Léto motoru s ohledem na přehřívání nesvědčí, ale uvařit auto se dá i v zimě. Zásadní je vědět jednu věc ohledně vypínání motoru.
Horké léto problém s přehříváním motoru umocňuje, ale nejde čistě o sezónní záležitost. Pokud není chladící systém v pořádku, může dojít k přehřívání motoru i v zimě během mrazů. Prázdninový provoz auta je však s ohledem na letní vedra co do přehřívání motoru obvyklejší. Existuje několik osvědčených způsobu, jak zabránit přehřívání pohonné jednotky. Jak na to?
Letní vedro teplotě motoru nesvědčí
Jedním z pravidel je, samozřejmě jak jinak, prevence. Pomáhá vyhnout se potíží ještě dříve, než nastanou. Před cestou v horkém dni je lepší zkontrolovat hladinu chladící kapaliny, a zároveň mít třeba lahvičku v autě do zásoby, kdyby byla třeba doplnit. Vizuální kontrola navíc pomůže odhalit mechanické poškození hadic nebo jiné symptomy možné závady.
Při jízdě a řízení je třeba stoprocentně sledovat provoz a okolí, přesto by měl ale řidič kontrolovat i stav budíků a ukazatelů. Čas od času se vyplatí mrknout na ukazatel stavu teploty motoru. Ideální je, když auto disponuje displejem teploty a řidič může situaci sledovat v reálném čase. A okamžitě ji řešit.
Motor nejvíce trpí při pomalé jízdě v kolonách
Nejčastěji dochází k problémům s přehříváním pohonné jednotky při vysoké vnější teplotě, když nedochází k rychlejšímu proudění vzduchu celým autem. Systém je nucen chladit pouze pomocí chladící kapaliny a ventilátoru. Jinak řečeno, dopravní zácpy mohou takto zasáhnout téměř jakékoli auto. Automobil stojí v zácpě, venku čtyřicet stupňů a na chladič proudí horké výfukové plyny z auta vpředu. Katastrofa.
Zásadní věc je zůstat v klidu. Pokud řidič vidí, že auto začíná mít problémy a teplota motoru stoupá, měl by zapnout topení v autě na maximální úroveň. A hned, co nejrychleji, najít bezpečné místo k zastavení a odstavení vozidla. Tam otevřít kapotu a při běžícím motoru zkontrolovat, zda se teplota začíná stabilizovat. Neotvírat zátku chladící kapaliny!
Pozor, vypnutím se může motor poškodit!
Je důležité vědět, že okamžité vypnutí motoru může vést k problémům a k poškození automobilu. Jednak je obtížnější s autem manévrovat, s vypnutým motorem. Za druhé, nefunguje topení, které odvádí teplo z motorového prostoru a motor není ochlazován. Za třetí, pokud nemá auto dochlazování, nefunguje ani větrák. Pokud je i po zastavení zapnuté topení, otevřená kapota a teplota neklesá, dojde na vypnutí motoru.
Než cokoli začne řidič v motorovém prostoru dělat, měl by počkat, aby všechny zahřáté komponenty alespoň částečně zavadly a nebyly vyloženě horké. Dvacet minut je ideální jako čas, než řidič zkusí otevřít víčko hrdla nádrže chladící kapaliny. Stále hrozí, že obsah vyběhne ven a opaří řidiče! Nejlepší je pracovat s opatrností a v rukavicích. Pokud pauza, dolití chladící kapaliny a kontrola nepomáhají, další krokem je pravděpodobně odtah a cesta do servisu.