Stačí málo a vaše auto má o polovinu vyšší hodnotu. Že trik neznáte? Ale jděte. Jistě už tušíte, o čem je řeč

Je to jednoduchý podvod a také jednoduchý výdělek pro bazarníka. Stačí jen zručnost, správná technika a kilometry padají dolů.

i Zdroj fotografie: A1AA1A / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Je to velký problém. Kilometrový nájezd ovlivňuje cenu auta z druhé ruky. Čím více najeto má automobil, tím nižší je jeho cena. Auto nezraje jako víno. A druhá věc – čím více je auto ojeté, tím více je pravděpodobná potřeba servisu. A potažmo také klesá bezpečnostní ochrana. Jinak řečeno, kdo prodává auto se stočeným tachometrem, dopouští se podvodu. Optikou podvodníka jde o „snadný“ způsob, jak si nelegálně přivydělat. Je to problém všude.

Velký problém v Česku, Evropě i všude ve světě

Nejenom u nás, teď to řeší v sousedním Polsku. Tento stát se může pyšnit jedněmi z nejpřísnějších sankcí za manipulaci s počítadly ujetých kilometrů v Evropě. Ale i přes tato přísná opatření se podvodníci nebojí riskovat, jak naznačují dostupné statistiky. V minulosti vyžadovala úprava kilometrů u auta mnohem více fyzické práce. Mechanické zařízení vyžadovalo kreativitu nepoctivých prodejců. A skutečně manuální práci.

iZdroj fotografie: Autor Peters / Creative Commons / CC-BY-SA

Dřív se muselo ručně, posléze motorkem točit. S přechodem na digitální technologie se však tato praxe stala mnohem jednodušší. Díky přístupu k elektronickým systémům vozidel je manipulace s počítadlem kilometrů snadná a přístupná. Stačí připojit se k vozidlu a změnit počet ujetých kilometrů. I když je Polsko známé svými přísnými postihy za manipulaci s počítadly kilometrů, podvodníci stále počítají s nepostižitelností.

Chtěl koupit ojetou Škodu Superb: Soukromý prodejce lhal a zkoušel organizovaný podvod před kamerou

Přestože zákon stanoví až pětileté vězení pro pachatele, účinnost prosazování tohoto zákona je stále sporná. V Polsku je manipulace s počítadlem kilometrů trestným činem, který může vést až k pětiletému vězení. Tato vysoká sankce se vztahuje nejen na přímé pachatele, ale i na jejich spolupracovníky. Dokonce i majitel vozu, jenž neoznámí výměnu počítadla kilometrů, může být pokutován v přepočtu až 15 000 Kč.

Někde to stojí miliony na pokutě, jinde je to kriminál

Analýza společnosti carVertical provedená ve 22 evropských zemích a USA ukázala rozmanitost přístupů k problému manipulace s počítadly kilometrů. Někde jsou tresty převážně finanční, zatímco jinde kladou větší důraz na odnětí svobody. Například ve Francii může být pokuta až 1 500 000 Kč, zatímco v Chorvatsku může být trest odnětí svobody až na 8 let. Jak je tomu u nás? Po letech „svobody“ podvodníků i naše legislativa připustila, že je stáčení tachometru trestným činem.

iZdroj fotografie: Pixabay

Podle české legislativy je manipulace s počtem najetých kilometrů nezákonná a pachatelům hrozí pokuta až 500 000 Kč. A nejenom to, je zde i riziko odebrání řidičského průkazu nebo odnětí svobody až na 2 roky. Hrozí i zákaz činnosti související s automobilovým průmyslem. Navzdory vysokým trestům je praxe manipulace s počítadly kilometrů stále aktuální, zejména ve východoevropských zemích. Nižší příjmy a velký počet ojetých vozidel z těchto zemí tvoří ideální prostředí pro podvody tohoto druhu. Platí, že pokud člověk chce koupit ojetinu, musí ji nutně před nákupem prověřit.

Bojíte se stočeného tachometru?

Zdroj: CarVertical
Diskuze Vstoupit do diskuze
113 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články