Milionové prodeje nemají nic společného s tím, jak je auto poruchové. Přesto jako ojetina může C4 oslovit jeden konkrétní typ zákazníka a řidiče.
Statistika a prodejní výsledky mluví jasnou řečí. Citroenu C4 první generace se prodalo hodně přes dva miliony kusů. Takže se dá jen obtížně mluvit o tom, že by auto bylo zásadně nepovedené či neúspěšné. Nicméně to nevylučuje skutečnost, že drobných chyb a neduhů měla první generace C4 na poměry moderních aut až moc.
Moderní auto mělo v začátcích řadu nemoderních slabin
Automobil leckoho šokoval svým avantgardním interiérem s pevným středem volantu. To, že se otáčí věnec, ale střed volantu se nepohybuje, působilo na řadu motoristů až nepříjemným způsobem. Stejně jako kombinace nesourodých displejů v zorném poli řidiče nevytvářela koncept jednotného pracoviště řidiče. Ale o to nešlo. Horší a zásadnější je třeba málo tuhá karoserie ve zkrutu. Automobil na nerovnostech vydával škálu pazvuků, dokonce mu mechanickým pnutím často mohlo prasknout panoramatické střešní okno.
Na starém a hrbolatém železničním přejezdu člověk za volantem doslova cítil, jak je osa předních kol vylomená proti ose zadních kol. A to včetně „sportovní“ varianty C4 by Loeb. Ta sice nesla jméno fenomenálního závodníka, ale s jeho speciálem C4 WRC měla pramálo společného. V tomto voze by Seb své čtyři tituly mistra světa rozhodně nezískal. Poddimenzovaným bylo uložení zadních tlumičů, které se při přejezdu nerovností hlásilo ranami. Opět vzpomínka autora na testování, tehdy dokonce zcela nového vozu. U ojetin je pak projev ještě razantnější.
Na kvalitním povrchu jelo auto skvěle, jinak hrůza
Právě v jízdních vlastnostech je C4 velmi rozporuplným vozem. Na hladké kvalitním povrchu se chová mimořádně dobře. Krásně drží stopu a může nabídnout takřka sportovní jízdu. Na nekvalitním povrchu se naopak chová podivně, nepředvídatelně a schizofrenně. V zatáčce mu dokonce umí již po přejezdu menšího rigolu uskočit záď. V horším případě se zamele i předek. Slabou stránkou podvozku jsou sklony přední nápravy k vibracím, to znají i majitelé verzí C4 Picasso. Nápravu lze řešit různě. Některý mechanik zvolí jiné nastavení, další zvýšený přítlak hřebene řízení k pastorku. Nutností je vždy precizní vyvážení kol a nasazení co nejmenších disků kol, které na přední ramena působí co nejmenší pákou.
Vleklými problémy s elektroinstalací trpěly zejména první ročníky, je lepší se jim vyhnout. Typicky se jedná o závady vyplývající z nekvalitně zavedené kabeláže. Tu a tam přestane fungovat přímo některý z řídicích modulů. V tomto směru je jistější hledat exempláře po faceliftu po roce 2008. U kterých je ale potřeba mít se na pozoru u benzínových motorů 1.6 VTi a 1.6 THP. Šlo sice o velice příjemné jednotky, které však při startu výroby trpěly množstvím problémů. Včetně těch mechanického charakteru, typicky se jednalo o selhávající řetězové rozvody.
Vleklé problémy s elektroinstalací byly pro model typické
Diskutabilní volbou může být i populární diesel 1.6 HDi. Sklony k hromadění karbonu eviduje téměř každý autoservis. U verzí s výkonem 80 kW se alternativně vyskytovala robotizovaná převodovka BMP6. Problémy s ní mohou být jak záležitostí vadného elektrohydraulického bloku, tak někdy stačí i zvýšený mechanický odpor, s nímž si systém nastavený na přesně definované odpory neumí poradit. S touto převodovkou jdou často ruku v ruce četnější závady na spojkovém obložení.
Motor, který lze doporučit, je benzínový čtyřválec 1.4 16v. Je to základní, a i jedna z nejčastějších motorizací. Podobně jako větší 1.6 16v je vhodná hlavně díky své jednoduchosti a nízké spotřebě paliva. Tu lze udržet do 7 litrů, z hlediska dynamiky běžným nárokům nenáročného zákazníka postačuje. A náročnější uživatel a nadšený motorista si starý Citroen C4 jistě nekoupí.
Pro náročného zákazníka a řidiče tato ojetina skutečně není
Mezi typické závady modelu C4 patří poruchy čidel teploty chladicí kapaliny u 1.6 VTi, projevem jsou špatné studené starty. Dále se jedná o rozladěné časování rozvodů u VTi a 1.6 THP. Běžné jsou závady elektroinstalace, zejména u prvních ročníků. Evidovány jsou problémy se zamykáním. Potíže se mohou týkat proměnného časování ventilů u VTi a THP, závad turbodmychadel u 1.6 HDi a EGR ventilů u 2.0 HDi. A to není bohužel všechno, nicméně i přes veškeré neduhy Citroen 4 byl – a stále je – oblíbeným artiklem.
Na prodej na německém prodejním serveru je aktuálně C4 v karoserii kupé. Pod kapotou má čtrnáctistovku s výkonem 88 koní. Jde o auto z roku 2009, s nájezdem 157 000 km. Mělo by se jednat o německý vůz se servisní historií. Nicméně od pohledu je patrné, že není ve zcela ideálním stavu. Každopádně dvoudvéřová karoserie může být pro někoho atraktivní, stejně jako cena v přepočtu 79 000 Kč. Jak už bylo řečeno, nadšenec do řízení si C4 asi nekoupí. Pro milovníka extravagance by ale mohl být tento kus zajímavou a cenově dostupnou vstupenkou do světa netradičního automobilismu.