Odhalíme spolu důvody řidičů, kteří bazírují na dírce ve víčku u palivové nádrže. Má toto vylepšení smysl, nebo může poškodit vaše auto?
Už jste se i vy setkali s tím, že byste u zakoupené ojetiny objevili při prvním tankování malou dírku ve víčku nádrže? Podle autobazarů to není až tak neobvyklá praktika. Nicméně když se zeptáte toho, kdo tuto fintu používá, proč to udělal, jeho odpověď vám toho většinou moc nesdělí. „Dříve se mi auto porouchávalo a teď už to nedělá,“ je obvyklá reakce.
Ztráta výkonu kvůli porouchanému ventilu
Pojďme si tuto fintu rozklíčovat a říci si, zda dává, nebo naopak vůbec nedává smysl. Vrtání dírky do víčka nádrže vychází z jedné konkrétní poruchy vozu, která je obecně dobře známá. Auto ztrácí výkon a chod motoru na volnoběh je velmi nestabilní, můžeme také říci kolísavý. Tento neduh postihuje auta zejména v horkém počasí. Obvykle tyto problémy vznikají v důsledku poruchy adsorbéru. Jeho hlavní funkcí je zachycovat výpary paliva vycházející z nádrže.
V momentu, kdy motor běží, jsou palivové páry posílány do vstřikovacího systému. A když se motor vypne, část výparů se dostane do nádržky s aktivním uhlím, kde se výpary neutralizují. Za odstranění těchto výparů je zodpovědný speciální ventil. Porouchá se většinou tak, že se prostě zasekne. A tehdy se začne projevovat nestabilní volnoběh.
Syčivý zvuk a bublání v nádrži jako jasné signály
Pokud je ventil otevřený a zaseknutý, dochází navíc k nadměrnému hromadění palivových par v systému. Ty postupně zaplňují palivovou nádrž. Prvním signálem je syčivý zvuk při odšroubování víčka. To znamená, že ventil je zaseknutý v zavřené poloze. To však není až tak závažný problém.
Otevřený a zaseknutý ventil může způsobit bublání v nádrži. V takovém případě se do sacího potrubí dostává velké množství výparů a vzniká příliš bohatá palivová směs. V důsledku toho musíte při startování motoru dlouho točit startérem. Pak se intenzita nasávaných par snižuje a na jejich místo nastupuje čistý vzduch. Palivová směs se tím pádem stává chudší a motor ztrácí výkon. A to už problém je.
Vrtání víčka určitě není rozumné
I když se někteří motoristé domnívají, že jediným zdrojem těchto problémů je zmíněný ventil, rozhodně se nedoporučuje při poruše tento díl odstranit. V takovém případě totiž s největší pravděpodobností dojde k prasknutí samotné nádrže s palivovými výpary, protože jednoduše nemají kam unikat. A právě z tohoto důvodu někteří majitelé vozů vezmou tenký vrták a provrtají jím víčko benzinu.
Zdálo by se, že je tím problém vyřešen. Chování vozu se totiž vrátí do normálu. Ale objeví se jeden velice negativní efekt. V kabině vozu totiž najednou začnete cítit štiplavý zápach benzinu. Proto tento druh „tuningu“ nedoporučujeme provádět. Lepší je zakoupit nový ventil v obchodě a vyměnit jej za ten nefunkční. Vyhnete se tak zbytečným problémům, jako je bolení hlavy za jízdy. Navíc zajistíte skutečně správné fungování svého vozu.
Správným řešením je návštěva kvalitního servisu
Každopádně pokud si všimnete jakéhokoli neobvyklého chování vozidla, včetně výše popsaných příznaků, je nejlepší obrátit se na kvalifikovaného automechanika. Ten provede diagnostiku a odborný servis vašeho vozu. Nedojde tak k závažným poškozením auta, a navíc bude zajištěna i vaše bezpečná jízda na silnici.