Je to jednoduchý podvod a také jednoduchý výdělek pro bazarníka. Stačí jen zručnost, správná technika a kilometry padají dolů.
Je to velký problém. Kilometrový nájezd ovlivňuje cenu auta z druhé ruky. Čím více najeto má automobil, tím nižší je jeho cena. Auto nezraje jako víno. A druhá věc – čím více je auto ojeté, tím více je pravděpodobná potřeba servisu. A potažmo také klesá bezpečnostní ochrana. Jinak řečeno, kdo prodává auto se stočeným tachometrem, dopouští se podvodu. Optikou podvodníka jde o „snadný“ způsob, jak si nelegálně přivydělat. Je to problém všude.
Velký problém v Česku, Evropě i všude ve světě
Nejenom u nás, teď to řeší v sousedním Polsku. Tento stát se může pyšnit jedněmi z nejpřísnějších sankcí za manipulaci s počítadly ujetých kilometrů v Evropě. Ale i přes tato přísná opatření se podvodníci nebojí riskovat, jak naznačují dostupné statistiky. V minulosti vyžadovala úprava kilometrů u auta mnohem více fyzické práce. Mechanické zařízení vyžadovalo kreativitu nepoctivých prodejců. A skutečně manuální práci.
Dřív se muselo ručně, posléze motorkem točit. S přechodem na digitální technologie se však tato praxe stala mnohem jednodušší. Díky přístupu k elektronickým systémům vozidel je manipulace s počítadlem kilometrů snadná a přístupná. Stačí připojit se k vozidlu a změnit počet ujetých kilometrů. I když je Polsko známé svými přísnými postihy za manipulaci s počítadly kilometrů, podvodníci stále počítají s nepostižitelností.
Přestože zákon stanoví až pětileté vězení pro pachatele, účinnost prosazování tohoto zákona je stále sporná. V Polsku je manipulace s počítadlem kilometrů trestným činem, který může vést až k pětiletému vězení. Tato vysoká sankce se vztahuje nejen na přímé pachatele, ale i na jejich spolupracovníky. Dokonce i majitel vozu, jenž neoznámí výměnu počítadla kilometrů, může být pokutován v přepočtu až 15 000 Kč.
Někde to stojí miliony na pokutě, jinde je to kriminál
Analýza společnosti carVertical provedená ve 22 evropských zemích a USA ukázala rozmanitost přístupů k problému manipulace s počítadly kilometrů. Někde jsou tresty převážně finanční, zatímco jinde kladou větší důraz na odnětí svobody. Například ve Francii může být pokuta až 1 500 000 Kč, zatímco v Chorvatsku může být trest odnětí svobody až na 8 let. Jak je tomu u nás? Po letech „svobody“ podvodníků i naše legislativa připustila, že je stáčení tachometru trestným činem.
Podle české legislativy je manipulace s počtem najetých kilometrů nezákonná a pachatelům hrozí pokuta až 500 000 Kč. A nejenom to, je zde i riziko odebrání řidičského průkazu nebo odnětí svobody až na 2 roky. Hrozí i zákaz činnosti související s automobilovým průmyslem. Navzdory vysokým trestům je praxe manipulace s počítadly kilometrů stále aktuální, zejména ve východoevropských zemích. Nižší příjmy a velký počet ojetých vozidel z těchto zemí tvoří ideální prostředí pro podvody tohoto druhu. Platí, že pokud člověk chce koupit ojetinu, musí ji nutně před nákupem prověřit.