Klepání, černý kouř z výfuku, pokles výkonu, to vše jsou nezaměnitelné příznaky poruchy naftového motoru. Ignorování vede nezadržitelně k nákladným opravám.
Ať se nám snaží Evropská unie nalhávat cokoli, tak jsou to naftové automobily, které jsou efektivní, praktické a ekonomické. A jak ukázal srovnávací test elektrických aut se Škodou Octavia 2.0 TDI, tak také ekologické. Čím více řidiči s auty jezdí, tím více se s nimi sžívají a dokážou rozpoznat, když se děje něco nestandardního. Auta velmi často dokáží dát najevo, že není něco v pořádku, s předstihem. Takové příznaky pak sice mohou znamenat nákladnou opravu, včasným zásahem může řidič předejít nejhoršímu scénáři.
Moderní motory, moderní technologie, a složitější koncepce
Čím je naftový motor novější, tím má komplikovanější systémy čištění výfukových plynů. To neznamená nic jiného, než že čím je systém složitější, tím je také náchylnější na možné poškození. Zvýší-li se spotřeba a auto mírně zpomalí, je možné, že je ucpaný filtr pevných částic. Pak by bylo zapotřebí ho vypálit, předepsaným způsobem, plynulou a rychlou jízdou na dálnici. Bez vypálení se může filtr zcela ucpat a motor přepnout do nouzového režimu.
Filtr se dá samozřejmě vyčistit v určitých případech v servisu. V extrémních případech je nutná kompletní výměna s náklady v řádech desítek tisíc korun. Dalším příznakem, že něco není v pořádku, může být opět pokles výkonu, tentokrát ale zcela nepřehlédnutelný a značný. Komponentem náchylným na poškození je turbodmychadlo a jeho disfunkce se projeví absencí zátahu, minimem výkonu.
Příznaky? Od poklesu výkonu k nežádoucím zvukům
Problematická je dynamická jízda za studena nebo rychlé vypnutí po dynamické jízdě bez dochlazení motoru. Vyplatí se po každé ostřejší či dlouhé jízdě v cíli nechat auto pár minut běžet na volnoběh a motor i s komponenty vychladit. Ten, kdo turbodmychadlo neprohlédne a nenechá opravit či vyměnit, riskuje závažné poškození motoru. Kousky zničeného turba mohou napáchat v systému neskutečnou a nevratnou paseku.
Kromě výrazného poklesu výkonu je dalším evidentním signálem poruchy černý kouř z výfuku. Spojený s vyšší než obvyklou spotřebou paliva. Kouří-li diesel nadměrně a černě, mohou být porouchané vstřiky. Jedním z dalších symptomů tohoto neduhu může být problematického zapalování. Poškození je velmi snadné, tradičně za to může řidič tím, že dlouhodobě tankuje nekvalitní palivo. Že jsou náklady na servis velmi vysoké, není třeba asi připomínat.
Na hrubý pytel hrubá záplata, tedy porucha
Agresivní styl jízdy neprospívá nejenom dobré kondici vstřikovacího sytému, ale zatěžuje většinu komponent automobilu. Hrubé zacházení znamená vyšší spotřebu, vyšší tlaky, vyšší tření, vyšší teploty. A ruku v ruce s tím jde větší opotřebení a vyšší riziko poruchy. Potencionálních problémů jsou u naftových motorů desítky až stovky. Záleží na tom, jak se majitel, respektive řidič, k autu chová, a jak se o ně stará.
Vlastně ano, je nutné vnímat auto, věnovat se mu. Poslouchat změny zvukového projevu, klepání, nepravidelný chod a podobně. Sledovat změny v barvě kouře, změny ve viskozitě oleje. Reflektovat na poklesy výkonu, zvýšenou spotřebu. Pečlivý a odpovědný přístup řidiče, plynulá jízdy, pravidelný servis v kompetentním servisu, čerpání kvalitního paliva a doplňování správných technických kapalin, to vše může zabránit většině obvyklých poruch.