Důležité oznámení řidičům: Zítra zkontrolujte tuto věc na autě, jde o život. Platí pro všechny

Řidiči přehlížejí zásadní fakt, dělají chybu, která je může stát v tom lepším případě nehodu s pomačkanými plechy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Motor, výkon, zrychlení. Když člověk kupuje auto, obvykle je právě tohle jedna z věcí, které řeší. A vlastně to řeší během provozu auta. Celých 73 % řidičů straší to, že budou mít závadu motoru. Že nedojedou do cíle nebo vůbec nenastartují. V kontrastu k 94 % lidí, kteří neřeší stav brzd. Udělal jsem si rychlý průzkum a zjistil jsem, že z toho, že selže motor, má panickou obavu většina motoristů. A že téměř každému je doslova jedno, jestli auto brzdí.

Rozjet auto je relativně snadné, důležitější je ale zabrzdit

Výjimky jsou, ale většina je většina. Řidiči mají tendenci si myslet, namlouvat si, že jim se nic špatného nikdy nestane. Nemusí jít nutně hned o nějaké dramatické události. Stačí píchnutá pneumatika. Hodně lidí si tohle nepřipouští. A když to nastane, nevědí, kde mají reflexní vestu. Kde mají zvedák. Kde je klíč na povolování matic. A kde je oříšek, redukce na uvolnění bezpečnostních matic. Pravda je taková, že poruchy mohou postihnout kohokoliv, ať už jde o jakoukoli část vozidla. Problém je, když se jedná o brzdy.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Selhání brzdového systému představuje vážné riziko. Ne selhání motoru, jak si lidé myslí. Dobrá, motor vypoví, je to nepříjemné, ale obvykle ne fatální. Ale když auto nezabrzdí? To je vážný problém! Brzdy je třeba udržovat stále v perfektní kondici. Mohou nastat dvě možnosti. Buď že brzdy nebrzdí, to je ta horší možnost. Anebo že naopak přibrzďují neustále. Takové problémy s brzdami mohou ovlivnit spotřebu paliva.

Automechanik prozradil, co servisy tají. Nepříjemné skřípaní stěračů lze opravit doma za pár kaček

To není v porovnání s bezpečností tak závažné, ale stále je to aspekt, který by neměl být ignorován. Stojí to peníze. A stejně tak jde o peníze za materiál. Rychleji se sjedou destičky, rychleji se zničí kotouče. Jak poznat, že vaše auto trpí problémy s brzdami? Je to jednoduché, stačí nepřehlížet několik typických příznaků. Prvním zjevným signálem je rozsvícení brzdového světla. To je jasný indikátor, že něco není v pořádku, ať už jde o elektrický problém, nebo skutečnou závadu na brzdovém systému. Dalším indikátorem je kontrolka STOP na palubní desce.

Ignorovat kontrolky a varovná hlášení se hrubě nevyplácí

Ta varuje před možným problémem s brzdami. Je důležité věnovat pozornost všem kontrolkám, které mohou signalizovat problémy s brzdovým systémem, a neprodleně je řešit. Tedy ještě jinak. Je zásadní neignorovat žádné rozsvícené kontrolky. Ale ty brzdové je třeba řešit hned. Dalším signálem možných potíží jsou podivné zvuky vycházející z brzdového systému. Skřípání nebo pískání může být způsobeno cizími tělesy uvízlými v brzdách nebo indikátory opotřebení brzdových destiček.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Zvuky jako skřípání či broušení při brzdění jsou vážné a vyžadují okamžitou pozornost. Je třeba obratem vyhledat mechanika, signály obvykle indikují, že se brzdy dostaly do stavu, kdy dochází ke kontaktu kov na kov. S tím často souvisí i vibrace při brzdění. Kdyby brzdy skřípaly a volant byl bez vibrací, bylo by to velmi neobvyklé, tohle jde velmi často ruku v ruce. Silné vibrace volantu a třes vozidla při brzdění mohou znamenat problémy s brzdovými kotouči nebo nevyváženými koly.

Zápach může být varováním před tím, než auto přestane brzdit

Pokud však nejsou slyšet žádné zvuky, problém se s největší pravděpodobností týká pouze nevyvážených kol. Poznat, že jsou brzdy v nepořádku, zvládnete i po čichu. Chemický zápach, který proniká do kabiny, může signalizovat přehřívání brzd. To je skutečně vážný problém, jenž vyžaduje okamžitou reakci. Jiný signál, absolutně triviální? Loužička. Tedy přítomnost kapaliny pod vozidlem, což může být známka úniku brzdové kapaliny. Tento problém je zvlášť nebezpečný a vyžaduje okamžitou opravu.

iZdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě.cz

Pokud je brzdový pedál příliš „měkký“ a jde téměř k podlaze, může to znamenat přítomnost vzduchu nebo vlhkosti v brzdovém systému. To je další závažný problém, který nelze neřešit. Auto, jež při brzdění táhne na jednu stranu, také poukazuje na problémy s brzdami na jedné straně vozidla. To vše jsou základní příznaky, které byste neměli podceňovat. Je důležité si uvědomit, že pravidelná údržba brzdového systému je pro bezpečnost klíčová. Nečekejte, až se projeví problém, ale předcházejte mu pravidelnou péčí o svůj automobil.

Prolbém s brzdami? Návštěva servisu je nevyhnutelná

Brzdy jsou klíčovou součástí vozidla a jejich selhání může mít katastrofální následky. Jak jsem řekl. S poruchou motoru se většinou lze vypořádat bez fatálního dopadu. Často to znamená pouze zastavení a neplánovanou opravu, zdržení. Nebo odložení cesty. Jenže pokud selžou brzdy, může být situace mnohem horší a vést k tragickým následkům. I malá závada může rychle přerůst ve velký problém a ignorovat základní příznaky problému se nevyplácí.

Máte brzdy na autě v pořádku?

Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články