Expert autoškoly vysvětlil, proč nedržet spojku dlouho sešlápnutou. Čekání na semaforu bez neutrálu je jistá smrt

Spojka je důležitou součástí pohonného řetězce automobilu a vyžaduje citlivé zacházení. Co určitě nedělat, abyste nemuseli předčasně do servisu?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár
                   

Určitě jste se mnohokráte ocitli v následující situaci: stojíte na semaforu, svítí červená, nechcete ale následným rozjezdem ztratit zbytečně moc času, tak si místo zařazení neutrálu „předpřipravíte“ první rychlostní stupeň a držíte sešlápnutý spojkový pedál. A čekáte. A čekáte. Někdy klidně i několik minut. V domnění, že „spojka je vyšlápnutá, a nic se tedy neděje“. To je ale pro životnost vašeho auta, konkrétně právě spojku a navazující součásti, velmi škodlivé. Proč tomu tak je vysvětlil odborník.

Spojka je dimenzována na časté, ale krátkodobé zatížení

Pedál spojky je (u většiny moderních automobilů) totiž napojen na hydraulický systém. Při jeho sešlápnutí se tlak o velké síle opře do vypínací vidlice, která poté donutí rozpojit oba kotouče – hnací i hnaný – od sebe. Síla, kterou je možné pedál zatěžovat však není neomezená, jako každý mechanismus je i spojka dimenzována na určité síly po určitou dobu. Při dlouhodobém používání tak dochází k přetěžování, které může následně vést k poškození. A zcela zbytečným opravám.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jak to celé vlastně funguje? Vypínací ložisko je přitlačováno k pružině spojky. Ta je sice stavěná na častou, nikoliv však dlouhodobou zátěž. Při konstantně dlouhodobém přetěžování se tak spojkové ložisko snadno opotřebí a pružina ztratí elasticitu. Celá mechanická soustava přestane postupně fungovat tak, jak byla původně navržena. A začne de facto cesta postupného opotřebení a zhoršování činnosti spojky, až nám jednoho dne vypoví službu úplně. Čistě jen kvůli tomu, že jsme s ní zacházeli jinak, než na co byla stavěna.

Co se stane, když spojka přestane sloužit

Jak ale poznat že životnost spojky v našem automobilu se už pomalu chýlí ke konci? Snadno. Auto takříkajíc „zleniví“, přestane na zařazení rychlosti fungovat okamžitě, ale vždy s malým prokluzem. Ten je zpočátku takřka neznatelný, postupně si jej začneme uvědomovat při každém řazení. Kotouče se opotřebovávají, jejich záběr slábne a při zatížení začnou vzájemně klouzat. Hnací kotouč většinou začíná prokluzovat u čtvrtého, a pak už i u třetího rychlostního stupně. Pak už nezbyde, než s autem zajet do servisu.Dá se to poznat také tak, že při jízdě do kopce a při plné zátěži rostou otáčky, ale už nikoli rychlost.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Tento stav a poškození spojky také často nastane po smyku v blátě nebo ve sněhu, případně při driftování. Kotouče při něm drhnou a pracují v režimu, který jim opravdu nesvědčí, což je ostatně poznat i podle silného zápachu pálícího se spojkového obložení. Jeho seškvařený povrch pak nedokáže přenést točivý moment a spojka začne prokluzovat, nastává situace popsaná v předchozím odstavci. A i proto také někteří manželé tak neradi půjčují auta svým drahým polovičkám, neb slyšet naplno vytočený motor a následné prokluzování při rozjezdu zabolí každou technickou duši. Navíc s vědomím, že oprava se opět přiblížila. Se spojkou tedy citlivě a opatrně!

Stojíte také na spojce při čekání na semaforech?

Diskuze Vstoupit do diskuze
81 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články