Stále nové a nové modely automobilek dokazují předraženost evropské produkce, moderní automobil zkrátka nemusí stát horentní sumu. Není na čase změnit pravidla hry?
Neuplyne snad týden, abychom se na náš redakční stůl nedostalo opravdu hodně zajímavé auto za ještě zajímavější peníze. Čínská auta už jsou dávno v Evropě, což bylo donedávna něco zcela nepředstavitelného. A je docela možné, že něco podobného čeká i další modely, určené původně pro jiné trhy. Ostatně třeba takový VW Taigo byl původně určený pouze pro brazilský trh, a ejhle: koupíte jej bez problémů u prvního VW prodejce u vás za rohem. Jak vidno, když se chce, tak to jde. Pojďme se na jeden Taigu podobný model podívat společně.
Kompaktní crossover v kategorii velmi lehké váhy
Renault Kiger se svými výrazně vystouplými blatníky na první pohled vypadá větší, než skutečnosti je – měří pouze 3991 milimetrů a svým vzhledem připomíná Captur, stejně jako sesterskou Dacii Duster. Pod kapotou najdeme dva motory, oba tříválce o objemu jednoho litru. Atmosférická verze nabízí skromných (pro městský provoz ale dostačujících) 72 koní a 96 Nm točivého momentu, přeplňovaná pak poskytne 100 koní a 160 Nm. Což už jsou dostatečné hodnoty, zejména když uvážíme, že pohotovostní hmotnost Renaultu Kiger překročí jen o dvanáct kilogramů jednu tunu. A „sto koní na tunu“ se vždy bral jako zcela dostačující měrný výkon.
Výkon je v obou případech přenášen na přední kola a zákazníci si mohou vybrat mezi 5stupňovým manuálem nebo automatickou bezstupňovou převodovkou CVT. Připlatit si mohou i za volitelné 16palcové ráfky nebo dvoubarevný lak. V interiéru pak najdeme moderní, 7palcový přístrojový LCD štít a 8palcovou multimediální obrazovku. V rámci úspor použil Renault mnohé opvládací prvky z Dacie, což však není nijak na škodu. Mix mezi Dusterem a Capturem se totiž jeví nečekaně schopný. Rozsáhlé odkládací prostory v kabině nabídnou 29 litrů, dalších 405 litrů je pro zavazadla připraveno vzadu. Ani to není úplně málo.
Cenovka z říše snů, bohužel
Cena takto vybaveného vozu dosahuje na indickém trhu v přepočtu nějakých 216 tisíc korun. To je absurdně málo, pochopitelně. Nepochybujeme, že pro Renault by konverze vozu pro evropské předpisy nebyla nijak náročná, jde o moderní konstrukci podobnou té, jakou má Duster nebo Captur, není to plastová Tata Nano pro masy rolníků. Tohle je sebevědomý crossover, za kterým se nejedna hlava otočí a který by v jakémkoli evropském showroomu zcela zapadnul mezi aktuální nabídku pro rok 2023.
Jsme však v situaci, ve které se kvůli nařízením EU stávají evropská auta dražšími a ve které výrobci postupně vyřazují levnější modely z nabídky – protože se jim zkrátka nevyplatí je vyrábět. Tento osud čeká menší modely modely u VW, stejně jako už třeba postihnul naši Škodu Fabii Combi. A nám nezbydou než oči pro pláč, když vidíme vozy, jako je tento malý Renault Kiger s cenovkou, za níž v Evropě nekoupíme nového takřka nic. A pomalu se začínáme ohlížet po čínských autech, kterým se na evropském trhu již povedlo usadit. Není to škoda pro Evropu jako takovou? Je, bezpochyby. Kdy se tedy dočkáme indických verzí, když ty evropské se cenově zcela vzdálily?