Rezervní kolo v každém autě ukrývá jedno tajemství. Majorita řidičů o něm samozřejmě nemá ani tušení

Vyhláška dříve stanovovala povinnost vozit v autě rezervu. To už neplatí, jezdit se dá i bez náhradního kola, má to ale podmínku.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Dojezdové kolo není to samé, co náhradní kolo v plnohodnotném rozměru. Dojezdovka je malá pneumatika s úzkým profilem, nasazená obvykle na plechový disk, Její použití je podřízeno určitým pravidlům a omezením. Jde zejména o maximální rychlost, ta je obvykle omezena na 50 km/h. Slouží pouze k akutnímu transportu auta do pneuservisu, ne na běžné ježdění. Někteří řidiči pak mají v autě plnohodnotné náhradní kolo.

Rezerva, nebo sada na opravu pneumatik

Plnohodnotné náhradní kolo je v předepsaném rozměru, stejném jako kola, na kterých vůz běžně jezdí. Tato náhrada zabírá většinou místo v kufru a je nepraktická. Výhodou jsou ideální jízdní podmínky. Alternativou pro rezervu může být sada na opravu pneumatiky. Ta zabere méně místa, řidič s ní může poškozenou pneumatiku opravit.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Oprava pneumatiky pomocí lepící sady vyžaduje určitou zručnost, postup spočívá v tom, že se pneumatika prostříká lepivou hmotou a pak pomocí kompresoru dofoukne. Pneumatika je pak mnohdy sice opravena, auto na ní odjede do pneuservisu, ale už nejde dále použít. Rezerva, ale i sada na opravu, jsou zbytečné, tohle tajemství řada řidičů vůbec netuší! Důležité je, co říká zákon.

Náhradní kolo už v autě vozit nemusíte!

Povinná výbava, která zahrnuje i definici rezervního kola, se za posledních pár let hodně zjednodušila, vyhláška 206/2018 Sb. nově vše zjednodušila. Veřejnost to ale ani neví. Rezervní kolo je stále tradicí. Místo rezervy je možné vozit v autě uvedenou sadu na opravu pneumatik. Alternativou jsou také dojezdové pneumatiky, takzvané runflaty. Pokud je jimi auto vybaveno, nemusí mít rezervu. Při poškození je jízda omezena rychlostí, obvykle do 80 km/h.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Vyhláška jde však dál a určuje, že řidič nemusí mít v rámci povinné výbavy nic z výše uvedeného, nemusí vozit, tak jako dekády předtím, rezervní kolo ani žádnou jinou technickou vymoženost typu lepící sady nebo kompresoru. Stačí smlouva uzavřená s některou pojišťovnou či asistenční službou. Tajemství, o kterém motoristická veřejnost ani neví, spočívá v tom, že má-li řidič uzavřenou smlouvu o nepřetržité asistenční službě, nemusí vozit v autě nic, žádnou rezervu.

Věděli jste, že už není třeba vozit rezervu?

Zdroj: MDČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Autor článku

Filip Rakovan

Dráhu motoristického žurnalisty zahájil v době tištěných médiích v časopise Speed a prošel velkou řadou renomovaných tuzemských časopisů, například Carauto, český TopGear. Následně zakotvil v online světě a pozvedl na špičkovou úroveň ve své době prestižní magazín Autoweb.cz a Garaz.cz. Řídil snad vše, co má čtyři kola, od litrového hatchbacku po F1. Pořádá kurzy pro řidiče a amatérské závody, vyjadřuje se k problematice v televizi. A hlavně dnes s radostí píše na AutoŽivě.

Zobrazit další články