Přinutit lidi kupovat elektromobily je snadné. Stačí zavést daň z najetých kilometrů

Zákaz aut se spalovacími motory je zbytečným krokem. Stačí auta zdražit tak moc, že si je lidé nebudou moci dovolit.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje názor autora.

Otázka elektromobility je palčivá. O to víc, když i zcela neinformovaný laik vnímá problémy a značné mezery v sytému, který má být nastolen. Jeden nemusí být technický inženýr, aby pochopil, že s autem, které ujede maximálně 300 km a nabíjí se v řádu hodin, do Chorvatska na dovolenou nedojede. Anebo dojede, ale bude mít tak den na koupání a pak zase zpátky. Cesta bude delší než pobyt u moře.

Pozitiva elektromobilů? Žádná nejsou, ale co na tom…

U cest v zimě je to stejné, bude mít parkoviště nahoře v Livignu tisíce dobíjecích stanic? Co by se reálně stalo, kdyby přijeli všichni lyžaři v elektrických autech, je zřejmé. Už nikdy neodjedou. Přesto ale státní, a nejenom státní, instituce a kompetentní místa prosazují elektrická auta. Padl už zákaz, ale to je jen detail, vynutit si přechod ze spalovacích vozidel na elektrická lze snadněji a rychleji. Stačí na to daň z najetých kilometrů.

iZdroj fotografie: Pexels

Zní to jako abstrakce, ale bohužel to abstrakce není. S tímto nápadem přišla dánská vláda. Lidé přirozeně zareagovali okamžitě a více než 150 kamionů zablokovalo centrum Kodaně. Problém je, že takové protesty mají malý efekt. Ekologická kampaň a ekoterorismus pokračují. A bohužel postupují stále rychleji. Ekologové a aktivisté se stále více snaží lidem vnutit své vize. Naneštěstí pro běžného občana je mnoho z těchto aktivistů na poměrně vysokých pozicích. Politici dostávají stále více nápadů, jak povzbudit lidi k nákupu elektrických vozidel.

Kdyby měly elektromobily smysl, lidé by po nich toužili!

Ve skutečnosti nejde o povzbuzení k nákupu elektrických aut, ale o to znechutit lidem spalovací motory. Stačí absurdně zvednout daně, ceny paliva, vymyslet nové poplatky, třeba za ujeté kilometry. A lidé z přirozených důvodů přestanou jezdit klasickými auty. Nebudou na to mít peníze. Lidé zjevně žádnou elektrickou revoluci nechtějí. Absolutně je nezajímá. Často se tvrdí, že jde o přirozený řád věcí. Že kdysi auta nahradila koně. O náhlém uvalení obrovských daní na koně však nic nevíme. Aby někdo zakázal koně? Nesmysl.

Všechny tyto změny, které ekologové používají jako argumenty, se udály samy od sebe. Nikdo nikoho k ničemu nenutil. Přišla technologie, byla lepší než stávající řešení, prosadila se. Lidé koně nechali být a sedli do aut. Veřejnost sama opustila to zastaralé a přešla k tomu, co bylo nové a lepší. Elektromobily jsou na trhu poměrně dlouho a žádná revoluce se nekonala. Pokud by to byl takový trhák, lidé by sami dávno zanevřeli na benzín a naftu a začali nabíjet baterie.

Nejjednodušší nátlak? Sáhnout lidem na jejich peníze

Řidiči novou technologii nechtějí, protože ji považují za nevyvinutou. Takže pokud v Dánsku vymysleli, že dopravci budou platit daň z počtu ujetých kilometrů, je toto skutečný začátek konce. Sazby budou příšerně vysoké pro dieselové a benzínové nákladní vozy. Vláda samozřejmě okamžitě zdůraznila, že jde o boj s klimatickými změnami, snižování emisí CO2 a o to, aby dopravní společnosti konečně vyměnily svá osvědčená vozidla za elektrická vozidla bez emisí. Představa kamionu, který běžně najede tisíce kilometrů, jak musí co pár hodin stát a nabíjet?!

iZdroj fotografie: Depositphotos

Organizátor kodaňské demonstrace zdůraznil, že elektrická nákladní vozidla jsou 3,5krát dražší než tradiční. Navíc nejsou dostatečně rozvinutá a fungují jen ve městě. Nejsou vhodná na dálnice. Nejen, že jsou dražší, ale jsou ještě horší. Od nákladních aut je jen krok k osobním. Pokud si někdo klade otázku, jak zvrátit zákaz spalovacích aut v roce 2035, láme si hlavu zbytečně. Není třeba zakazovat auta se spalovacími motory, stačí je nesmyslně zdanit. Možná se pak zase obyvatelé v Evropě vrátí ke koním.

Co říkáte na elektrická auta?

Diskuze Vstoupit do diskuze
128 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články