Jak auto stárne, jeho spotřeba obvykle roste. Mohou za to ale samotní řidiči, trend se dá ovlivnit a zvrátit.
Jsou vlastnosti auta, které se s věkem a stále se zvyšujícím nájezdem mění. Povětšinou k horšímu tak, jak se auto opotřebovává. Roste i spotřeba, důvodem není samozřejmě samotný věk, ale právě opotřebení materiálu. Ovšem nejenom to, za rostoucím apetitem auta stojí ve většině případů jeden jediný pachatel, samotný řidič.
Pravidelný servis je mantra každého řidiče, jde o spotřebu
Existuje několik faktorů, které mohou způsobit dramatický nárůst spotřeby paliva a rozdílů skutečné spotřeby od teoretické. Té, která je udávaná výrobcem. Samozřejmě je zde skutečnost, že údaje výrobce vycházejí z teoretických výpočtů a laboratorního prostředí. Nicméně při dlouhodobém sledování spotřeby u auta řízeného jedním řidičem se dá rostoucí spotřeba dohledat. Proč?
Styl jízdy je typickým a snadno vysvětlitelným důvodem, proč je reálná spotřeba auta dalece vzdálená té teoretické, udávané výrobcem. Je vlastně nejviditelnějším důvodem výrazného nárůstu spotřeby paliva. Jde o agresivní jízdu. Řidiči, kteří se nechají unést neopatrným zrychlováním a brzděním, často zaznamenávají vyšší spotřebu paliva. Je důležité jezdit plynule a vyhnout se prudkým akceleracím. „Kdo chce jezdit s nižší spotřebou,“ říká Petr Menzl, odborník a pořadatel řidičských školení a amatérských závodů AmaterCup, „musí využívat setrvačnost, nešlapat bezhlavě na plyn, a hlavně předvídat.“
Šetřit na ceně? Palivo lepší kvality se projeví nižší spotřebou
Dalším z hledisek je kvalita čerpaného paliva. „Používání paliva nízké kvality může také ovlivnit spotřebu,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut pan Pavlíček. „Nevhodný typ benzínu nebo nafty může vést k nižší efektivitě spalování a zvýšené spotřebě.“ Je důležité vybírat kvalitní palivo a preferovat ověřené čerpací stanice. Na internetu se dá najít seznam čerpacích stanic, které jsou postižené pokutou od obchodní inspekce za špatné palivo.
Porucha senzoru váhy vzduchu je dalším problémem, který může u ojetiny časem nastat. „Porucha čidla průtoku vzduchu může ovlivnit správný poměr vzduchu a paliva,“ říká expert Pavlíček, „což může vést k vyšší spotřebě.“ Je důležité pravidelně kontrolovat a případně opravit daný senzor. Jde o opravy v řádech nižších tisíců korun, určitě se spíše vyplatí investovat do servisu než platit zbytečně palivo. A pak i rozsáhlou opravu většího poškození.
Elektronika není bezchybná. Pravidelná kontrola je nutná!
Elektronické systémy, jako je řídicí jednotka motoru, mohou ovlivnit výkon motoru a spotřebu paliva. Pokud je některý senzor poškozený nebo nefunguje správně, může to mít negativní dopad na spotřebu paliva. Je důležité provádět pravidelnou diagnostiku a opravovat případné poruchy. Ani elektronika nebývá bez chyby a může se v čase porouchat. A to poměrně nenápadně, řidič na první pohled nemusí nic poznat, potíže vyvstanou až při připojení diagnostiky.
Ucpání palivového filtru může způsobit snížení tlaku paliva a ovlivnit dodávku paliva do motoru. Tím se zvyšuje spotřeba paliva. „Je nutné pravidelně kontrolovat a čistit nebo vyměňovat plynový filtr,“ apeluje expert Pavlíček. Další příčinou zvýšené spotřeby paliva může být ucpání vzduchového filtru. To brání proudění čistého vzduchu do motoru, což může ovlivnit spalování paliva a vést ke zvýšené spotřebě. Pravidelná výměna vzduchového filtru je důležitá pro udržení správného toku vzduchu.
Řada řidičů to netuší, myslí si, že výfuk už není pro motor důležitý, ale opak je pravdou. Poruchy výfukového systému, ucpání výfukových otvorů nebo zablokování katalyzátoru mohou omezit výstup výfukových plynů a ovlivnit výkon motoru. Tím se zvyšuje spotřeba paliva. Je důležité pravidelně kontrolovat a čistit výfukový systém. Pravidelný a pečlivý servis je tedy důležitý nejenom pro samotné udržování auta v co nejlepší kondici. Prodleva v servisních intervalech nebo nepečlivost při servisních úkonech se může podepsat na vyšší spotřebě. Řidič pak platí nejenom za vyšší opotřebení automobilu, ale také více peněz za palivo.