O některých mužích se říká, že nestárnou, ale s věkem zrají. George Clooney, kupříkladu. Pokud to je pravda, pak tohle Audi A8 je George Clooney na čtyřech kolech. Navíc quattro.
Zcela nový design, unikátní hliníková konstrukce, nové motory, nové zaměření. To je první Audi A8, značená také jako D2. Její příchod znamenal definitivní příklon Audi na cestu moderních technologií a sofistikovaných technických řešení, tohle je esenciální „Vorsprung durch Technik“. A nyní také netušeně atraktivní youngtimer. Jak jsme na něj mohli zapomenout? Velké poděkování mému kamarádu Viktorovi – díky jeho „á-osmě“ to můžeme napravit. Pojďme se na ten hliníkový zázrak podívat společně.
Překvapení u vchodových dveří
Bydlíme s Viktorem ve stejném domě, a když jsem se jednou vracel pozdě večer domů a viděl tenhle aluminiový koráb zaparkovaný u vchodu, zvědavě jsem jej obešel tam a zpátky, ale majitele neobjevil. Až za pár dní tomu náhoda chtěla, kdy jsme se takřka srazili ve dveřích a Viktor se vzápětí chystal odjet. „TY MÁŠ Á OSMU???“ A ne tři, ale deset otazníků. Viktor je znalec aut, majitel výrazně nadopovaného TT a dalších lahůdek, ale na youngtimer z přelomu milénia jsem jej netipoval. Omyl nad jiné příjemný.
A během minuty bylo domluveno. Jakmile trochu dovolí počasí, jdeme fotit. Což se právě stalo. Audi zaparkované v půli kopce na opuštěné cestě v jarem vonící přírodě vypadalo takřka magicky a pohledy kolemjdoucích dávaly najevo, že 22 let věku se na atraktivitě auta nijak nepodepsalo. Resp. možná tu atraktivitu učinilo ještě větší. Ano, tato konkrétní „á-osma“ je z roku 2001, rok před ukončením výroby první generace. A jak všichni víme, taková auta jsou zdaleka nejlepší.
Konec výrobního cyklu automobilům svědčí
Tedy auta z konce výrobního cyklu, kdy je již všechno dostatečně „vychytáno“, všechny závady se podařilo za roky trvající výrobu odstranit, naopak se často dočkáte vylepšení, která zkrátka přišla až časem. A v prvních sériích nebyla. Příjemný bonus. Viktorovo A8 je po jisté dámě z Německa, což je další bonus – auto nemá prosezenou sedačku u řidiče, vůbec celý interiér vypadá jako nový. Najetých 167 tisíc kilometrů na něm není vůbec poznat, popravdě vypadá po 22 letech lépe než některé dnešní interiéry po čtvrtinové době.
Uspořádání ve stylu „na všechno máte tlačítko“ je výrobně i finančně náročné, ale na obsluhu naopak neuvěřitelně příjemné. Jeli jsme s Viktorem na lokaci k focení asi 15 minut tam a 15 zpět, za tu dobu mi stihnul ukázat „nejroztodivnější funkce“. A bavilo to jak jeho, tak mne. Popravdě mne možná nejvíce odzbrojil funkční (!!!) telefon Siemens pod jednou ze dvou loketních opěrek, který po otevření opěrky sám „vyskočí“ do pohotovostní polohy a nabídne své služby.
„Devadesátky“ – zlatá léta automotivu. Škoda, že už se nevrátí
V tom okamžiku si uvědomíte, jak jiná jsou dnešní auta proti těmto velikánům z nejlepších dob automobilové výroby. A speciálně německé vyšší třídě. Přímými konkurenty této „Á-osmy“ byly v té době Mercedes W140 „Mamut“ a BMW sedmičkové řady E38. Mercedes vypadal poněkud „rusky“ (dodnes jej v Moskvě milují), BMW poněkud mafiánsky (nebo německy) a Audi A8 vypadala ze všeho nejvíc – technokraticky. Jaké auto byste si vybrali vy? Mnozí v tom měli zcela jasno.
I třeba kvůli poctivému, stálému pohonu čtyř kol quattro, s mezinápravovým diferenciálem Torsen a opravdu masivním gripem v zatáčkách (vyzkoušeno Viktorem, držel jsem se madla jako klíště). „Čtyřkolku“ totiž ani jeden z konkurentů nenabízel. Motorizace přímo v této Audi by byla i mojí ideální volbou: šestiválec 2,5 TDI s výkonem 132 kW a točivým momentem 370 Nm. Jde o stejný šestiválec s japonskou váhou vzduchu HITACHI (citelně spolehlivější než Bosch), jaký byl i v prvním Allroadu 2,5 TDI.
Audi Space Frame předběhl dobu
Nebo kvůli (tehdy světově unikátnímu) prostorovému rámu z hliníku, jejž Audi pojmenovalo „Audi Space Frame“ a o jehož přítomnosti svědčí plaketa z hliníku vlisovaná do spodní části B sloupku. Rám zajišťuje karoserii nebývalou tuhost, současně s lehkou stavbou a odolností proti korozi. Zní to možná moc idealisticky, jenže ono to tak opravdu je. Nejenom tady Audi předběhlo dobu a dalo do vývoje a konstrukce A8 víc, než bylo obvyklé. Vorsprung durch Technik? O tom není diskuse.
Za jízdy pak téměř nemáte šanci odhadnout, jaké palivo se spaluje pod kapotou. Motor zní naprosto úžasně a pětistupňový Tiptronic jej při plném plynu pošle do těch správných otáček, aby Audi vyrazilo vpřed jako zběsilé. „Základní nafta“ umí z 0 na 100 za 8,8 vteřiny, to nezní nijak špatně. A zvukem připomíná spíše „ušlechtilý“ benzínový motor než cokoli jiného. Dokonalé odhlučnění je znát, sedíte opravdu v německé „prémiovce“. To stejné se týká podvozku, skvělý grip jsem již popsal.
Závěrem? Z výše napsaných řádků je myslím patrné, jaký dojem na mne 22 let staré Audi nechalo. Prvotřídní. Excelentní. Neskutečný. Většinou auta nezávidím (a jel jsem opravdu v lecčems), ale tahle konkrétní „á-osma“ mi přirostla k srdci během několika minut a věřím, že podobně by si získala i vás. Kdo jste fanda do klasických „analogových“ automobilů, vezměte tuto první generaci A8 minimálně v potaz. V této konfiguraci vám pak garantuji, že nebudete litovat jediné koruny, kterou jste za ni dali. Jen si pospěšte. Už jich moc není a další nebudou.