Mechanik se 45letou praxí říká: Okamžitě přestaňte řadit rychlosti na přeskáčku. Zničíte si převodovku vašeho auta

Převodovka je nedílnou součástí klasického auta, řidiči ji ale velice často ničí. Tím, že mění rychlosti nesprávně.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz
Další 3 fotografie
Další 3 fotografie
                   

Automat, nebo manuál? Existují dva tábory řidičů, každý preferuje právě jednu ze dvou uvedených možností a tou druhou pohrdá. Nechce ji, neřídí ji. Ten, kdo jezdí s manuálem, nechce automat, a naopak. A každý říká, že pouze jeden typ převodovky je ten správný a druhý že má jen chyby a slabé stránky. Do určité míry je to možná pravda. Skupina řidičů si nedokáže představit řízení bez manuální převodovky, protože ta jim umožňuje plnou kontrolu nad autem. Na druhou stranu, řidiči často dělají chyby, které mohou manuální převodovku poškodit.

Manuální převodovka je náchylnější na poruchy než automat?

To by se s automatickou převodovkou nestalo. Jednou z takových chyb je řazení rychlostí na přeskáčku. Co tím myslím? Ne ze dvojky na trojku, ale na čtyřku. A pak na šestý rychlostní stupeň. Někteří řidiči řadí v autě s manuální převodovkou tak, že vytočí motor na vyšší otáčky a pak přeskočí jeden nebo více rychlostních stupňů. Podobně postupují při brzdění, kdy nepodřazují postupně, ale přeskakují jednotlivé stupně. Přeskakování rychlostních stupňů nemusí být v zásadě problematické, ale vyžaduje větší opatrnost než postupné řazení.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

V převodovce pracují synchrony, které usnadňují hladké řazení rychlostních stupňů. „Před jejich vynálezem bylo nutné řadit s meziplynem,“ říká odborník na servis evropských a japonských aut, pan Pavlíček. Proč? Aby kola v převodovce, která mají různou velikost, a tedy i rychlost otáčení, do sebe správně zapadla. Dnes se díky synchronům vyrovnává rychlost otáčení kol automaticky.

Automatické převodovky, se kterými nešlápnete vedle. Vydrží bez poruchy stovky tisíc kilometrů

Pokud při řízení přeskakujete rychlostní stupně, synchrony jsou více namáhány. To zkracuje jejich životnost. Výsledkem může být dřívější opotřebení, projevující se například „řazením přes zuby“. A to i když máte spojkový pedál zcela vyšlápnutý. Jak řadím já? Většinou postupně, zuby nepřeskakuji. Jsou ale situace, kdy řadím ob rychlost. Když je to nahoru, je to bezpečnější, než když člověk podřazuje. Tam hrozí přetočení motoru. Záleží na otáčkách, ale dát z vytočené šestky dvojku, tam je pravděpodobnost poškození převodovky de facto stoprocentní.

Automat obvykle řidiči nedokážou tak rychle poškodit a rozbít

Jestliže chci řadit ob rychlost, tak skutečně použiju techniku meziplynu. Vyšlápnu spojku, šlápnu na plyn, šlápnu na spojku a zařadím. Teď ale seberu vítr z plachet příznivcům automatických převodovek. Kteří si do teď možná mysleli, že jízda s automatem nemá žádná rizika, nehrozí poškození převodovky. Hrozí. Mnoho řidičů si možná neuvědomuje, jak nesprávné používání automatické převodovky může vést k vážnému poškození. Jednou z nejčastějších chyb je zařazení do polohy „P“ před úplným zastavením vozidla.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Jinak řečeno, řidič je moc rychlý, moc zbrklý. Když volič převodovky přesune do této polohy, aktivuje se parkovací západka. Ta zapadne do ozubeného kola, aby zabránila dalšímu pohybu auta. Pokud ale zařadíte „P“ ještě za jízdy, hrozí, že západka nezapadne správně a zlomí se. Další chybou je parkování v kopci pouze se zařazenou polohou označenou „P“ bez použití parkovací brzdy. Nebo vyřazování na neutrál při jízdě z kopce nebo na křižovatce.

Chyby dělají řidiči u obou typů převodovek, bez rozdílu

Proč by to někdo dělal? Jde o peníze. Řidiči to dělají v domnění, že šetří palivo. Chyba lávky, ve skutečnosti to není nejlepší nápad. Moderní automobily při brzdění motorem odstavují dodávku paliva. Jinak řečeno žádné nespotřebovávají. Změny za jízdy mezi jednotlivými režimy převodovku zatěžkávají. Řidič by měl mezi D, N a R volit pouze tehdy, když auto stojí a motor běží na volnoběh. Pokud už dojde k vyřazení na neutrál, je důležité zpětně zařadit D ve správných otáčkách. Ale jak říkám, je lepší za jízdy z D na N vůbec „neřadit“.  

Historie automatické převodovky

První skutečná automatická převodovka vznikla v roce 1904. Masový rozmach samočinného řazení začal v roce 1939 prostřednictvím General Motors. Komerční úspěch lze datovat do 50. let 20. století v USA, v Evropě se dostavil později.

Řazení v nesprávných, respektive ve vyšších otáčkách je vůbec častou chybou. Pokud to převodovka umožňuje. A jak už jsem zmínil, „vyřazování“ z D na N nemá smysl. Když už mluvím o tom, co je s automatem nesprávné, zmíním hrubou akceleraci hned po nastartování motoru. Nedoporučuji čekat dlouho, než se motor zahřeje – uvedení na správnou teplotu by mělo proběhnout během pár minut, ale za jízdy. Klidné jízdy!

Základem u řazení je vždy jedna jediná věc, a to plynulost

Je dobré nastartovat, dát autu několik sekund k „probrání“ všech systémů a následně klidným způsobem přesunout volič převodovky do polohy D a vyrazit. Pokud řidič startuje, téměř zároveň tlačí volič do pozice D a rovnou šlape na plyn, převodovka a další součásti se nadměrně zatěžují a opotřebovávají. Poslední věc, kterou chci zmínit? Zvolení režimu R, tedy zpátečky, před úplným zastavením auta. Toto je velmi nebezpečný zlozvyk.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Takový, který může způsobit vážné poškození převodovky. Některé modely převodovek mohou tuto operaci softwarově vyhodnotit jako chybu a nedovolí pohnout pákou. Pozor v autech bez této ochrany. Je důležité vždy zařazovat zpátečku pouze tehdy, když auto zcela stojí. Veškeré tyto chyby mohou vést k vážnému poškození převodovky. Je důležité, aby řidiči věnovali pozornost správnému používání převodovky a vyvarovali se těchto chyb. Tím zajistí delší životnost svého vozidla a sníží riziko nákladných oprav.

Galerie

Další 3 fotografie
Další 3 fotografie

Jak řadíte vy, správně?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články