Video: Další borec v SEATu, co myslel, že má řízení pod kontrolou. Myslet ale nestačí

Předjíždět na plné čáře a vřítit se pak v plné rychlosti na sněhem zavátou silnici nemusí dopadnout dobře, i když máte trénink z Playstationu. Jenže silnice není herní konzole.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem STOPCHAM
                   

Zimní silnice mohou skýtat nemilá překvapení v podstatě kdykoli a kdekoli, velká většina rozumných řidičů proto podvědomě na svých cestách ubírá plyn i tam, kde by za teplého letního počasí nebyl důvod. Nikdy totiž nevíte, co bude čekat právě za touto zatáčkou, možná zledovatělá vozovka nebo sněhové jazyky z polí. Ti, co nepatří do podmnožiny „rozumní řidiči“, se těmito „drobnostmi“ nezabývají. Neb ono to většinou vyjde. Nebo to nějak dopadne. Nebo taky nedopadne. Pojďme se na jednoho takového fešáka v Leónu podívat společně.

SEAT León jako překvapivá volba emocí i rozumu

Nevím, jestli jsem se podíval na video dobře, ale v okamžiku, kdy řidič s Leonem míjí auto s kamerou, jako bych na pátých dveřích španělského hatchbacku viděl tuningovou samolepku. Mimoň nebo Milovice to zřejmě nebyly, ale i celkové vzezření auta mi po těch letech spíše nasvědčovalo tomu, že tady se nosí čepice kšiltem dozadu. A „brácho“ se říká za každým druhým slovem a „mám to pod kontrolou“ za každou druhou větou. Jak vidno, ne vždy to nutně musí být pravda.

Auto, které v určité fázi života chtěl každý řidič, i vy. Dnes je parádně dostupnou ojetinou. Už tušíte, o jakém voze je řeč?

SEAT Leon za to ale opravdu nemůže. A je to vcelku oblíbená volba mladých, z každého (naplno projetého) kilometru se radujících chlapců, jimž po studiích zkrátka na vytoužené starší GTI/GTD nezbylo (nedávno o něm psal kolega, jeho článek přikládám výše), a tak vezmou za vděk i starším Leonem. A je to celkem chytrá volba: to auto není o tolik horší, o co bývá levnější od svých německých bratrů a sester z jednoho koncernu. A když se dobře hledá, můžete najít i opravdové klenoty.

Kdysi koncern nešetřil špičkovou technikou s třemi písmeny

Svého času totiž SEAT (čili VW) pod kapotu vrcholných verzí Leonu dával TDI ve verzi se 110 kW výkonu, a především pohonem všech kol. Jinými slovy, najít tohle auto v zachovalém stavu, máte „povoz“, se kterým se dá jezdit mezi 5–6 litry „na sto“ a na německé dálnici vám přitom bez problému ukáže na tachometru číslovky začínající dvojkou. V zimních měsících potom poskytne patřičnou dávku jistoty, kdyby náhodou bylo třeba. Jeden nikdy neví, co vás na silnicích v zimě může potkat.

Blesková zpráva: SEAT končí s automobily. Výrobu převezme jiná značka koncernu, Češi už se mohou těšit

iZdroj fotografie: SEAT

Zřejmě už nezjistíme, jaká že to verze Leónu byla hlavním (a smutným) hrdinou v tomto videu. Pravděpodobně se však pohonem všech kol nepyšnila, nebo zkušenosti řidiče nebyly na takové úrovni, případně nebyly na kolech kvalitní zimní gumy – kdo ví. Možná kombinace všeho dohromady. Smutnou pravdou totiž zůstává, že rozjetý León poté, co se konečně z lehce nelegálního předjíždění zařadí zpátky, překvapí za zatáčkou celkem masivní sněhové jazyky naváté z polí.

Jezdíte v zimě autem? Tuto chybu dělá 68 % řidičů, pravděpodobně i vy. Riskujete více, než si myslíte

To už tak v zimě zkrátka bývá. A přesně takto za zatáčkou, kde se otevře krajina, kde pole těsně sousedí se silnicí a kdy stačí při intenzivnějším větru několik hodin na to, aby půlka silnice byla bílá. Jako přesně v tomto případě. Pokud jedete pomalu a opatrně, zaregistrujete sníh s dostatečným předstihem a většinou jej bez problémů projedete, v zásadě s čímkoli. Pokud se ale řítíte o kus rychleji, než rozum káže, právě jste dokončili předjíždění a sníh se náhle zjeví před vámi, bývá zle.

WRC na Playstationu není žel WRC na silnicích

Ono ne každý se jmenuje Peter Solberg, Sébastien Loeb nebo Sébastien Ogier, když jsme u těch „Sebů“. Nebo Kalle Rovanperä, ať to trochu vyvážíme i od Francie na sever. Zkrátka borci, pro něž je rychlá jízda na sněhu běžnou kratochvílí. Jenže: oni u toho sedí ve speciálech, co vždy „hrabou čtyřmi“, na kolech mají v těchto podmínkách často hřeby a opravdu, opravdu je jejich piloti mají pod kontrolou. Neb je to jejich denní chleba. Na soutěžích, nutno dodat.

Troufnu si totiž tipnout, že nikdo z výše uvedených mistrů WRC by se „v civilu“ takto nesmyslně na onen sníh nevřítil. Zkrátka umí předvídat a moc dobře vědí, jak umí být zima zrádná. A to by přitom pravděpodobně opravdu ve starém SEATu nejeli, nemají to zapotřebí. Ponaučení je tedy více než zřejmé: jezděte v zimě raději o kus pomaleji, než byste na stejném úseku jeli v létě. Dávejte pozor za zatáčkou. A určitě nepředjíždějte na plné čáře.

Mohlo by se vám to vrátit rychleji než ta nejrychlejší karma. Hodně šťastných kilometrů na suchu, na mokru i na sněhu vám přeje celá redakce AutoŽivě.cz!

Co na řidiče říkáte?

Zdroj:
Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články