Kolik letos zaplatíme za přezutí na zimní? Rekordní částku neuhodnete. Rozhodnutí EU návštěvu pneuservisu pěkně prodraží

Jsou různé varianty, ale ani jedna není levná. Je pouze drahá možnost, a pak ta ještě dražší, kterou chcete?

i Zdroj fotografie: Palickap / Creative Commons / CC-BY-SA
                   

Zdražování je mantrou současnosti. Bohužel. Zdražování začíná být všudypřítomným slovem pro českou ekonomiku. Nevyhnulo se ani motoristům, takže souvisí logicky i s výměnou pneumatik. Já se snažím skepsi z rostoucích cen nepodléhat. Ale pomalu si začínám zvykat na to, že když si dám v obchodním centru kávu, zaplatím přes sto korun. A přidám-li kus dortu, jsem na částce, za kterou jsem dřív koupil sportovní čepici. Platit víc musím i jako motorista. A nejenom za benzín a naftu.

Ceny jsou letos vyšší jak u pneumatik, tak třeba za služby

Zdražení se dotkne i pneumatik a jejich výměny, která je podle české legislativy na spadnutí. Počasí stále připomíná babí léto a zatím nebude mít nic společného se sněhem. Nicméně letos bude přezutí zase o kus dražší. Důvod je jasný, náklady na služby v poslední době vzrostly. Máme dražší energie i materiály. A i když inflace ustoupila ze svých astronomických výšin, zdražení zůstalo v České republice přítomno jako jakési stigma nepříliš úspěšného ekonomického vývoje posledních let.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Určité zdražení proběhlo i díky tomu, že je tady systém sledování tlaku v pneumatikách (TPMS). Ten je povinný pro všechna vozidla vyrobená po listopadu 2014. Nesprávně nahuštěné pneumatiky představují nebezpečí, jako například delší brzdnou dráhu, zhoršenou ovladatelnost a zvýšenou spotřebu paliva. A tak za nás „vrchnost“ rozhodla a teď je to povinné. Jak auta stárnou, tak pomalu odchází ta, která systém nemají. A u novějších je třeba cokoli navíc zaplatit. Výrobci obvykle používají dva druhy systému – přímý a nepřímý.

Automechanik prozradil, co servisy tají. Nepříjemné skřípaní stěračů lze opravit doma za pár kaček

První z nich je relativně spolehlivý, protože měří tlak pomocí senzorů zabudovaných ve ventilech. Nicméně sám za sebe musím říct, že i speciální ventilky se mohou prodražit. Nechal jsem si měnit pneumatiky, u známého. Ten jeden ventilek poškodil, musel jsem pro něj jet do autorizovaného servisu, a vyšel mě na 800 Kč. Nic, co bych chtěl platit na celou sadu. Když to vezmu, tak 800 Kč je částka, za kterou mi dřív přezuli všechny čtyři pneumatiky, a ještě mi zbylo na kávu. Zpět ale k systému bez speciálních ventilků, jen z rotace kol a jejich rozměrů.

Byly doby, kdy musel řidič kontrolovat tlak v pneumatikách sám

Pokud systém zjistí zmenšení obvodu pneumatiky, oznámí problém na přístrojové desce. Jde ale o nespolehlivý systém, který poskytuje pouze obecné informace o závadě. Řidič nemůže vědět, která pneumatika ztratila tlak a jaká je jeho hodnota. A zase zpátky k prvnímu systému. Ten měří přesný tlak na každém kole, potřebuje až čtyři senzory, jež posílají informace do palubní elektroniky. To ale také není spolehlivé. A jak jsem naznačil, ani bezúdržbové, natož levné.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Při každé výměně pneumatik je nutné provést servis snímačů, aby poskytovaly správné údaje. Jako řidiči tak zaplatíte za zimní pneumatiky mnohem vyšší částku. Maximální životnost baterie senzoru je šest let, takže teď už relativně běžně řešíme jejich výměnu. To je ale jen jedna věc. Druhá je prostě ta, že je všechno dražší. Já tak doporučuji mít dvě sady pneumatik. Jednu letní, jednu zimní. Obě na jedné sadě disků. A ty pouze měnit mezi sebou.

Velká kola znamenají velké výdaje, i kdyby šlo jen o přezouvání

Nicméně ani to není to nejlevnější řešení. Je třeba koupit druhou sadu. A stejně tak je žádoucí kola před nasazením na auto vyvážit. Takže stejně musí řidič do pneuservisu. A tam zaplatí. Vyplatí se určitě sledovat ceny na trhu, rozdíly mezi jednotlivými pneuservisy jsou někdy značné. Jsou firmy, které nabízejí kompletní přezutí za částky do 1 000 Kč. Na druhou stranu autorizovaný servis, jenž bude přezouvat SUV s 21palcovými koly, si klidně za takovou službu řekne několik tisíc korun. Řešení, jak ušetřit, existuje. Můžete se spolehnout na celoroční pneumatiky.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě.cz

Za mě je to ale kompromis. V zimě bude asi docela fungovat, zejména protože u nás v rámci oteplování nejsou už zimy tak sněhové, jako byly dřív. Čekat ale, že v létě bude celoroční pneumatika fungovat jako ta letní, rozhodně nelze. Druhou možností jsou dvě sady pneumatik, jak jsem zmínil výše. Je tam ale zase relativně vysoká prvotní investice. Jedno je tedy jisté, řidiči prostě zaplatí za přezutí pneumatik víc než dřív, ať už se rozhodnou pro jakoukoliv variantu.

Kolik platíte za přezutí?

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články