických výšin a jsou mimo jiné jedním z důvodů, proč je vozový park v Čechách tak starý.

Kilometry se nasčítají

Pokud totiž koupíte auto 10-15 let staré o ono bude mít najeto „jenom 160 tisíc“, budete jej rádi dalších pět let udržovat v provozu, než najedete dalších 160 tisíc kilometrů. Abyste jej s 320 tisíci ještě někomu prodali. Jenže ono v té době může mít najeto reálně přes půl milionu a mnoho věcí na něm bude již zralých k výměně. Ale to nebudete vědět ani vy, ani další kupující. Pokud si tedy neuděláte lustraci a stav kilometrů opravdu nezjistíte detailně například ze záznamů STK.

iZdroj fotografie: Audi

Nebo z dokonale vyplněné servisní knížky, jejíž záznamy budou shodné s údaji vedenými v autorizovaném servisu, kam vozidlo po celou dobu jezdilo. Možností, jak si stav kilometrů ověřit je několik a vřele vám je doporučujeme, jinak si vám opravdu může stát, že koupíte „mladého starce“, velmi mírně řečeno. Nebo také „zánovní vrak“, už ne tak mírně řečeno. Se všemi důsledky z toho vyplývajícími. A pokud půjde o ojetinu ze zahraničí, budete velmi špatně cokoli prokazovat prodejci, od něhož jste vozidlo v dobré víře před měsícem koupili.

U dovezené ojetiny hrozí stočení také

Neb stáčení tachometrů není pochopitelně jen česká specialita. Jak řekl předseda Asociace obchodu s ojetými automobily Jiří Grund, v roce 2019 mělo stočený tachometr v průměru 33% ojetin, mezi než se pochopitelně řadí i dovozy ze zahraničí. Ověření při nákupu v zahraničí je možné, ať už za mírný poplatek na tamní stanici technické kontroly, nebo dotazem v servisu, kam vozidlo jezdilo. Pokud tedy někam jezdilo a pokud takový servis především známe.

iZdroj fotografie: Autor Peters / Creative Commons / CC-BY-SA

Pro přehlednost přinášíme tabulku vozidel, které „vedou“ v pomyslném žebříčku stáčení. Údaje sestavila společnost CarVertical z analýzy více než 700 000 dokladů o ojetých vozidlech, prodaných mezi listopadem 2020 a listopadem 2021 na 18 evropských trzích. Resumé? U 16,1 % ojetých vozů prodaných v roce 2021 na 18 evropských trzích bylo manipulováno s kilometrovým proběhem. S ohledem na našich 33% jsme v tomto oboru opravdu „lídry“. Pojďme se na to podívat.

Žebříček nejvíce stáčených ojetin

PořadíModelProcento
1.BMW M533,6 %
2.BMW řady 733,4 %
3. Subaru Outback31,8 %
4. BMW řady 631,7 %
5.Audi A831,4 %
6. VW Phaeton31,0 %
7.BMW X526,7 %
8.BMW řady 526,0 %
9.Ford Mustang25,9 %
10.Audi A725,8 %
11.BMW X624,4 %
12.BMW M424,4 %
13.Volkswagen Touareg23,3 %
14.Volvo V7022,6 %
15.BMW řady 322,3 %
16.Porsche Panamera22,3 %
17.Audi A622,2 %
18.Chrysler Town/Country21,4%
19.Volkswagen CC21,2 %
20.Volkswagen Sharan19,6 %

Co dodat závěrem? Mít naprostou jistotu v tom, že stav kilometrů u vám kupované ojetiny je opravdu ten, který vidíte na palubní desce vyžaduje někdy poměrně detektivní práci, která se však určitě vyplatí. Nemůžeme než doporučit maximální obezřetnost a opravdu důkladné prověření, než někomu zaplatíte vaše peníze za ojeté auto, o němž jeho majitel tvrdí, že má najeto „pouze 123 456 kilometrů“. Důvěřujte, ale prověřujte. Přejeme hodně štěstí!

Setkali jste se někdy s upraveným stavem kilometrů?

Zdroj: CarVertical
Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články