Převoz 70 metrů dlouhého listu větrné turbíny stojí za shlédnutí. Extrémní záběry, kde rozhodují centimetry

Přeprava listu turbíny větrné elektrárny je na první pohled neuvěřitelná. O tom, zda projede, často rozhodují jen centimetry.

i Zdroj fotografie: S vědomím CGTN
                   

Stěhovat velký náklad je obtížné. To ví každý, kdo se snažil přesunout z místa na místo v autě postel, skříň, ledničku. Na to mnohdy zůstává krátká i posvátná Škoda Octavia Combi, jindy tak zbožňovaná pro svůj velký kufr. U převozu velkých nákladů je vždy důležitá podstata převážené věci. Lednice se nesmí naklápět. Skleněné dveře mohou prasknout. Velké desky překližky se mohou utrhnout a vzletět. Existují ještě náročnější věci na transport.

Cíl cesty je obvykle mimo civilizaci

Elektromobilita vládne světem, od roku 2035 by měly být, jak si automobilky přejí, zakázány automobily se spalovacími motory. Bude se jezdit na proud. Jak bude elektřina vyráběna, zejména v zemích, které nesouhlasí s jadernou energií? Pomocí větrných elektráren. K jejich základnám je zapotřebí dodat listy jejich turbín. Ty mají na délku v průměru 70 metrů a jejich doprava je velice komplikovaná.

iZdroj fotografie: S vědomím Nooteboom Trailers

Pro přepravu dlouhých předmětů je zapotřebí technika specializované firmy, součinnost s dopravními úřady a policií. Je nutné naplánovat trasu. Cesta po rovné dálnici je relativně snadná, u té je komplikovaný pouze nájezd dálničním přivaděčem. Jenže větrné elektrárny nestojí u dálnic, ale na horách a kopcích, kam se jezdí většinou po klikatých okreskách, s řadou zatáček, podjezdů a dalších překážek.

Klasický tahač s návěsem tady neobstojí

Existují v zásadě dva způsoby, jak list turbíny přepravit. Klasický návěs, kdy je na jedné straně listu tahač. Druhá strana listu je upevněná na krátký podval s ovládanými koly, která mohou zatáčet. Tato souprava je ve výsledku dlouhá cca 80 metrů. Díky řiditelnému podvalu lze do zatáček nadjíždět a druhým koncem soupravy „dojíždět“ do oblouku, zatímco tahač už stojí za zatáčkou. 

Druhým způsobem je použít speciální automobil s otočným nosičem. Problémovým parametrem listu turbíny je délka, a ne hmotnost, takže lze list kotvit pouze na jedné straně, druhý konec ční volně do vzduchu. List se dá za jízdy natáčet, zvedat. Manévrování vypadá neuvěřitelné, představte si nákladní auto, za kterým ční do dálky 70 metrů nákladu. Takto může zkušený řidič jezdit zatáčkami, uličkami měst i podjezdy. Jistěže bez praxe to nejde.

Jak dlouhý náklad zvládnete přepravit vy?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články