Je možné při řazení přeskakovat rychlostní stupně? Expert vysvětlil, jak nezničit převodovku a spojku

Podřazovat nebo odřazovat s manuálem o více kvaltů je možné. Řidič ale musí dodržet jasně daná pravidla.

i Zdroj fotografie: Volkswagen
                   

Jak správně řadit, lze přeskakovat rychlostní stupně anebo je zapotřebí vždy řadit po jednom kvaltu nahoru i dolů? Existují různé přístupy, některé zarytě tvrdí, že pouze a jedině po jednom rychlostním stupni nahoru i dolů je jediná možná cesta. Jiní řidiči zase argumentují, že je možné u manuálu řadit i s přeskakováním rychlostních stupňů. Pravda je, tak jako obvykle, někde uprostřed.

Řadit je možné různě, důležitá je bezpečnost

Důležité je, pokud chce řidič přeskakovat mezi kvalty, vědět jak na to, co dělat a co nedělat. Obvyklý proces řazení při rozjezdu začíná na neutrálu zařazením prvního rychlostního stupně. Auto se dává do pohybu, řidič akceleruje, při dosažení správných otáček odřazuje na vyšší rychlostní stupeň. Naopak při zpomalování či brždění motorista podřazuje, opět při poklesu otáček na danou úroveň.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček

Jak řadit a přeskakovat u toho jednotlivé rychlostní stupně a kdy to vůbec dělat? Řadit nahoru a přeskakovat u toho přes rychlostní stupně moc nedává smysl, ve valné většině případů dojde k poklesu otáček, auto při také změně kvaltu začne cukat. Možnou situací může být například to, když řidič bez řazení z nějakého důvodu dramaticky zrychlí.

Zásadní je synchronizovat otáčky, jinak hrozí destrukce

Řekněme na trojku prudce akceleruje a to tak, že pak dává možná smysl neřadit na čtyřku, ale rovnou na pátou rychlost. Pak by měl motorista řadit stylem à la meziplyn, zjednodušeně řečeno. Vyšlápnout spojku, plynem roztočit soukolí, stejně už je plyn zřejmě na podlaze, viz předchozí úvaha o ostrém zrychlení, a s krátkou prodlevou zařadit. Dojde ke srovnání otáček a auto by mělo pokračovat bez cukání v jízdě.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár

Směrem dolů je více příležitostí k přeskakování rychlostních stupňů, je to ale také nebezpečnější směrem k poškození hnací soustavy, přetočení do omezovače. Existují dvě varianty. Jednou je snaha zrychlit, podřazením získat vyšší rychlost například pro předjetí jiného vozidla. Druhá naopak souvisí se zpomalením. V prvním případě může řidič podřadit třeba z pětky na trojku, měl by ale opět uvažovat o tom, že pomocí meziplynu nastaví otáčky na správnou úroveň.

Meziplyn ano i ne. Názory jsou protichůdné

Nicméně expert na sportovní jízdu autem říká, že u moderních aut to nemá cenu. Hlavně při jízdě na čas, na závodním okruhu, kde netrénovaný laik nezvládne meziplyn tak precizně, aby tím získal čas. Důležité je nepřetočit motor do omezovače a zařadit prostě „natvrdo“ bez meziplynu. Meziplyn je, když řidič šlápne na spojku, a před zařazením další rychlosti plynovým pedálem zoptimalizuje otáčky motoru.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pak teprve zařadí další kvalt. Druhou možností je podřazování při brždění. Modelová situace může zahrnovat jízdu dejme tomu na šestku. Motorista velmi silně šlápne na brzdu, brutálně zpomalí, ale ne do úplného zastavení. Zkušený řidič i při takovém brzdění zvládne podřazovat po jednotlivých stupních. V tomto jsou cvičeni zejména závodníci, u sekvenční převodovky závodního speciálu to ani jinak nejde.

Dvě varianty, při zpomalení, a naopak při zrychlení

Ovšem pokud řidič prudce zpomalí, může podřadit o více rychlostních stupňů. Je ale důležité vědět, vycítit, respektive si být jistý, že nedojde k podřazení na příliš nízký rychlostní stupeň. Pak by hrozilo přetočení motoru, destrukce převodovky. Nelze poradit, na jaký kvalt podřadit s přeskočením, závisí to na tom, jak moc rychle auto jede, jak zpomalí, jak je vytočený motor.

iZdroj fotografie: Depositphotos

S tématem souvisí i podotázka, jestli je možné auto rozjet na jiný rychlostní stupeň než na jedničku. Ano, jde to. Ovšem za cenu vyššího opotřebení spojky. Na první stupeň je spojka zcela uvolněna, u druhého rychlostního stupně ale trvá déle, než spojka zabere. Prokluz je vyšší a tím i opotřebení. Experti občas radí rozjíždět se na dvojku například na kluzkém povrchu, má jít o prevenci před prokluzováním kol, ale jedná se spíš o motoristickou latinu.

Nejlepší je řadit postupně, tak jak je zvykem

Lepší je v takové chvíli řadit jedničku a opatrně pracovat s plynem. Na vyšší rychlostní stupně auto startuje při roztlačování nebo roztahování, tam je naopak nevhodné, aby řidič, které má potíže nastartovat a je tlačen, řadil jedničku. Tam je dvojka v pořádku. Nicméně radit, aby řidiči přeskakovali kvalty při řazení nahoru nebo i dolů, nelze. Tradiční přistup s postupným podřazováním a odřazováním je nejlepší.

Řadíte a přeskakujete rychlosti?

Diskuze Vstoupit do diskuze
129 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články