Až pojedete autem na sněhu, zmáčkněte „přehlížené“ tlačítko. Po 2 vteřinách ho vychvalují do nebes i nejzkušenější řidiči

Jednoduché použití, nic složitého a může to zachránit majetek, zdraví i život. Proč přesto tento systém řada řidičů nepoužívá?

i Zdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě
                   

Zima je tady, s ní i sníh na silnicích. Neříkám, že stále a všude, ale objevil se už i v nížinách a tam, kde normálně na sebe nechává dost dlouho čekat. I Praha už si zažila svůj tradiční zimní kolaps, kdy řidiči vyjeli a „netušili“, že to na sněhu klouže. Pokud je opravdu hodně sněhu a neradi řídíte, tak víte, že jízda nebude žádná procházka růžovým sadem. Kluzké povrchy, nečekané smyky a nervózní řidiči všude kolem. Já mám jízdu na sněhu rád. Není mi příjemné, když sněží, zejména v noci, a je omezená, téměř nulová viditelnost. Ale sníh na silnici za jasného dne? Nevadí mi to.

Kdo nerad řídí v zimě, tomu může pomoci chytrá elektronika

Ale je pravda, že nemohu tušit, co udělají ostatní řidiči, jestli sundají nohu z plynu. Ideální pro takové motoristy je seznámit se s jednou funkcí, kterou jejich auto možná má. Jenže oni ji buď nevyužívají, nebo o ní dokonce ani nevědí. Mluvím o režimu Snow, tedy o speciálním nastavení pro jízdu na sněhu a ledu. Aktivace je tak jednoduchá, že ji zvládne i úplný začátečník. Co to vlastně je a jak vám může pomoct? Začněme tím, co režim Snow vlastně dělá. Tohle „chytré“ nastavení najdete u mnoha moderních vozidel, a to nejenom s pohonem všech kol.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Je navrženo tak, aby usnadnilo jízdu v náročných zimních podmínkách. Když ho aktivujete, auto změní svou dynamiku tak, aby lépe zvládalo kluzké povrchy. A jak to funguje? Jednoduše – režim Snow upravuje rozložení výkonu mezi jednotlivými koly, minimalizuje prokluzování a zajišťuje plynulejší akceleraci i brzdění. Jinými slovy, vaše auto se stane vaším nejlepším spojencem v boji proti sněhu a ledu. Elektronika omezuje plyn v tom smyslu, že řidič nemůže nechtěně „hrabat“. Samozřejmě ale nejde o stoprocentní spásu. Pokud je někdo „jeliman“ a šlápne divoce na plyn, asi mu nic moc nepomůže. Jak režim Snow aktivovat?

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Většinou stačí stisknout tlačítko na palubní desce. Některá auta mají samostatný knoflík. Popřípadě lze vybrat příslušnou možnost na dotykovém displeji. Nebo zvolit režim jízdy otočným či kolébkovým přepínačem. Je to tak jednoduché. Žádné složité nastavování, žádné zdlouhavé manuály. Žádné vypínání stabilizace a podobně. Prostě zmáčknete tlačítko a jedete. A co to znamená pro nás, běžné řidiče? Jednoduše to, že i když nejste zrovna mistr volantu, můžete se cítit na silnici jistější a bezpečnější. Jaké konkrétní výhody vám režim Snow přináší? První a nejdůležitější je zlepšení trakce.

Opatrně s dávkováním plynu, opatrně na brzdách i s volantem

Když se rozjíždíte na kluzkém povrchu, například na zledovatělé silnici nebo v hlubokém sněhu, režim Snow snižuje protáčení kol a pomáhá vám udržet kontrolu nad vozidlem. To je obrovská výhoda, zejména pokud se často pohybujete v horských oblastech nebo na méně udržovaných silnicích. Už jsem to zmínil, na ledu a sněhu je problém s přílišným množstvím plynu. A pokud někdo neumí udržet svůj temperament na uzdě, sněžný režim mu v tom pomůže. Další výhodou je plynulejší jízda. Režim Snow upravuje přechody mezi rychlostmi tak, aby byly co nejplynulejší. I to snižuje riziko ztráty kontroly nad vozidlem.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Ten, kdo rád driftuje, ví, že auto do smyku dostane třeba přes spojku. Tak, že vytočí otáčky, odradí a rychle sundá nohu ze spojkového pedálu. Tím se zablokuji zadní kola a auto jede bokem. To je skvělé, pokud chcete drift vyvolat. Je to nežádoucí, pokud chcete jet rovně. Takže tento režim může řidiči při řazení pomáhat. Brzdění? I tady vám režim Snow pomůže. Optimalizuje brzdnou sílu tak, aby kleslo riziko smyku při zastavování. Jinými slovy, vaše auto se chová klidněji a předvídatelněji, což je v zimních podmínkách k nezaplacení. Zase, pokud někdo pojede 160 km/h na zasněžené dálnici a bezhlavě zašlápne brzdový pedál do podlahy, tak mu pomůže asi jenom anděl strážný.

Někdy je nejlepší radou v zimě nevyjet a cestu odložit na jindy

Tady režim Snow moc nezmůže. Samozřejmě. Režim Snow opravdu není všemocný. Pokud chce být člověk na silnici opravdu v bezpečí, měl by dodržovat zásady zimní jízdy, nespoléhat se jen na elektroniku. Na co tedy před jízdou a při řízení myslet? Například plánování trasy. Před každou cestou si zkontrolujte počasí a stav silnic. Pokud víte, že vás čekají zledovatělé úseky nebo husté sněžení, raději zvolte jinou trasu nebo cestu odložte. To není ostuda. Sám jsem to několikrát udělal. Další důležitou zásadou je jet pomalu a konzistentně.

iZdroj fotografie: Filip Rakovan pro AutoŽivě

Vyhněte se náhlým manévrům, pomalu akcelerujte a brzděte klidně, abyste snížili riziko ztráty přilnavosti. Nejezděte na sněhu na letních gumách. Zimní pneumatiky mají speciální vzory a směsi gumy zajišťují lepší přilnavost. A pokud se chystáte do hor, nezapomeňte na sněhové řetězy. Další důležitou zásadou je udržování bezpečné vzdálenosti. V zimních podmínkách byste měli mít od vozidla před vámi větší odstup, abyste měli dostatek času na reakci v případě potřeby zastavit. A nezapomeňte na viditelnost.

Elekronika neumí vše, důležité je neřídit zbrkle, ale jet plynule

Je nepatřičné jezdit s neodklizenými skly, jen s průzorem vpředu před očima. Moje zkušenosti s režimem Snow? Vyzkoušel jsem ho v řadě aut. Někde fungoval lépe, jinde hůř. Když jedu ve voze, který ho má, a je sníh, použiju ho. Pokud nechci jet vyloženě tak, že se bavím. A to nemyslím, že bych dělal nějaké vylomeniny. Ale že jedu, užívám si řízení. Jestliže ale jedu delší trasu, třeba nezáživně po dálnici, mezi auty, režim Snow zapnu.

Nechci říct, že se nesoustředím, ale beru, že automatika pracuje pro mě. Co říci závěrem? Režim Snow je skvělým pomocníkem pro řidiče, který se chce cítit na silnici jistěji a bezpečněji a nerad řídí. Mnoho motoristů ho podceňuje nebo vůbec nevyužívá, což je škoda. Zima na silnicích může být náročná a je zbytečné nevyužít všechny možnosti, jak ji bez potíží a problémů zvládnout.

Používáte režim sněhu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články