Proč mají nové pneumatiky gumová tykadla? A co se stane, když je otrháte ještě před obutím na kola auta?

Gumové štětiny na nových pneumatikách jsou pro mnohé řidiče absolutní záhadou. Jiní mají vysvětlení, které je však většinou mylné. Význam gumových prvků je přitom zcela prostý.

i Zdroj: Depositphotos
                   

Patrně vás už také někdy napadla otázka, proč jsou na pneumatikách ty gumové cancoury trčící většinou do stran. A patrně jste nad jejich původem, nebo dokonce funkcí přemýšleli v momentu, kdy jste se dívali na zcela nové pneumatiky. Buď vám právě dorazily z e-shopu, nebo jste se v daný moment kochali čistými a novými „gumami“ po jejich nazutí na váš vůz v pneuservisu. Je to tak? A co vás napadlo?

Indikátor vzorku, nebo lepší přilnavost?

Je skutečně vtipné, kolik se kolem této gumové drobnosti vytvořilo především mezi řidiči mýtů. Někteří lidé zastávají názor, že gumová tykadélka slouží k tomu, aby se jimi ve skladech vybíjela statická elektřina. Ta podle nich vzniká tím, že se při manipulaci ve velkoskladech o sebe pneumatiky otírají. Ale tak to není.

Další skupina řidičů je přesvědčená o tom, že se podle gumových štětin pozná kvalita vzorku pneumatik. Tedy, že pokud má daná guma tykadla, pak je hloubka vzorku v pořádku. Ale ani to není pravda. Hloubka vzorku je přece daná jejím reálným opotřebením. Na její změření existují měřiče, nebo chcete-li hloubkoměry, jež se dají běžně koupit. Mimochodem stojí od dvaceti do tří set korun. A není vůbec na škodu mít je ve výbavě vozu. Sjeté pneumatiky jsou při jízdě nebezpečné, a navíc za ně můžete při kontrole silniční policie zaplatit nemalou pokutu. Minimální hloubka vozku u letních pneumatik činí ze zákona 1,6 mm a u zimních 4 mm.

i

A pak tu máme další mezi řidiči běžně rozšířenou teorii. Gumové chlupy definují kvalitu gumy. Díky těm štětinám má podle nich pneumatika lepší přilnavost, která je žádoucí především na mokrém či jinak kluzkém povrchu vozovky. No a tato teorie je… samozřejmě také zcela mylná. Určitě jste si sami všimli, že ty vyčnívající gumové věcičky z pneumatiky časem zmizí. A to navzdory tomu, že má guma ještě stále vynikající vzorek. Takže tudy správná „cesta nevede“.

Všechno špatně. Tajemství tkví v technologii

Tak jak to s těmi gumovými potvorami, ksakru, je, říkáte si. K čemu slouží? Možná vás se správnou odpovědí trochu zklameme, ale neslouží vůbec, ale vůbec k ničemu. Tak na co jsou na pneumatikách dobré, když nemají žádnou relevantní funkci? Fór je v tom, že tyto gumové štětinky jsou pouze vedlejším produktem, který vzniká při výrobě pneumatik.

Při takzvané vulkanizaci gum se směs na výrobu pneumatik vtlačuje do forem. A v rámci tohoto výrobního procesu je žádoucí, aby z formy unikl veškerý nežádoucí vzduch. Proto jsou formy na výrobu pneumatik vybavené kanálky, kterými vzduch z formy uniká. Přitom se však těmito kanálky nedostává ven jen vzduch, ale také malé množství výrobní směsi – tedy jak všichni říkáme gumy. No a tak vznikne na pneumatice takovéto ochlupení. 

iZdroj: Depositphotos

Bez funkce, odpadnou samy

Možná i vás teď napadlo, že je to vlastně škoda materiálu, nebo dokonce jeho plýtvání. Kolik takovýchto tykadel by asi tak posloužilo k výrobě jedné celé pneumatiky? Ne, tyto gumové částečky jsou opravdu svým formátem, množstvím i celkovým objemem v rámci jedné pneumatiky zanedbatelné. Takže jejich vytvořením coby vedlejšího produktu žádná významná škoda továrně nevzniká.

Na funkci pneumatiky nemají tyto prvky žádný vliv. A tak ani když je třeba ostříháte, nic tím nezkazíte. Tedy pokud nebudete nešikovní a při jejich odstřihávání si nepropíchnete pneumatiku jako takovou. V průběhu používání na voze časem odpadnou, až po nich nezbude ani památka. Jediné, k čemu jsou vlastně dobré, tak pro pobavení.

iZdroj: Depositphotos

Pobavte hádáním své okolí

Pokud toto téma nadhodíte ve společnosti a necháte ostatní přátele hádat, k čemu gumová tykadla slouží, určitě se dozvíte ještě další řádku zábavných teorií. A ve finále budete králem v dané skupině lidí. Protože budete patrně jediní, kdo bude znát po přečtení tohoto článku původ i „účel“ pneuštětin.

A pokud narazíte na skutečně zábavnou teorii, kterou si nebudete chtít nechat sami pro sebe, budeme rádi, když se s námi o ni podělíte v diskuzi pod tímto článkem. Aneb kdo by se nechtěl zasmát, že?

Slyšeli jste nějaký zajímavý názor na funkci štětin pneumatik? Pochlubte se nám s ním.

Zdroj: MyMechanic
Diskuze Vstoupit do diskuze
145 lidí právě čte
Autor článku

Jiří Louthan

Zkušený automobilový novinář, který seděl za volantem více než 500 různých aut, přináší svůj bohatý repertoár zkušeností do nového pořadu AutoŽivě. Můžete ho sledovat na české službě Stream i YouTube.

Zobrazit další články