Jak udržet současné auto co nejdéle v provozu je jasné, existují doporučení odborníků na servis
Existují výjimky, ale až na ně velká řada modelů automobilů z devadesátých let zvládala nájezd v řádech stovek tisíc kilometrů. To dnešní auta bohužel neumí. Velmi často jsou zamýšlena jako spotřební zboží, které by měl motorista po několika letech vyměnit. Jindy zase v rámci snižování nákladů prostě a jednoduše nejsou dnes auta vyrobena tak kvalitně, jako před třiceti lety.
Jednou přijde doba elektrická, spalovací auta nebudou
Podle specialistů ale není obecným problémem současných aut jejich životnost, ale přístup k obsluze. Z patřičnými doporučeními je možné najet s autem půl milionu kilometrů. Někdo by se mohl ptát, proč chtít po současných autech, aby byla schopná fungovat ještě další dekády a měla najíždět stovky tisíc kilometrů. Lze jmenovat dva důvody.
Pro zaryté automobilové nadšence a odpůrce pronikání elektronických systémů do aut to může být východiskem, jak provozovat auto, které není až tak zatíženo elektronikou. To je ale spíše krátkodobé či krátkozraké nahlížení na věc. Protože důležitějším faktem je, že pokud půjde vše podle plánu nadnárodního politického diktátu, tak od roku 2035 nebudou v prodeji už žádná nová auta mimo elektromobilů.
Z vnějšku na auto neblaze působí povětrnostní vlivy
Ten, kdo bude chtít mít pod kapotou spalovací motor, bude se o něj muset patřičně starat. Pokud jednou tedy nastane doba temna pro obchod s novými automobily s konvenčními motory, je třeba ty současné udržet v provozu co nejdéle. Základem je udržet v kondici podvozek a karoserii.
Motor, převodovka a další komponenty se dají s trochou dobré vůle měnit či opravovat. Vyplatí se tedy investovat čas a úsilí do udržování podvozku a karoserie. Důležitá je antikorozní ochrana, voskování odspodu, pokrytí ochrannou folií shora, například. Co se týká motoru, tak tam je alfou a omegou pravidelná výměna oleje, nejpozději podle servisních intervalů.
Předepsané intervaly se vyplatí porušit a zkrátit
„Ale raději častěji,“ říká odborník na japonské a evropské vozy, pan Pavlíček, „klidně každých 10 000 až 15 000 kilometrů. Mechanici někdy řeší drobnosti, je třeba ale sledovat větší a dlouhodobé problémy.“ Třeba předcházet hromadění uhlíkových usazenin, pečovat o EGR ventil, starat se o zapalovací svíčky či rozvodový řetěz. „Řidič by měl hledět na to,“ říká dále pan Pavlíček, „aby používal, nebo nechával v servisu plnit, olej té nejvyšší možné kvality. Ovšem se správnou viskozitou.“
Olej musí odpovídat konstrukci motoru, zde nelze moc laborovat a vymýšlet vymyšlené. Odborník varuje před používáním nevhodných, levných dílů a přílišném šetření. „Zhoubou původních dieselů se systémem Common Rail byly levné a rychlé opravy,“ prohlásil pan Pavlíček. Zbrklý servis možná vyřešil dílčí potíže, ale později vedl ke složitějším obtížím a dražším opravám.
Šetření se dříve či později prodraží na nákladném servisu
Zlozvykem se stalo automatické měnění komponent bez hlubší analýzy a diagnostiky. Slepé následování manuálů je hloupé. Pouhá výměna turbodmychadla či vstřikovačů mohla jen oddálit větší kolaps. Bezpodmínečné je vždy odhalit skutečnou příčinu problému. Dalším problémem moderních vozů je vysoký nájezd mezi kontrolami oleje v převodovkách. Pokud to vůbec někdo řeší.
Olej v převodových systémech by se měl podle doporučení měnit každých 40 000 až 60 000 kilometrů, v závislosti na provozních podmínkách, zatížení motoru a výkonu. Pokud jsou některé převodovky považované za komplikované, nebo méně odolné, například mechanismy typu CVT, je třeba jejich servis nebrat na lehkou váhu.
Převodovka není nesmrtelný mechanismus, zaslouží péči
„V autě s nízkým výkonem, nevelkou hmotností a malým nájezdem spíše po městě se lze k CVT chovat jako ke klasickému automatu,“ říká expert na servis, pan Pavlíček. „Ovšem v silnějším autě, nebo ve voze, který jezdí dálky, se vyplatí měnit olej v převodovce nejpozději každých 30 000 km.“ Ještě jednou ve stručnosti. Aby moderní auto dlouho vydrželo, je důležité nepodceňovat jeho pravidelný servis.
Nepřekračovat vypsané servisní intervaly, naopak je raději zkracovat. Starat se o karoserii a podvozek auta, ošetřovat je a chránit před povětrnostními vlivy. Nepoužívat nesprávné technické a provozní kapaliny. Nekupovat a nepoužívat levné a nekvalitní náhradní díly. A pokud nastane nějaké komplikace, neřešit ji pouhým měněním, ale hledáním skutečné příčiny. Auto pak opravdu může najet s přehledem až 500 000 km.